Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Muzykolandia Projekt „Przedszkole bez zabawek” GRUPA WIEKOWA: • 3–5 lat. CZAS TRWANIA: • 60 minut. CELE OGÓLNE: • wzbogacenie wiedzy z zakresu instrumentów, • zaznajomienie się z konkretnym instrumentem – gitarą, • kształcenie rytmu i słuchu, • kształcenie gustu muzycznego. CELE OPERACYJNE: Dziecko: • wykonuje zabawkę z materiałów recyklingowych – gitarę, • potrafi powtórzyć krótką melodię i wyklaskać rytm, • integruje się z innymi dziećmi, • opowiada o swoich muzycznych doświadczeniach, • próbuje gry na gitarze, • rozpoznaje instrumenty po wydawanym przez nie dźwięku. FORMY PRACY: • indywidualna, • grupowa. METODY PRACY: • słowne: pogadanka, • plastyczne: wykonanie zabawki – gitary, • muzyczne: gra na gitarze, • ruchowe: taniec, • rytmiczne. MATERIAŁY I NARZĘDZIA: • gitara, • obrazki przedstawiające różne instrumenty, • cymbałki, • kartonowe pudełka po chusteczkach higienicznych, • gumki recepturki, • kawałki tektury, • farby, • kredki, • wycinanki, • nożyczki, • kleje. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie Nauczyciel pokazuje dzieciom gitarę i pyta, czy wiedzą, co to jest. Gdy pada odpowiedź, że to gitara, nauczyciel pyta, w jaki sposób gra się na tym instrumencie. Każde dziecko po kolei podchodzi do nauczyciela i próbuje zagrać, po czym pozostali śpiewają dla niego na powitanie „Zagrałeś nam na gitarze… (imię dziecka). Hej, hej, witamy cię!”. 2. Pogadanka Nauczyciel pyta, czy ktoś potrafi grać na instrumencie, a jeśli tak, to na jakim? Następnie prosi o zaprezentowanie takiej gry pozostałym dzieciom. 3. Zabawa rytmiczna z klaskaniem Nauczyciel proponuje, aby każdy z przedszkolaków zrobił swoją własną gitarę, na której będzie mógł grać w domu, ale najpierw dzieci muszą poćwiczyć wybijanie rytmu. Nauczyciel wyklaskuje krótką sekwencję, którą dzieci mają powtórzyć. Można dodać także klepnięcie w uda, np. dwa klaśnięcia w dłonie, jedno w uda, jedno w dłonie itp. 4. Zabawa rytmiczna z cymbałkami Jeśli jest taka możliwość, każde dziecko otrzymuje cymbałki i powtarza melodię zagraną przez nauczyciela. Jeśli nie ma tylu instrumentów, dzieci ustawiają się w kolejce i każde po kolei wygrywa melodię zagraną uprzednio przez nauczyciela. 5. Zabawa plastyczna Przedszkolaki wykonują swoją własną gitarę. Najpierw każdy w dowolny sposób ozdabia pudełko po chusteczkach – będzie to pudło rezonansowe. Na pudełko dziecko naciąga gumki recepturki, które będą pełnić funkcję strun. Na koniec dokleja do pudełka kawałek grubej tektury, z której nauczyciel uprzednio wyciął kształt przypominający gryf (można namalować na nim markerem struny będące przedłużeniem tych zrobionych z gumek recepturek). 6. Zabawa muzyczna Dzieci siadają na podłodze z gitarami, a nauczyciel włącza wybrany wcześniej utwór, np. Kwartetu Gitarowego Fandango. Przedszkolaki grają razem z muzykami. 7. Zabawa ruchowa „Baba Jaga patrzy” Zabawa do utworu Wesele Figara Mozarta. Gdy gra muzyka, dzieci tańczą. Nagle nauczyciel wyłącza muzykę i woła: „Baba Jaga patrzy!”. Przedszkolaki zastygają w bezruchu. 8. Zabawa muzyczna Dzieci kładą się na podłodze. Nauczyciel odtwarza dźwięki różnych instrumentów, a zadaniem maluchów jest te instrumenty nazwać. Po prawidłowym odgadnięciu nazw nauczyciel pokazuje dzieciom instrumenty (np. na obrazkach). 9. Zakończenie zajęć Nauczyciel włącza piosenkę Lustra (słowa: A. Kornacka). Dzieci naśladują treść piosenki, a na koniec żegnają się.