Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Gdzie ukrył się Smok Wawelski? Projekt „Przedszkole bez zabawek” GRUPA WIEKOWA: • 3–5 lat. CZAS TRWANIA: • 60 minut. CELE OGÓLNE: • kształtowanie znajomości polskich tradycji i legend, • wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy: szewczyk, smok, król, rycerz, • rozwijanie aparatu mowy, • rozwijanie twórczego myślenia i działania. CELE OPERACYJNE: Dziecko: • opowiada, czy widziało smoka, co robi smok, czy było w Krakowie, czy widziało Smoka Wawelskiego, • poznaje Smoka Wawelskiego, • dowiaduje się, co charakteryzuje smoka, • wykonuje zabawkę – ziejącego ogniem smoka, • ćwiczy koordynację ruchową, • uruchamia wyobraźnię, pokazując, w jaki sposób porusza się smok, • potrafi za pomocą min i gestów oddać uczucia, • ćwiczy aparat mowy, • wykonuje ćwiczenia oddechowe. FORMY PRACY: • indywidualna, • grupowa. METODY PRACY: • słowne: pogadanka, „burza mózgów”, • plastyczne: zabawa z bibułą, naklejanie, malowanie, wykonanie zabawki – smoka, • ruchowe: taniec, tworzenie „pociągu”, • drama. MATERIAŁY I NARZĘDZIA: • maskotka/pacynka w kształcie smoka, • tamburyn, • rolki po papierze toaletowym, • zielona farba, • pędzle, • czerwona i żółta bibuła, • kleje, • nożyczki, • markery, • ewentualnie: pomponiki i ruchome oczka. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie Nauczyciel opowiada dzieciom, że w sali ukrył się tajemniczy gość, po czym opisuje go: jest zielony, ma długi ogon, a gdy otwiera pysk, to zieje ogniem. Czy przedszkolaki wiedzą, kto ich odwiedził? 2. Zabawa Dzieci ustawiają się jedno za drugim, tworząc „pociąg”, i przy dźwiękach piosenki Jedzie pociąg z daleka ruszają na poszukiwanie smoka (pluszowej zabawki). Rozglądają się po całej sali, wypatrując go. Wreszcie znajdują go, schowanego np. pod stosem kocyków lub pod stołem. 3. Powitanie Przedszkolaki przekazują sobie pluszowego smoka z rąk do rąk. Dziecku, które akurat trzyma zabawkę, pozostali śpiewają piosenkę „Klaszczemy teraz dla… (imię dziecka)”. 4. Pogadanka Nauczyciel pyta, czy dzieci widziały już kiedyś smoka. Co taki smok może robić? Co lubi jeść? Jak spędza wolny czas? Gdzie można go spotkać? Czy przedszkolaki wiedzą, że w Polsce żył kiedyś smok i że teraz można zobaczyć jego figurę w Krakowie? 5. Zabawa ruchowa Do piosenki Lecą smoki zespołu Fasolki przedszkolaki pokazują, w jaki sposób smoki mogą się poruszać: czy chodzą, latają czy może pełzają? 6. Zabawa na koncentrację Dzieci kładą się na dywanie i słuchają legendy o Smoku Wawelskim. Następnie nauczyciel pyta: Kto wystąpił w bajce? Czy to był zły czy dobry smok? Czy smoki są złe czy dobre? Co stało się ze smokiem? 7. Drama Przedszkolaki, jak smoki, lądują przy stoliku. Nauczyciel prosi, aby pokazały kolejno za pomocą min i gestów, jak wygląda smok: smutny, szczęśliwy, zły, senny, groźny, najedzony. 8. Zabawa plastyczna Każde dziecko samodzielnie przygotowuje zabawkę – smoka. Rolkę po papierze toaletowym maluje na zielono. Do „pyska” smoka może przykleić gotowe zielone pomponiki i ruchome oczka lub po prostu namalować oczy i nozdrza markerem. Następnie maluch tnie na paski czerwoną oraz żółtą bibułę i wkleja je do „paszczy” smoka od wewnątrz, tak aby swobodnie zwisały. Gdy dziecko dmuchnie w rolkę papieru z drugiej strony, smok zacznie ziać ogniem. 9. Zabawa ruchowa Każdy z przedszkolaków zamienia się w smoka dzięki samodzielnie wykonanej zabawce. Kiedy nauczyciel gra na tamburynie, dzieci „zieją ogniem”, a gdy przestaje – stają nieruchomo. 10. Pożegnanie Pluszowy smok żegna każde dziecko buziakiem i zaprasza do Krakowa.