Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Filmowe zapowiedzi część 1: wrzesień – październik 2019 Opracował: Łukasz Rogalski, redaktor, absolwent filmoznawstwa oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Szkoły i przedszkola wróciły do swej codzienności. Wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem roku szkolnego kończy się też okres filmowych pustek. Kina nabierają dystrybucyjnego tempa, żeby pokazać nam wszystkie filmy, które będą walczyć o przeróżne statuetki wraz z początkiem nowego roku kalendarzowego. Okres jesienno-zimowy jest bowiem bardzo urodzajny, nie tylko pod względem edukacji, ale też sztuki filmowej. Uznaje się, że najczęściej festiwalach filmowych wygrywają te produkcje, które są wyświetlane pod koniec dnia lub całego wydarzenia. W myśl tej zasady, że ostatni film jest przez nas najlepiej zapamiętany, twórcy nie spieszą się ze swoimi premierami na długo przed sezonem nagród. Pomijając oczywiście filmy nastawione stricte na zysk, to właśnie melancholia czekająca na nas za rogiem jest momentem najlepszym dla kina artystycznego. Nadchodzący czas sprzyja kontemplacji i najostrzejszej, między-filmowej rywalizacji. Pojawiają się też u nas produkcje, które swe premiery światowe miały na wcześniejszych festiwalach. Zobaczmy więc, co nas czeka przez następne miesiące. W części pierwszej artykułu przedstawione zostaną zapowiedzi filmowych premier w miesiącach wrzesień-październik. Niech to będzie przewodnik po ucieczce od nadmiaru obowiązków. Ucieczce do świata audiowizualnej fantazji. Wrzesień:  4.09.2019:  Polityka (2019), reż. Patryk Vega. Wbrew zasadzie piątkowych premier, Patryk Vega postanowił wstrzelić się ze swoim filmem już w pierwszą środę września. Strategicznych powodów takiego rozwiązania jest z pewnością mnóstwo, jedno za to jest pewne – kilkanaście projekcji każdego dnia, to sytuacja, której nie spotyka się codziennie. Jego filmy zaczęły być już w naszym kraju okraszone swego rodzaju kultem. Społeczne skutki tego zjawiska to temat na pracę naukową, ale śmiało możemy stwierdzić, że przechwałki reżysera w jednym z wywiadów (w rozmowie z Jarosławem Kuźniarem) o dokładnym rozpracowaniu grup społecznych występujących w Polsce, pokrywają się ze sprzedażową rzeczywistością. Z każdej strony media krzyczą, że to film, który może zatrząsnąć polską sceną polityczną. Czy jest to tylko puste hasło reklamowe, czy może faktycznie Vega ma swoich tajemniczych informatorów i odkrywa właśnie przed nami prawdy objawione? Tego można dowiedzieć się już teraz. Problem z Vegą jest taki, że pomimo świadomości jego artystycznej ułomności, doświadczeniu z jego poprzednimi produkcjami i zażenowaniu pozostawionym w naszej pamięci, człowiek nadal czuje jakąś niezrozumiałą ciekawość wobec Polityki. Fakt ten tłumaczą pewnie obecne nastroje polityczne w naszym kraju, a zbliżające się wybory powodują, że film z pewnością zarobi krocie.  6.09.2019:  To: Rozdział II (2019), reż. Andres Muschietti,  Sztuka ścigania się w deszczu (2019), reż. Simon Curtis,  Między morzem a oceanem (2018), reż. Isaki Lacuesta,  Kwiaty Miłości (2019), reż. David Stubbs,  O zwierzętach i ludziach (2019), reż. Łukasz Czajka,  Magiczny dywan (2018), reż. Karsten Killerich,  Operacja człowiek czerni (2018), reż. Grethe Bøe-Waal. Pierwszy weekend wrzosowego miesiąca ucieszy fanów twórczości Stephena Kinga. Oto równe dwa lata po premierze pierwszej części, do kin wchodzi kontynuacja ekranizacji powieści To. Ci, którzy znają książkę, na podstawie której lubujący się w kinie grozy Muschietti tworzy swój filmowy dublet, z pewnością wyczekują kontynuacji filmu z 2017 roku. Bohaterowie, po tym jak pokonują swe lęki młodości, stają się dorośli, lecz 20 lat później zło, które zwykło ich nawiedzać w dzieciństwie, da o sobie znów przypomnieć. Inni aktorzy, inna problematyka, ten sam klimat przerażenia. Aktorska śmietanka, wcielająca się w dorosłe odpowiedniki bohaterów sprzed 20 lat, każe mieć wygórowane nadzieje. "Jedynka" okazała się udanym horrorem, w którym twórcy pozwalali sobie na dużo humoru podyktowanego miłością do przygodowych, młodzieżowych filmów z lat 80'. Oprócz zamachu na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi cierpiących na koulrofobie, obraz w nostalgiczny sposób poruszał problematykę młodzieńczej inicjacji, przezwyciężania strachu i wkraczania w dorosłość, a jak wszyscy wiemy – owa dorosłość jest dużo straszniejsza, niż nam się wydawało. Miejmy nadzieje, że z filmem będzie podobnie.  13.09.2019  Piłsudski (2019), reż. Michał Rosa,  Downton Abbey (2019), reż. Michael Engler,  Głos Pana (2019), reż. György Pálfi,  Niezbędna konieczność (2019), reż. Erwan Le Duc,  Wyspa Magellana (2019), reż. Ángel Alonso. W kolejnym, wieńczącym letni czas tygodniu premierę będzie miał film, który z pewnością ma potencjał na przyciągnięcie do kin wielu szkolnych wycieczek. Podążając za kierunkami polityki oświatowej, wyznaczonymi po raz kolejny przez MEN, dotyczącymi krzewienia w młodych ludziach patriotyzmu, audiowizualny obraz postaci zajmującej szczególne miejsce w społecznej świadomości naszego kraju wydaje się pozycją obowiązkową. Choć nastroje w kontekście doboru aktorów (chociażby Borys Szyc w roli tytułowej) nie są zbyt pozytywne, to stopień zgodności z prawdą historyczną przedstawionych wydarzeń rodzi sporą ciekawość. Obraz ma szanse być rzetelną biografią, biorąc pod uwagę fakt, że za całokształt odpowiada autor dobrze przyjętego serialu – Czas honoru. Piłsudski wydaje się więc doskonałym wyborem na klasowe wyjście do kina. Młodszym widzą pozostaje Wyspa Magellana, choć z całą pewnością obędzie się bez fajerwerków, więc lepiej poczekać na animacje z większym budżetem.  20.09.2019  Ad Astra (2019), reż. James Gray,  Parasite (2019), reż. Joon-ho Bong,  Rambo: Ostatnia krew (2019), reż. Adrian Grunberg,  Legiony (2019), reż. Dariusz Gajewski,  Angry Birds Film 2 (2019), reż. Thurop Van Orman,  Dzięki Bogu (2019), reż. François Ozon. Na granicy lata i jesieni, pomimo temperaturowych spadków za oknem, zrobi się w kinach bardzo gorąco. Swą ogólnopolską premierę będzie miał zwycięzca tegorocznego festiwalu w Cannes – Parasite. Koreański reżyser, autor głośnego z powodu formy dystrybucji w kontekście festiwali filmowych, filmu Okja, wraca po raz kolejny ze swoim naturalnym talentem do kinowego miksowania przeróżnych środków formalnych. Humor mieszający się z dramatem, stylistyka zmieniająca się jak w kalejdoskopie i bogactwo wartości merytorycznej: od głębokich przemyśleń po doskonałą rozrywkę, to w skrócie pozycja obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się kinem. We wrześniu lepszego filmu po prostu nie będzie. Jeżeli jednak kino pozostaje dla Państwa jedynie formą rozrywki, to dla fanów nieco bardziej efekciarskich obrazów, światełkiem w tunelu jest kolejny w tej dekadzie film o przygodach odważnego astronauty. Mieliśmy już Grawitacje, Interstellar, Marsjanina, czy chociażby zeszłorocznego Pierwszego człowieka. Każdy z nich osiągnął, mniej lub bardziej, swego rodzaju sukces. Nie dziwi więc, że powstają kolejne wariacje kosmicznych posągów na cześć ludzkiej niezłomności. Ad astra, choć budżet i możliwości aktorskie posiada idealne do bycia kolejnym przeciętnym blockbusterem, tworzony jest przez ludzi z ambicją do pokazania w kinie czegoś więcej niż Marvelowscy faceci w rajtuzach. Trzymajmy kciuki, żeby mogli oni wejść do kanonu inteligentnego kina Sci-Fi. Wisienką na torcie jest najnowszy film François Ozona – francuskie spojrzenie na zjawisko pedofili w kościele.  27.09.2019  Mowa ptaków (2019), reż. Xawery Żuławski,  (Nie)znajomi (2019), reż. Tadeusz Śliwa,  Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy (2018), reż. Radu Jude,  Dom strachów (2019), reż. Scott Beck, Bryan Woods,  Krewetki w cekinach (2019), reż. Cédric Le Gallo, Maxime Govare,  Brazylijczycy (2017), reż. Csaba M. Kiss. Ostatni tydzień września to wybór między trudnym, wymagającym znajomości zależności rodzinnych i filmografii Żuławskiego, manifestem bardzo osobistych emocji jego syna a jeszcze trudniejszym obrazem politycznych nastrojów rumuńskiego społeczeństwa względem wydarzeń z roku 1941, kiedy to rozpoczęły się czystki etniczne na wschodnim froncie. Oba filmy są ważne na swój sposób i do obu przekona nas coś innego. Pierwszy będzie nam bliższy kulturowo, lecz bez odpowiedniego zaplecza może okazać się zupełnie niezrozumiały. Drugi z listy propozycji jest dużo szerszym humanistycznie, historycznie odległym, lecz nadal pozostającym w bliskim powinowactwie z naszą społeczną tożsamością, obrazem ludobójstwa. Filmem, który zdaje się potrzebny również w naszym kraju, więc warto przyjrzeć się, jak z tak trudnym tematem radzi sobie przedstawiciel rumuńskiej nowej fali. Październik:  4.10.2019  Joker (2019), reż. Todd Phillips,  Był sobie pies 2 (2019), reż. Gail Mancuso,  Czarny Mercedes (2019), reż. Janusz Majewski,  Kickbokserka (2018), reż. Johan Timmers,  Ostatnia góra (2019), reż. Dariusz Załuski. Każdy, kto choć raz widział w akcji Joaquin Phoenixa wie, że jest to aktor z najwyższej półki. Jego artystyczne podejście do wykonywanego zawodu i niechęć do uczestnictwa w jakichkolwiek wyścigach po nagrody może okazać się idealnym wyborem dla kolejnej odsłony komiksowego Jokera. Do tej pory mieliśmy już trzech godnych odtwórców roli największego przeciwnika Batmana: Jack Nicholson, Heath Ledger oraz Jared Leto. Każdy z Panów ma swoich fanów i zwolenników. Phoenix, choć konkurencja jest niezwykle wymagająca, ma realną szansę na wspięcie się na podium i zjednoczenie wszystkich z nich. Zadanie, przed jakim staje, jest niemal niemożliwe do wykonania, ale kto mógłby tego dokonać, jeżeli nie osoba, której wcale na tym nie zależy? Rykoszetem możemy otrzymać bardzo dobry film z uniwersum DC, co niestety, eufemistycznie rzecz ujmując, nie zdarza się zbyt często.  11.10.2019  Wojna o prąd (2017), reż. Alfonso Gomez-Rejon,  Boże Ciało (2019), reż. Jan Komasa,  Zabawa w pochowanego (2019), reż Matt Bettinelli-Olpin,  Ślicznotki (2019), reż. Lorene Scafaria,  Synonimy (2018), reż. Nadav Lapid,  Wysoka dziewczyna (2019), reż. Kantemir Balagov,  O Yeti! (2019), reż. Jill Culton,  Solid Gold (2019), reż. Jacek Bromski,  Gordon i Paddy (2017), reż. Linda Hambäck. W październiku zmieniamy czas letni na zimowy, więc korzystając z tematyki elektryczności dystrybutorzy decydują się na wprowadzenia na ekrany kin obrazu odwiecznego sporu między zwolennikami Eddisona a Tesli. Biograficzna opowieść powstania żarówki może przybliżyć nam odpowiedź na pytanie, kto tak naprawdę był XIX-wiecznym Prometeuszem. Oprócz tego gwiazdorskiego obrazu, na ekrany kin wchodzi najnowszy twór Jana Komasy, autora wykorzystującego kontrowersyjne środki filmowe w kontekście podejmowanej tematyki. Wszyscy pamiętamy, jak w Mieście 44 powstańcy przemierzali gruzy Warszawy w rytm muzyki techno oraz Sale Samobójców, która miała tyle samo zwolenników wśród młodych ludzi, ilu przeciwników wśród widowni starszej. Dla jednych Komasa zna sekret dotarcia z ważnymi treściami do młodzieży, dla innych jego twórczość jest profanacją poważnych tematów. Boże Ciało to opowieść o młodym człowieku, który postanawia porzucić swą przestępczą drogę i zostać księdzem. Jego natura sprawia, że zamiast przejść ciężką, seminaryjną drogę, korzysta z nieobecności proboszcza i się pod niego podszywa. Będzie ciekawie i z pewnością oryginalnie.  18.10.2019  Zombieland: Kulki w łeb (2019), reż. Ruben Fleischer,  Czarownica 2 (2019), reż. Joachim Rønning,  Portret kobiety w ogniu (2019), reż. Céline Sciamma,  Ikar. Legenda Mietka Kosza (2019), reż. Maciej Pieprzyca,  Wicher: Przyjazd Ari (2019), reż. Theresa von Eltz. Trzeci tydzień października upłynie nam pod szyldem powrotów. Zombieland 2 nie jest może pierwszorzędnym kinem artystycznym, ale to uznana przez miłośników gromkich śmiechów komedia o zombie, która w niezmienionym składzie powraca po dekadzie zawirowań. Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Abigail Breslin oraz Emma Stone ponownie więc postarają się przetrwać w świecie opanowanym przez żywe trupy, zabijając przy tym widownię za pomocą niedojrzałego humoru. Z kolei dla fanów familijnych, baśniowych klimatów wyborem idealnym będzie druga część Czarownicy z 2014 roku. Miejmy nadzieje, że twórcy wyciągnęli wnioski i nie będą liczyć na to, że uroda Angeliny Jolie uciągnie całe przedsięwzięcie, jak próbowali to osiągnąć w części pierwszej, pięć lat wcześniej.  25.10.2019  Rodzina Addamsów (2019), reż. Conrad Vernon,  Van Gogh. U bram wieczności (2018), reż. Julian Schnabel,  Bliźniak (2019), reż. Ang Lee,  Obywatel Jones (2019), reż. Agnieszka Holland,  Szczygieł (2019), reż. John Crowley,  I młodzi pozostaną (2018), reż. Peter Jackson,  Jezioro dzikich gęsi (2019), reż. Yi'nan Diao,  Wszystkowidząca 2 (2019), reż. Ask Hasselbalch,  Ibiza (2019), reż. Arnaud Lemort ,  Dogonić marzenia (2019), reż. Rachel Griffiths,  Mój przyjaciel Ufik (2019), reż. Éric Tosti. Animowana Rodzina Addamsów, William Dafoe w roli Van Gogha, najnowszy film Agnieszki Holland, warty zobaczenia Szczygieł, którego autor mimo produkcji na amerykańskich ziemiach, nadal pozostaje twórcą wpisującym się w nurt brytyjskiego kina zaangażowanego społecznie i kolejny, ale pierwszy w gatunku filmów dokumentalnych, film Petera Jacksona. Pod koniec października robi się tłoczno i ciasno. Czasu na wszystkie warte uwagi filmy jest mało, więc trzeba ze sporym wyprzedzeniem odpowiednio zaplanować kolejność oglądania. Na szczególną uwagę zasługują ostatnie dwa z wymienionych filmów. John Crowley pokazał, że potrafi przedstawić społeczną problematykę z oryginalną wrażliwością, czy to obcując z komediowymi wstawkami, czy z konwencją melodramatycznego obraz rozłąki. Jego uczuciowa interpretacja skutków zamachu jest więc warta naszego czasu. Co do I młodzi pozostaną, to rzadko mamy szansę oglądać ważne, okraszone odpowiednim budżetem dokumenty, tworzone przez topowych autorów Hollywood. Peter Jackson wraca nim do gry po zakończeniu trylogii Hobbita. Miejmy nadzieje, że ta odmiana wyjdzie mu na dobre, bo w kuluarach mówi się wręcz o pewniaku w oscarowej rozgrywce. W drugiej (ostatniej) części przygotowane zostaną zapowiedzi na listopad i grudzień 2019.