Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………………………
Data poprzedniej oceny pracy: ……………………………………
Data aktualnej oceny pracy: ………………………………………
OCENA PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
Zgodnie z art. 6a ust. 1e Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 Karty nauczyciela oraz w art. 5 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) w zakresie wszystkich obszarów działalności przedszkola.
Lp.
Kryteria określone w KN
Przykładowe wskaźniki oceny pracy
0–3 pkt
1. Nauczyciel rzetelnie realizuje zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole • stosuje metody aktywizujące dzieci,
• osiąga wysokie wyniki nauczania,
• realizuje podstawę programową,
• planuje i dokumentuje swoją pracę (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa),
• realizuje zajęcia dla dzieci i rodziców na temat sytuacji wychowawczych,
• organizuje zajęcia zgodnie z przepisami BHP,
• podejmuje działania uwzględniające bezpieczeństwo dzieci,
• przewiduje niebezpieczeństwo i przeciwdziała mu,
• przeprowadza diagnozę potrzeb dzieci,
• opracowuje i wdraża innowacyjne programy wychowawcze i opiekuńcze powiązane ze specyfiką przedszkola oraz uwzględniające potrzeby dzieci,
• nauczyciel poszukuje i opracowuje oraz wdraża programy, innowacje, eksperymenty, projekty i inne działania edukacyjne z uwzględnieniem potrzeb dzieci
2. Nauczyciel wspiera każde dziecko w jego rozwoju • prowadzi obserwację oraz diagnozę dzieci,
• wspiera dzieci adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości (indywidualizacja),
• inicjuje i organizuje działania zmierzające do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego,
• inspiruje dzieci do rozwijania zainteresowań i talentów,
• współdziała z pracownikami obsługi w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju
3. Nauczyciel dąży do pełni własnego rozwoju osobowego • wykorzystuje odpowiednie narzędzia do monitorowania swojej pracy,
• systematycznie monitoruje własną pracę,
• podejmuje współpracę z instytucjami pozaszkolnymi, w tym instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
• upowszechnia dobre praktyki dotyczące pracy nauczyciela,
• sporządza arkusze autoewaluacji,
• współpracuje z ośrodkami doskonalenia oraz uczelniami wyższymi
4. Nauczyciel doskonali się zawodowo zgodnie z potrzebami przedszkola • określa swoje mocne i słabe strony na podstawie analizy pracy własnej,
• wzbogaca i doskonali warsztat pracy w ramach doskonalenia zawodowego i samokształcenia,
• uczestniczy w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz w szkoleniach zewnętrznych,
• stosuje w swojej pracy wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie doskonalenia zawodowego,
• upowszechnia swoją wiedzę na terenie placówki,
• dzieli się swoimi refleksjami i zdobytą wiedzą z odbytych szkoleń,
• wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w pracy w sposób praktyczny,
• dzieli się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas doskonalenia zawodowego z innymi nauczycielami,
• upowszechnia zdobytą wiedzę w formie ogólnie przyjętej w przedszkolu,
• uzyskuje pozytywne efekty w pracy własnej oraz w podwyższaniu jakości pracy przedszkola w wyniku wdrożenia zdobytej wiedzy i umiejętności
5. Nauczyciel kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka • prowadzi zajęcia promujące wartości społeczno-obywatelskie i patriotyczne,
• angażuje siebie i dzieci do prospołecznych oraz sprzyjających kształtowaniu u dzieci świadomości posiadanych praw inicjatyw przedszkolnych
6. Nauczyciel dba o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów • prezentuje wysoką kulturę osobistą,
• kształtuje postawy dzieci z wykorzystaniem przyjętych w przedszkolu rozwiązań,
• uzyskuje pozytywne efekty w pracy wychowawczej
7. Nauczyciel w ramach czasu pracy realizuje:
• zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z dziećmi,
• inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola,
• zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. • samodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, wychowawczy oraz opiekuńczy,
• dobiera aktywizujące metody pracy z dzieckiem dostosowane do jego potrzeb oraz możliwości rozwojowych i edukacyjnych,
• wykorzystuje w pracy z dzieckiem dostępne w przedszkolu narzędzia multimedialne i informatyczne, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć,
• realizuje dodatkowe zadania wynikające ze statutu przedszkola, np. wycieczki czy uroczystości przedszkolne,
• współpracuje ze środowiskiem lokalnym,
• współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
• bierze udział w tworzeniu pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym,
• planuje i realizuje zadania wynikające z powierzonej funkcji, np. opiekuna: stażu, praktyk, przewodniczącego zespołu,
• sprawnie organizuje własną pracę lub pracę zespołu zadaniowego,
• sprawuje opiekę nad projektami realizowanymi przez przedszkola,
• rzetelnie i terminowo realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora
8. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka • podejmuje działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu,
• dba o zdrowie i poszanowanie godności osobistej dziecka,
• upowszechnia prawa dziecka w społeczności przedszkolnej,
• zna i respektuje prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka
Suma uzyskanych punktów: ……. pkt
Maksymalna liczba punktów do otrzymania przez nauczyciela: 24 pkt
W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
• 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
• 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
• 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
• poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną
Nauczyciel otrzymuje ocenę*:
wyróżniającą
bardzo dobrą
dobrą
negatywną
(*zaznacz ocenę poprzez podkreślenie)
Zgodnie z art. 6a ust. 1e Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) w zakresie wszystkich obszarów działalności przedszkola. Należy zwrócić uwagę, że załączony materiał stanowi przykładowe formularze oceny, a nie kartę oceny. Przedstawione wskaźniki (nie wymagane zapisami KN) stanowić mają pomoc dla dyrektora w ustaleniu poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy.