Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 6 CZERWCA 2022 Awans nauczyciela kontraktowego na stopień nauczyciela mianowanego Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego. Zaktualizował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyski-wania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Awans na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczyna się po przepracowaniu minimum dwóch lat od uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego oraz po złożeniu wniosku do dy-rektora. Staż trwa dwa lata i dziewięć miesięcy i musi się rozpocząć nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (art. 9d ust. 1 KN). Jeśli termin ten został przekroczony, nauczyciel rozpoczyna staż od nowego roku szkolnego. W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy i urlopy: • macierzyński, • na warunkach urlopu macierzyńskiego, • dodatkowy urlop macierzyński, • dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego, • rodzicielski, • ojcowski – trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieo-becności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel jest zobowiązany do po-nownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. Jednak jeśli przerwa w pracy jest spowodowana urlopem: • macierzyńskim, • urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, • dodatkowym urlopem macierzyńskim, • dodatkowym urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, • rodzicielskim, • ojcowskim – wówczas staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z wyżej wymienionych przyczyn, jest dłuższy niż rok i sześć miesięcy, nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. Jeżeli nauczyciel kontraktowy uzyskał awans zgodnie z art. 9a ust. 3 KN, czyli: • w dniu nawiązania stosunku pracy w przedszkolu uzyskał stopień nauczyciela kon-traktowego, ponieważ był nauczycielem akademickim legitymującym się minimum trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej, • posiadał przynajmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, • posiadał przynajmniej stopień naukowy doktora – wówczas dyrektor przedszkola ma prawo skrócić staż spełniającego przedstawione wymogi nauczyciela kontraktowego do roku i dziewięciu miesięcy. Należy również pamiętać, że nau-czyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej trzylet-nim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształ-cenia nauczycieli uzyskują stopień nauczyciela mianowanego (art. 9a ust. 4 KN). Składając wniosek o rozpoczęcie stażu, nauczyciel dostarcza dyrektorowi przedszkola projekt planu rozwoju zawodowego. Dyrektor ma obowiązek zatwierdzić plan rozwoju zawodowego nauczyciela lub zwrócić mu go do poprawy w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, przy czym niezbędne zmiany musi zaznaczyć pisemnie. Nauczyciel powinien jak najszybciej po-prawić plan rozwoju zawodowego (wyznaczony przez dyrektora termin nie może być jednak krótszy niż trzy dni robocze), zgodnie z zaleceniami dyrektora, i ponownie przedłożyć mu go do zatwierdzenia (§ 3 ust. 2–4 Rozporządzenia). W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie stażu dyrektor przedszkola może pi-semnie zobowiązać nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż pięć dni, lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu (§ 4 ust. 3 Rozporządzenia). Ma także prawo przerwania stażu na swój wniosek w każdym czasie. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu odbywa go w pełnym wymia-rze. W § 7 ust. 1 pkt 1–4 wymienionego Rozporządzenia zostały określone wymagania, jakie musi spełnić nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Zgodnie z tymi regulacjami nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nau-czyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien: • uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowaw-czych, opiekuńczych i innych statutowych zadań przedszkola oraz wynikających z po-trzeb przedszkola i środowiska lokalnego, • doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w za-kresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych, • prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej czterech go-dzin w roku szkolnym oraz dyrektora przedszkola w wymiarze co najmniej jednej go-dziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone, • przeprowadzić co najmniej dwie godziny zajęć otwartych dla nauczycieli przedszkola, w którym odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. Wymagania Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: • uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuń-czej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i pod-niesienie jakości pracy przedszkola, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 KN – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań od-powiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nielet-nich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją, • umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych dzieci i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, • umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących dziecko, • umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy, • umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego, • umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współ-czesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, • umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjono-wania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż, • umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Obowiązki dyrektora W Rozporządzeniu zawarte są także obowiązki dyrektora dotyczące stworzenia odpowiednich warunków do odbywania stażu przez nauczycieli. Zgodnie z § 4 ust. 1 dyrektor zapewnić po-winien nauczycielowi odbywającemu staż warunki do: • obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych zajęć prowadzonych w przedszkolu, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć, w tym samym lub innym przedszkolu, • udziału w formach doskonalenia zawodowego, określonych w zatwierdzonym planie rozwoju zawodowego, • korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek oświatowych: w trakcie stażu dy-rektor przedszkola obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia. Nauczycielowi kontraktowemu dyrektor przydziela opiekuna stażu spośród nauczycieli mia-nowanych i dyplomowanych. Do jego zadań należy: • współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, zapoznanie go z dokumentami obowiązującymi w danym przedszkolu, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wy-chowawczej i opiekuńczej, • wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych, • umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć, • obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż, • dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela, • inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań zawodowych, • doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji opie-kuna stażu. Opiekun stażu, w terminie siedmiu dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi przedszkola projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaanga-żowania w realizację wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczyciel kontraktowy po zakończeniu stażu sporządza sprawozdanie, które w terminie siedmiu dni od dnia zakończenia stażu przekazuje dyrektorowi. Dyrektor zobowiązany jest do sporządzenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty w terminie 21 dni od otrzy-mania sprawozdania. Wniosek składany przez nauczyciela Po otrzymaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciel kontraktowy składa wniosek do orga-nu prowadzącego o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. Jeśli wniosek wraz z dołączo-ną dokumentacją zawiera braki formalne, wtedy wójt/burmistrz/prezydent wzywa nauczyciela do ich usunięcia w terminie 14 dni, jednocześnie uprzedzając, że nieusunięcie braków skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. Wniosek składany do organu powinien według § 9 Rozporządzenia zawierać: • kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przy-padku nauczyciela kontraktowego – także kopię aktu nadania tego stopnia, poświad-czone przez dyrektora przedszkola za zgodność z oryginałem, • zaświadczenie dyrektora przedszkola o: o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odby-wania stażu, ze wskazaniem wszystkich placówek, w których nauczyciel odbywał staż, o dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, o przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 2 i 4 KN, ze wskaza-niem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy; • kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dy-rektora przedszkola za zgodność z oryginałem, • kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrek-tora przedszkola za zgodność z oryginałem. Nauczyciele, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do 30 czerwca, otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 sierpnia danego roku. Nauczyciele, który złożą wnioski do 31 października danego ro-ku, otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w ter-minie do 31 grudnia danego roku. Komisja egzaminacyjna składa się z przedstawiciela organu prowadzącego jako przewodni-czącego, przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dwóch ekspertów z listy Ministerstwa Edukacji i Nauki, dyrektora przedszkola i (jeśli o takiego będzie wnioskował nauczyciel kontraktowy) przedstawiciela związku zawodowego. Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel kontraktowy dokonuje prezentacji dorob-ku zawodowego oraz odpowiada na pytania komisji dotyczące określonych w Rozporządzeniu wymagań. Po zakończonym posiedzeniu komisja w drodze głosowania jawnego lub tajnego decyduje o akceptacji nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego. Stopień awansu nauczyciela mianowanego jest nadawany przez organ prowadzący przedszkole. W uzasadnieniu aktu na-dania podaje się informacje potwierdzające kwalifikacje zawodowe nauczyciela, odbycie sta-żu w określonym wymiarze i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego. W sytuacji, kiedy nauczycielowi odmawia się nadania stopnia awansu zawodowego, należy umożliwić mu wgląd do akt sprawy i wypowiedzenie się co do zebranych materiałów. Ponadto w uza-sadnieniu należy podać wymogi, które nauczyciel spełnił, jak również te, których nie spełnił, a były one określone w Rozporządzeniu. Nauczyciel ma prawo odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o czym powinien być poinformowany na piśmie, z okre-śleniem miejsca i terminu odwołania. Nauczyciel, który nie zdał egzaminu, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu – na swój wniosek i za zgodą dyrektora przedszkola – dodatkowego stażu w wymiarze dziewięciu miesięcy, z tym że nauczyciel kontraktowy może przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danym przedszkolu. Zmiana wysokości wynagrodzenia w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawo-dowego nauczyciela następuje: w pierwszy dzień roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu (wnioski złożone do 30 czerwca); 1 stycznia danego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym nau-czyciel uzyskał wyższy stopień (wnioski złożone do 31 października). Po uzyskaniu aktu nauczyciela mianowanego do kolejnego stopnia awansu można przystąpić po przepracowaniu co najmniej jednego roku, po złożeniu wniosku do dyrektora przedszkola i odbyciu stażu w wymiarze dwóch lat i dziewięciu miesięcy.