Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Najczęściej obserwowane problemy dzieci
Warto, aby pracownicy poradni uwrażliwili nauczycieli i rodziców uczniów na obserwację zachowań dzieci, które mogą stać się podstawą do konsultacji ze specjalistami i pogłębionej diagnostyki. Poniżej lista najczęściej obserwowanych problemów, które wymagają dalszego specjalistycznego wsparcia.
Objawy i zachowania Zalecany specjalista
• nadmierna lękliwość,
• nadwrażliwość sensoryczna (na zapachy, dźwięki, dotyk),
• nadmierna aktywność ruchowa,
• wysuwanie języka podczas pisania,
• przekręcanie kartki, zeszytu podczas pisania czy rysowania,
• „dziwne siedzenie” (okręcanie nóg wokół krzesła, siedzenie na podkulonych nogach),
• podpieranie głowy podczas pisania (lub niemal pokładanie głowy na blacie ławki),
• ogólna niezręczność (nieustanne potykanie się na zajęciach ruchowych i sportowych),
• gubienie rzeczy,
• dezorientacja w czasie i przestrzeni,
• brak umiejętności planowania • specjalista integracji sensorycznej
• obniżony poziom graficzny pisma,
• nietrzymanie się w liniaturze,
• nieprawidłowy uchwyt nożyczek,
• brak poprawnego chwytu pisarskiego,
• męczliwość ręki podczas pisania, rysowania • specjalista integracji sensorycznej,
• specjalista terapii ręki
• brak koncentracji,
• stałe rozproszenie,
• smutek,
• zmęczenie • pediatra (stwierdzenie niedoboru witaminy D, magnezu, potasu, cukrzycy),
• endokrynolog (dla wykluczenia zaburzeń pracy tarczycy),
• psycholog
• problemy z nauką czytania,
• mrużenie oczu podczas czytania,
• widzenie podwójne,
• zawroty głowy podczas przepisywania z tablicy do zeszytu • specjalista ds. dysleksji,
• okulista-strabolog
• ograniczony kontakt słowny dziecka z innymi lub brak kontaktu w szkole,
• wycofanie,
• objawy lęku,
• objawy paniki • psycholog,
• specjalista ds. mutyzmu wybiórczego
• dyslalia (nieprawidłowe wymawianie spółgłosek),
• afazja,
• giełkot (zaburzenie płynności mówienia),
• jąkanie • logopeda,
• neurolog,
• laryngolog
• ataki paniki,
• objawy nerwicowe,
• tiki • psycholog,
• psychiatra
• zachowania opozycyjno-buntownicze • psycholog,
• psychiatra
• nagłe pogorszenie się zachowania dziecka,
• nagłe obniżenie wyników edukacyjnych • psycholog,
• neurolog (w celu wykluczenia epilepsji),
• endokrynolog (w celu wykluczenia zaburzeń pracy tarczycy),
• pediatra (w celu wykluczenia cukrzycy)
• znaczne obniżenie nastroju,
• smutek,
• objawy depresji,
• próby samobójcze,
• samouszkodzenia ciała,
• rozdawanie rzeczy,
• pisanie listów pożegnalnych • natychmiastowy kontakt z psychiatrą,
• pomoc medyczna
Opracowała: Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, neurometodyk, wykładowca, autorka
i współautorka ponad 40 książek i programów edukacyjnych, redaktor naczelny czasopisma dla rodziców
i nauczycieli „Mam Dziecko w Szkole”; od 2017 r. prowadzi e-poradnię dla rodziców i nauczycieli