Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (przykład) Imię i nazwisko: …………………………………………………………………………………… Nauczyciel poradni: …………………………………………………………………………………… ubiegający się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego Pracę w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ………………………………… rozpoczęłam dnia………………………….na stanowisku: …………………………. Odbywając staż, poznałam Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Szczególnie istotne były dla mnie wymagania stawiane nauczycielom przystępującym do odbycia stażu na nauczyciela kontraktowego. Jednocześnie przedmiotem mojej analizy była dokumentacja regulująca pracę poradni, która pomogła mi zaznajomić się z funkcjonowaniem i organizacją placówki od strony teoretycznej i praktycznej. Opiekę nad przebiegiem mojego stażu objęła ………………………………………, nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem i dużymi osiągnięciami w pracy wychowawczej. Opiekunka stażu wspierała mnie radą, wiedzą, doświadczeniem. Udzielała cennych wskazówek i pomagała w rozwiązywaniu problemów. Była dla mnie zawsze dyspozycyjna, dzięki czemu moje problemy i wątpliwości rozwiązywaliśmy na bieżąco. We współpracy z opiekunem stażu opracowałam plan rozwoju zawodowego, uwzględniając wymagania dotyczące awansu zawodowego, potrzeby placówki oraz podniesienie własnych kompetencji zawodowych. Plan rozwoju zawodowego został zatwierdzony przez dyrektora. Wdrażałam przepisy prawa oświatowego, brałam czynny udział w wypełnianiu zadań statutowych placówki. Moje działania zawodowe ukierunkowane są na diagnozę dzieci i młodzieży mających ogólne trudności w nauce, specyficzne trudności w uczeniu się, na prowadzenie terapii pedagogicznej uczniów z deficytami rozwojowymi, obniżonymi umiejętnościami intelektualnymi. Na podstawie przeprowadzanych diagnoz formułuję opinie, orzeczenia, informacje wydawane dla rodziców. W trakcie trwania stażu starałam się realizować zadania, których wykonanie założyłam w planie rozwoju zawodowego. Był to dla mnie czas intensywnej pracy nad podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych, wzrostu jakości mojej pracy i w związku z tym jeszcze lepszego funkcjonowania placówki. Na bieżąco starałam się weryfikować swoje działania oraz oceniałam ich skuteczność. Prowadziłam konsultacje z opiekunem stażu oraz innymi pracownikami pedagogicznymi dzięki nim poszerzałam moją wiedzę merytoryczną i podnosiłam swoje umiejętności zawodowe. W swojej dalszej pracy pragnę nadal intensywnie poznawać specyfikę zawodu nauczyciela. Mam zamiar efektywnie funkcjonować w strukturach poradni oraz uczestniczyć w pracach jej organów, związanych z realizacją podstawowych celów i wynikających z nich zadań. Zadania w pracy Kontakt w pracy z drugim człowiekiem zawsze ma ogromny wpływ na nauczyciela rozpoczynającego karierę zawodową. Rozmowy z nauczycielami i uczniami wzbogacały moje zajęcia i doświadczenia wychowawcze. Starałam się stosować metody, które przynoszą rezultaty. Po przeprowadzonych zajęciach i przemyśleniach dochodziłam do wniosku, że mogłam je zmodyfikować, ale dalsza praca z dziećmi je weryfikowała. Z powierzonych zadań starałam się wywiązać jak najlepiej. Zawsze mogłam liczyć na pomoc opiekunki stażu i innych nauczycieli. Współpracę z dyrekcją oceniam bardzo dobrze. Zawsze mogłam liczyć na pomoc i wsparcie. Rozwój własny W czasie stażu odbyłam szkolenia BHP i przeciwpożarowe oraz uczestniczyłam w kursie „Jak być twórczym nauczycielem”. Uczestniczyłam również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Niezwykle cennym doświadczeniem okazały się dla mnie regularne obserwacje zajęć prowadzonych przez innych specjalistów z poradni. Były to między innymi: badanie pedagogiczne, warsztaty ortograficzne oraz indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez opiekuna stażu, trening EEG Biofeedback, zajęcia dla dzieci 6-letnich prowadzone metodą Treningu Zdolności Intelektualnych, warsztaty „Jak się uczyć, żeby się nauczyć?” dla grup uczniów szkół podstawowych, a także obserwacja wywiadu przeprowadzanego przez doradcę zawodowego. Uczestnictwu w zajęciach towarzyszyło omawianie z osobą prowadzącą ich przebiegu, zastosowanych metod i form pracy. Była to doskonała sposobność do czerpania wiedzy i inspiracji od bardziej doświadczonych pracowników, co okazało się być dla mnie szczególnie pomocne w kontekście doskonalenia własnego warsztatu pracy z grupą. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia) • Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów Na początku roku szkolnego prosiłam rodziców o wypełnienie ankiety, którą stworzyłam, aby otrzymać podstawowe informacje o dziecku. Kolejne informacje zdobywałam podczas zebrań z rodzicami, odwiedzin w domu i indywidualnych rozmów z uczniem i jego rodzicem. W czasie trwania stażu realizowałam zadania wynikające z planu rozwoju zawodowego i powierzonych mi obowiązków, jako pedagoga Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w………………….. Na bieżąco wykonywałam badania pedagogiczne, opracowywałam diagnozy i zalecenia postdiagnostyczne, uwzględniając przede wszystkim możliwości psychofizyczne dziecka, jego rozwój, warunki środowiskowe (domowe i szkolne). Systematycznie brałam udział w Posiedzeniach Zespołów Orzekających Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, uwzględniając sprawy badanych dzieci podejmowałam decyzje dotyczące optymalnych warunków ich dalszej edukacji. Najczęściej diagnozowane przeze mnie problemy dotyczyły ogólnych trudności w nauce, problemów w zakresie pisania i czytania, kłopotów wychowawczych. Rodzicom badanych udzielałam porad. Przekazywałam informacje dotyczące wyników badań pedagogicznych, wskazywałam realne warunki rozwoju, eliminowania niepowodzeń i możliwe rozwiązania problemów. Prowadząc czynności diagnostyczne, wnikliwie analizowałam sytuację szkolną i domową ucznia na podstawie zebranych informacji – wywiadu z rodzicami, informacji ze szkoły, dokumentów medycznych. W razie potrzeby rozmawiałam z nauczycielami o sytuacji szkolnej ucznia, udzielałam wskazówek do pracy na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych bądź korekcyjno- kompensacyjnych. Umiejętność omawiania własnych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia) • Analiza obserwowanych i prowadzonych zajęć Obserwowałam 10 godzin zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. Swoje spostrzeżenia notowałam w arkuszu obserwacji zajęć. Po każdej obserwacji omawiałam zajęcia z prowadzącym. Zwracałam uwagę na metody i środki dydaktyczne stosowane w czasie zajęć. Przyglądałam się organizacji pracy oraz sposobom utrzymywania dyscypliny na zajęciach Te doświadczenia pozwoliły mi poznać lepiej moich uczniów. Dzięki uprzejmości nauczycieli zyskałam wiele nowych doświadczeń, które są przydatne w mojej pracy. Niezwykle cennym doświadczeniem okazały się dla mnie regularne obserwacje zajęć prowadzonych przez innych specjalistów z poradni. Były to między innymi: badanie pedagogiczne, warsztaty ortograficzne oraz indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez opiekuna stażu, trening EEG Biofeedback, zajęcia dla dzieci 6-letnich prowadzone metodą Treningu Zdolności Intelektualnych, warsztaty „Jak się uczyć, żeby się nauczyć?” dla grup uczniów szkół podstawowych, a także obserwacja wywiadu przeprowadzanego przez doradcę zawodowego. Uczestnictwu w zajęciach towarzyszyło omawianie z osobą prowadzącą ich przebiegu, zastosowanych metod i form pracy. Była to doskonała sposobność do czerpania wiedzy i inspiracji od bardziej doświadczonych pracowników, co okazało się być dla mnie szczególnie pomocne w kontekście udoskonalania własnego warsztatu pracy z grupą. Przeanalizowałam z opiekunką stażu przeprowadzone i obserwowane zajęcia. Pozwoliło mi to wykorzystać doświadczenia innych oraz własne w dalszej pracy. Usłyszałam cenne rady, otrzymałam wskazówki, czerpałam motywację szczególnie ze słów krytyki. Uważnie przyglądałam się stosowanym metodom i formom pracy. Uświadomiłam sobie także, jak ważna jest elastyczność w pracy nauczyciela w momencie, kiedy trudno podążać za zaplanowanym tokiem działań. Dzięki życzliwości wszystkich nauczycieli, z którymi miałam kontakt, mogłam na bieżąco poprawić swoje błędy i obserwować zmiany. • Formułowanie wniosków i wskazówek do dalszej pracy Obserwacja pracy innych nauczycieli pozwoliła mi dokładniej przyjrzeć się sobie samemu. Niezwykle cenny był dla mnie fakt, że we wszelkich moich działaniach mogłam liczyć zarówno na wsparcie opiekunki stażu, współpracowników, jak i Dyrekcji Poradni. Dzięki otrzymywanym od nich informacjom zwrotnym oraz autorefleksji, jakiej starałam się poddawać własne działania, uzyskałam rozeznanie, na które obszary powinnam położyć szczególny nacisk w dalszym rozwoju zawodowym. Wskazówki, które uważam za szczególnie dla mnie przydatne dotyczyły umiejętności pracy z grupą i z pewnością włączę je do moich działań w kolejnych latach pracy. Obszary, w których widzę potrzebę i chęć rozwoju to także umiejętność pracy z uczniem z zaburzeniami rozwoju ruchowego oraz z obniżonymi zdolnościami matematycznymi. Chciałabym również rozwinąć współpracę z rodzicami uczniów i lepiej angażować ich do aktywnego udziału w procesie pokonywania trudności edukacyjnych dzieci. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania poradni, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia) • Zapoznanie się ze statutem poradni i obowiązującą dokumentacją We wrześniu i październiku zapoznałam się z dokumentacją obowiązującą w poradni. Sporządziłam notatki i skonsultowałam własne spostrzeżenia z opiekunem stażu. Nieodzownym elementem pracy w poradni jest również czynny udział w działaniach poszczególnych jej organów. W związku z powyższym, starałam się systematycznie uczestniczyć w cyklicznych spotkaniach zespołu terapeutycznego oraz posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Brałam również udział w pracach zespołu ewaluacyjnego, którego głównym zadaniem było dokonanie oceny funkcjonowania zespołów zadaniowych poradni. Starałam się także wspierać moją opiekunkę stażu w pracach wynikających z pełnienia przez nią funkcji koordynatora ds. szkoleń. Wszystkie wymienione działania stanowiły dla mnie wspaniałą okazję do wymiany doświadczeń oraz czerpania z bogatej wiedzy merytorycznej i umiejętności pracowników poradni. • Zapoznanie się z regulaminami organów istniejących i działających w poradni (np. rady pedagogicznej) Podczas trwania stażu na bieżąco analizowałam i zapoznawałam się z regulaminami rady pedagogicznej, instrukcją bezpieczeństwa przeciwpożarowego i pozostałą dokumentacją. • Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia obowiązującej w poradni dokumentacji (np. dziennikiem zajęć, arkuszami obserwacyjnymi, protokołami z posiedzeń Rady Pedagogicznej) Zapoznałam się z zasadami funkcjonowania Poradni, obowiązującej dokumentacji oraz sposobów jej prowadzenia. W tym celu przeanalizowałam następujące dokumenty: • Statut Poradni, • Zakres obowiązków pedagoga pracującego w Poradni, • Regulamin Rady Pedagogicznej, • Regulamin Zespołu Orzekającego, • Regulaminy prowadzenia dzienników pracy i dzienników zajęć, • Regulaminy przyjmowania na zajęcia prowadzone w Poradni. Niezbędnym elementem pogłębiania wiedzy merytorycznej było również dokładne zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego. Dzięki udziałowi w szkoleniu, poznałam również przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w placówce. Przestrzegałam ich w trakcie wykonywania codziennych obowiązków zawodowych. • Poszerzanie wiedzy przez studiowanie literatury pedagogicznej W okresie stażu starałam się na bieżąco śledzić metodyczne nowości wydawnicze. Nie zapomniałam też o tradycyjnej literaturze pedagogicznej. Załączam wykaz przeczytanych lektur metodycznych. ……………………………… (podpis)