Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 6 WRZEŚNIA 2019
Przepisy postępowania administracyjnego
w pracy sekretariatu szkoły
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa
oświatowego
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U.
z 2018 r. poz. 2096 ze zm.),
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148),
· Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze
zm.),
· Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U.
z 2018 r. poz. 1330 ze zm.).
Konieczność stosowania regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.)
w pracy sekretariatu szkoły wynika z treści Prawa oświatowego i Karty nauczyciela, czyli
tych aktów prawnych, które odnoszą się bezpośrednio do oświaty, ale również z Ustawy
o dostępie do informacji publicznej. Żądanie udostępnienia informacji powstającej w szkole
powinno być rozpatrzone w zgodzie z regulacjami k.p.a. z uwagi na treść art. 16 Ustawy
o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z tym przepisem odmowa udostępnienia
informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji następują
w drodze decyzji.
Z reguły odwołanie się w przepisach ustawy do formy decyzji oznacza, że w danej sprawie
stosujemy właśnie procedurę administracyjną. Przywołana regulacja wskazuje na to wprost
w ust. 2, stwierdzając, że do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy k.p.a.,
z tym że:
· odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,
· uzasadnienie decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera także imiona,
nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania
o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra
wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji.
Znajomość przepisów postępowania administracyjnego jest zatem istotna dla pracy
sekretariatu szkoły. O ile bowiem organem wydającym decyzje jest sam dyrektor szkoły,