Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Podróż w kosmos Projekt „Przedszkole bez zabawek” GRUPA WIEKOWA: • 3–5 lat. CZAS TRWANIA: • 60 minut. CELE OGÓLNE: • zdobywanie nowych wiadomości na temat kosmosu, uczenie się nowych słów związanych z kosmosem (Słońce, Ziemia, nazwy pozostałych planet, wszechświat), • rozwijanie koordynacji ruchowej, • rozwijanie twórczego myślenia i działania. CELE OPERACYJNE: Dziecko: • dowiaduje się, jak wygląda kosmos, • wykonuje zabawkę z materiałów recyklingowych, • ćwiczy aparat mowy oraz koordynację ruchową, • ćwiczy stopy, chodząc na palcach, • zdobywa świadomość własnego ciała, • buduje pewność siebie i poczucie własnej wartości dzięki udziałowi w przygodzie. FORMY PRACY: • indywidualna, • grupowa. METODY PRACY: • słowne: pogadanka, „burza mózgów”, • plastyczne: wykonanie zabawki – rakiety, • ruchowe: taniec, • rytmiczne. MATERIAŁY I NARZĘDZIA: • plastikowe butelki półtoralitrowe, • rolki po papierowych ręcznikach kuchennych, • folia aluminiowa, • kolorowy blok techniczny, • farby, • pędzelki, • nożyczki, • kleje, • taśma klejąca, • ewentualnie biała bibuła, • tunel materiałowy, • odznaki. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie Dzieci chwytają się za ręce i tańczą w kółku do piosenki Zróbmy duże kółko razem tak. Po zakończeniu tańca siadają na podłodze. 2. Wprowadzenie Nauczyciel pyta, czy przedszkolaki wiedzą, że Ziemia jest planetą. Że oprócz Ziemi jest wiele innych planet, a na niebie są także gwiazdy i Księżyc, a to wszystko nazywamy kosmosem, inaczej wszechświatem? A może dzieci znają nazwy jakichś innych planet? Następnie nauczyciel proponuje odbycie dalekiej podróży na inną planetę. W jaki sposób można się tam dostać? Gdy pada odpowiedź „rakietą”, nauczyciel stwierdza, że trzeba taki pojazd przygotować. 3. Zabawa plastyczna Każde dziecko wykonuje rakietę. Plastikową butelkę okleja folią aluminiową, a następnie przykleja do niej z kilku stron ozdobione wcześniej rolki po papierowych ręcznikach kuchennych. Z kolorowych kartek wycina „czubek” rakiety i mocują go za pomocą taśmy klejącej lub kleju. Do tak przygotowanej rakiety można z tyłu doczepić imitujące dym paski białej bibuły. 4. Zabawa ruchowa Zanim dzieci wyruszą w podróż, muszą dobrze się rozgrzać. Nauczyciel proponuje im kilka ćwiczeń gimnastycznych. 5. Zabawa rytmiczna Następuje uruchomienie rakiety. Dzieci wydają najpierw cichy dźwięk „szszsz”, który robi się coraz głośniejszy, aż w końcu przedszkolaki podskakują, wyrzucając ręce wysoko w górę. W dalszej kolejności dzieci obrazują start rakiety tupaniem. Najpierw tupią cichutko, potem coraz głośniej i szybciej, aż wreszcie podskakują, krzycząc „Hura!”. 6. Zabawa ruchowa Rakieta wystartowała! Przedszkolaki tańczą do piosenki Droga do gwiazd z filmu Pan Kleks w kosmosie. Gdy muzyka cichnie, lekko przeskakują z miejsca na miejsce, jakby stąpały po kolejnych gwiazdach na niebie. 7. Zabawa ruchowa Dzieci wylądowały na obcej planecie. Wychodzą z rakiety, przechodząc przez materiałowy tunel. 8. Zabawa w detektywa Co znajdziemy na nieznanej planecie? Jeśli jest taka możliwość, nauczyciel gasi światło i zapala latarkę. Dzieci, idąc jedno za drugim i trzymając się za ramiona, przeszukują planetę. Nauczyciel mówi, że na niebie widać gwiazdy (dzieci patrzą w górę), a pod stopami jest dużo piasku i ciężko po nim iść (maluchy z trudem idą). Nagle przedszkolaki znajdują skrzyneczkę ze skarbem. Zabierają ją ze sobą i wracają na Ziemię, idąc tyłem. Następnie siadają w kółku. 9. Pożegnanie Dzieci otwierają skrzyneczkę i znajdują w niej odznaki Dzielnego Kosmonauty. Każdy maluch w nagrodę otrzymuje odznakę.