Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Muzykolandia
Projekt „Przedszkole bez zabawek”
GRUPA WIEKOWA:
• 3–5 lat.
CZAS TRWANIA:
• 60 minut.
CELE OGÓLNE:
• wzbogacenie wiedzy z zakresu instrumentów,
• zaznajomienie się z konkretnym instrumentem – gitarą,
• kształcenie rytmu i słuchu,
• kształcenie gustu muzycznego.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
• wykonuje zabawkę z materiałów recyklingowych – gitarę,
• potrafi powtórzyć krótką melodię i wyklaskać rytm,
• integruje się z innymi dziećmi,
• opowiada o swoich muzycznych doświadczeniach,
• próbuje gry na gitarze,
• rozpoznaje instrumenty po wydawanym przez nie dźwięku.
FORMY PRACY:
• indywidualna,
• grupowa.
METODY PRACY:
• słowne: pogadanka,
• plastyczne: wykonanie zabawki – gitary,
• muzyczne: gra na gitarze,
• ruchowe: taniec,
• rytmiczne.
MATERIAŁY I NARZĘDZIA:
• gitara,
• obrazki przedstawiające różne instrumenty,
• cymbałki,
• kartonowe pudełka po chusteczkach higienicznych,
• gumki recepturki,
• kawałki tektury,
• farby,
• kredki,
• wycinanki,
• nożyczki,
• kleje.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
Nauczyciel pokazuje dzieciom gitarę i pyta, czy wiedzą, co to jest. Gdy pada odpowiedź, że to gitara, nauczyciel pyta, w jaki sposób gra się na tym instrumencie. Każde dziecko po kolei podchodzi do nauczyciela i próbuje zagrać, po czym pozostali śpiewają dla niego na powitanie „Zagrałeś nam na gitarze… (imię dziecka). Hej, hej, witamy cię!”.
2. Pogadanka
Nauczyciel pyta, czy ktoś potrafi grać na instrumencie, a jeśli tak, to na jakim? Następnie prosi o zaprezentowanie takiej gry pozostałym dzieciom.
3. Zabawa rytmiczna z klaskaniem
Nauczyciel proponuje, aby każdy z przedszkolaków zrobił swoją własną gitarę, na której będzie mógł grać w domu, ale najpierw dzieci muszą poćwiczyć wybijanie rytmu. Nauczyciel wyklaskuje krótką sekwencję, którą dzieci mają powtórzyć. Można dodać także klepnięcie w uda, np. dwa klaśnięcia w dłonie, jedno w uda, jedno w dłonie itp.
4. Zabawa rytmiczna z cymbałkami
Jeśli jest taka możliwość, każde dziecko otrzymuje cymbałki i powtarza melodię zagraną przez nauczyciela. Jeśli nie ma tylu instrumentów, dzieci ustawiają się w kolejce i każde po kolei wygrywa melodię zagraną uprzednio przez nauczyciela.
5. Zabawa plastyczna
Przedszkolaki wykonują swoją własną gitarę. Najpierw każdy w dowolny sposób ozdabia pudełko po chusteczkach – będzie to pudło rezonansowe. Na pudełko dziecko naciąga gumki recepturki, które będą pełnić funkcję strun. Na koniec dokleja do pudełka kawałek grubej tektury, z której nauczyciel uprzednio wyciął kształt przypominający gryf (można namalować na nim markerem struny będące przedłużeniem tych zrobionych z gumek recepturek).
6. Zabawa muzyczna
Dzieci siadają na podłodze z gitarami, a nauczyciel włącza wybrany wcześniej utwór, np. Kwartetu Gitarowego Fandango. Przedszkolaki grają razem z muzykami.
7. Zabawa ruchowa „Baba Jaga patrzy”
Zabawa do utworu Wesele Figara Mozarta. Gdy gra muzyka, dzieci tańczą. Nagle nauczyciel wyłącza muzykę i woła: „Baba Jaga patrzy!”. Przedszkolaki zastygają w bezruchu.
8. Zabawa muzyczna
Dzieci kładą się na podłodze. Nauczyciel odtwarza dźwięki różnych instrumentów, a zadaniem maluchów jest te instrumenty nazwać. Po prawidłowym odgadnięciu nazw nauczyciel pokazuje dzieciom instrumenty (np. na obrazkach).
9. Zakończenie zajęć
Nauczyciel włącza piosenkę Lustra (słowa: A. Kornacka). Dzieci naśladują treść piosenki, a na koniec żegnają się.