Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………………………
Nauczyciel szkoły: ……………………………………………………………………………………
ubiegający się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego
Dnia …………… rozpocząłem pracę w Szkole …………………………………… w ………………… na stanowisku: nauczyciel nauczania zintegrowanego. W klasie pierwszej byłem wychowawcą. Prowadziłem też zajęcia z rytmiki dla oddziału „zerowego”. Do przyjęcia tego stanowiska w szkole uprawniało mnie zdobyte wykształcenie pedagogiczne w zakresie edukacji wczesnoszkolnej z muzyką. Objęta przeze mnie funkcja w pełni umożliwiła mi wykorzystanie wiadomości zdobytych w czasie studiów.
Objęcie opieki nad pierwszą klasą wiązało się nie tylko z realizacją treści programowych z zakresu kształtowania kompetencji językowych, matematycznych, przyrodniczych, edukacji zdrowotnej i muzycznej, ale przede wszystkim z troską o wszechstronne wychowanie.
Starałem się, aby proces edukacji moich podopiecznych postępował we wszystkich sferach. Cały czas dążyłem do pogłębiania wiedzy dzieci na temat otaczającego świata, starałem się zaspokajać ich potrzeby i odpowiadałem na sygnały o szczególnym zainteresowaniu pewnymi dziedzinami wiedzy, organizując dodatkowe zajęcia.
Odbywając staż, poznałem Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.). Szczególnie istotne były dla mnie wymagania stawiane nauczycielom przystępującym do odbycia stażu na nauczyciela kontraktowego. Jednocześnie przedmiotem mojej analizy była dokumentacja regulująca pracę szkoły, która pomogła mi zaznajomić się z funkcjonowaniem i organizacją placówki szkolnej od strony teoretycznej i praktycznej.
Opiekę nad przebiegiem mojego stażu objęła ………………………………………, nauczycielka nauczania zintegrowanego z wieloletnim doświadczeniem i dużymi osiągnięciami w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Opiekunka stażu wspierała mnie radą, wiedzą, doświadczeniem. Udzielała cennych wskazówek i pomagała w rozwiązywaniu problemów. Była zawsze dyspozycyjna, dzięki czemu moje problemy i wątpliwości rozwiązywaliśmy na bieżąco.
Obejmując funkcję wychowawcy, starałem się być dla moich podopiecznych przewodnikiem w życiu szkolnym. Przebywając z nimi na co dzień, starałem się wyjaśniać otaczający ich świat, łagodzić konflikty z rówieśnikami, proponować ciekawe zabawy oraz, przede wszystkim, indywidualnie traktować każdego z nich. Pracowałem nad jak najlepszym kontaktem z rodzicami, zapraszałem ich do współuczestniczenia w wydarzeniach klasowych, proponowałem kierunki pracy z dzieckiem w domu, a także często korzystałem z ich pomocy i sugestii dotyczących mojej pracy w klasie, za co jestem im bardzo wdzięczny.
W celu lepszej orientacji w specyfice pracy nauczyciela klasy pierwszej nawiązałem współpracę ze Szkołą …………………………………… . Pracujące w niej nauczycielki chętnie służyły mi pomocą.
W swojej dalszej pracy pragnę nadal intensywnie poznawać specyfikę zawodu nauczyciela. Mam zamiar efektywnie funkcjonować w strukturach szkoły oraz uczestniczyć w pracach jej organów, związanych z realizacją podstawowych celów edukacyjnych i wynikających z nich zadań.
Zadania w pracy
Kontakt w pracy z drugim człowiekiem zawsze ma ogromny wpływ na nauczyciela rozpoczynającego karierę zawodową. Rozmowy z nauczycielami i uczniami wzbogacały moje zajęcia i doświadczenia wychowawcze.
Starałem się stosować metody, które przynoszą rezultaty. Po przeprowadzonych zajęciach i przemyśleniach dochodziłem do wniosku, że mogłem je zmodyfikować, ale dalsza praca z dziećmi je weryfikowała.
Z powierzonych zadań starałem się wywiązać jak najlepiej. Zawsze mogłem liczyć na pomoc opiekunki stażu i innych nauczycieli.
Współpracę z dyrekcją oceniam bardzo dobrze. Zawsze mogłem liczyć na pomoc i wsparcie.
Rozwój własny
W czasie stażu odbyłem szkolenia BHP i przeciwpożarowe oraz uczestniczyłem w kursie „Jak być twórczym nauczycielem”. Uczestniczyłem również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym.
Myśląc o swojej przyszłej karierze zawodowej, chciałbym bardziej skupić się na pracy z uczniem słabym oraz odbyć kurs „Klanza” z muzyki, zabaw i tańców przy muzyce.
• Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli
Obserwowałem 10 godzin zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. Swoje spostrzeżenia notowałem w arkuszu obserwacji zajęć. Po każdej obserwacji omawiałem zajęcia z prowadzącym. Zwracałem uwagę na metody i środki dydaktyczne stosowane w czasie zajęć. Przyglądałem się organizacji pracy oraz sposobom utrzymywania dyscypliny na lekcji. Te doświadczenia pozwoliły mi poznać lepiej moich uczniów. Dzięki uprzejmości nauczycieli zyskałem wiele nowych doświadczeń, które są przydatne w mojej pracy.
• Przygotowywanie dzieci do konkursów
W roku ………………… przygotowywałem również uczniów do konkursów i występów. Wraz z dziewczynkami z klasy drugiej, trzeciej i czwartej uczestniczyliśmy w II Powiatowym Przeglądzie Piosenki Ekologicznej. Dzieci zajęły I miejsce w kategorii grupowej dla klas I–III. Dziewczynki z klasy czwartej zostały przygotowane przez mnie do III Międzyszkolnego Konkursu Piosenki Ludowej „Na ludowo zaśpiewajmy” i zajęły II miejsce.
• Prowadzenie zajęć z rytmiki
W klasie pierwszej i w oddziale zerowym prowadziłem zajęcia z rytmiki. Podczas tych zajęć starałem się przez śpiew, grę na instrumentach, ruch przy muzyce, taniec i inne formy muzyczne zapoznać dzieci ze światem muzyki.
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§ 6 ust. 2 pkt 8 ww. Rozporządzenia)
• Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów
Na początku roku szkolnego prosiłem rodziców o wypełnienie ankiety, którą stworzyłem, aby otrzymać podstawowe informacje o dziecku. Kolejne informacje zdobywałem podczas zebrań z rodzicami, odwiedzin w domu i indywidualnych rozmów z uczniem i jego rodzicem.
• Poznanie instytucji wspomagających pracę szkoły i współpraca z nimi
Współpracowałem z doświadczonymi nauczycielami. Konsultowałem każdy niepokojący mnie przypadek i podejmowałem stosowne działania. Wraz z uczniami uczestniczyłem też w spotkaniach integracyjnych, wspólnym kolędowaniu i wycieczce do …………………………… . Wspieraliśmy też Caritas i fundację „Nasze Czułe Serca”. Sam będąc wolontariuszem od wielu lat w ………………………………, starałem się uwrażliwić dzieci na potrzeby ludzi biedniejszych i w miarę możliwości wspierać ich. Przed świętami Bożego Narodzenia sprzedawaliśmy kartki świąteczne, świece i kalendarzyki z fundacji. Zebraną kwotę przekazaliśmy na potrzeby ww. organizacji (załączam zaświadczenia potwierdzające współpracę).
• Troska o dobry kontakt z uczniami i rodzicami
W trosce o dobry kontakt z rodzicami organizowałem zebrania. Oprócz tego, w miarę możliwości, zapraszałem rodziców do wspólnych działań z dziećmi. Przy okazji różnych świąt, takich jak pasowanie na pierwszoklasistę, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, św. Mikołaja, Boże Narodzenie zapraszałem rodziców do szkoły i angażowałem ich w przygotowania ww. imprez i uroczystości. Wraz z dziećmi dołożyłem wszelkich starań, żeby zaproszeni goście czuli się u nas dobrze i miło spędzali czas.
• Prowadzenie zajęć sportowych
W każdy poniedziałek prowadziłem w szkole zajęcia z tenisa stołowego. Przychodzili na nie uczniowie z klasy trzeciej i czwartej. Każde spotkanie rozpoczynaliśmy od krótkiej rozgrzewki, którą prowadził dany uczeń. Na tych zajęciach organizowaliśmy również „mistrzostwa” wewnątrz grupy. Po takich „mistrzostwach” każda osoba wiedziała, w czym jest dobra i nad czym musi jeszcze popracować.
• Ciągła dbałość o integrację członków zespołu klasowego poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych, wycieczek i uroczystości klasowych
W swojej pracy starałem się uatrakcyjnić czas moim wychowankom przez organizowanie wyjazdów, wycieczek i imprez klasowych. Wyjeżdżaliśmy na basen do …………………, podczas ferii zimowych byliśmy w ………………… na przedstawieniu pt. ……………………… . Jesienią odwiedziliśmy fundację „Gniazdo” w ………………… . W maju, wspólnie z dyrekcją, zorganizowaliśmy „zieloną szkołę” w ………………… Były tam zajęcia w parku narodowym, połączone z wycieczką do ………………… Wieczorami często organizowaliśmy zabawy ruchowe na leśnej polanie, przy dźwiękach gitary. Dzięki temu wyjazdowi mogłem zaobserwować inne zachowania dzieci, gdyż z dala od domu musiały radzić sobie w innych sytuacjach niż zazwyczaj. W wielu przypadkach byłem z nich zadowolony i dumny.
W czerwcu dzieci mogły oglądać prawdziwy spektakl teatralny, gdyż z okazji Dnia Dziecka wybraliśmy się do …………………, do Teatru ………………… na przedstawienie pt. ………………………………… . Spektakl bardzo podobał się dzieciom, przy czym mogły również zobaczyć teatr od strony kulis. Potem udaliśmy się do zoo.
Moja klasa brała udział w wielu uroczystościach szkolnych. Do najważniejszych z nich należą: Dzień Patrona Szkoły, ślubowanie pierwszoklasistów, oczekiwanie na św. Mikołaja, aukcja ozdób świątecznych, piknik rodzinny i wiele innych.
Cały czas pielęgnowałem przyjazną atmosferę w klasie. Wszelkie problemy i spory rozwiązywaliśmy natychmiast. Dzieci zżyły się z sobą i stworzyły zgraną klasę.
Umiejętność omawiania własnych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 7 ww. Rozporządzenia)
• Analiza obserwowanych i prowadzonych zajęć
Przeanalizowałem z opiekunką stażu przeprowadzone i obserwowane zajęcia. Pozwoliło mi to wykorzystać doświadczenia innych oraz własne w dalszej pracy. Usłyszałem cenne rady, otrzymałem wskazówki, czerpałem inspirację szczególnie ze słów krytyki. Uważnie przyglądałem się stosowanym metodom i formom pracy. Uświadomiłem sobie także, jak ważna jest elastyczność w pracy nauczyciela w momencie, kiedy trudno podążać za zaplanowanym tokiem działań. Dzięki życzliwości wszystkich nauczycieli, z którymi miałem kontakt, mogłem na bieżąco poprawić swoje błędy i obserwować zmiany.
• Formułowanie wniosków i wskazówek do dalszej pracy
Obserwacja pracy innych nauczycieli pozwoliła mi dokładniej przyjrzeć się sobie samemu. Oto wnioski z obserwowanych przeze mnie zajęć:
pozwalać dzieciom na samodzielne dochodzenie do wiedzy, stawiając przed nimi sytuacje problemowe,
bardziej zwracać uwagę na pismo dzieci,
wykorzystywać jak najwięcej pomocy dydaktycznych uatrakcyjniających zajęcia,
przygotowywać zadania dodatkowe dla dzieci pracujących szybciej,
więcej czasu poświęcić na rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
stosować więcej ćwiczeń matematycznych,
organizować zajęcia pobudzające ekspresję, szczególnie ruchową, ale także plastyczną i muzyczną,
więcej pracować z uczniami słabszymi po lekcjach.
Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt 1 ww. Rozporządzenia)
• Zapoznanie się ze statutem szkoły, szkolnym programem wychowawczym, wewnątrzszkolnym programem nauczania
We wrześniu i październiku zapoznałem się z dokumentacją obowiązującą w szkole. Sporządziłem notatki i skonsultowałem własne spostrzeżenia z opiekunem stażu.
• Zapoznanie się z regulaminami organów istniejących i działających w szkole (np. rady pedagogicznej)
Podczas trwania stażu na bieżąco analizowałem i zapoznawałem się z regulaminami rady pedagogicznej, instrukcją bezpieczeństwa przeciwpożarowego, regulaminem nauczyciela dyżurującego, regulaminami organizowania wycieczek klasowych.
• Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (np. dziennik lekcyjny, arkusze obserwacyjne, protokoły z posiedzeń RP)
Jako wychowawca i nauczyciel nauczania zintegrowanego byłem zobligowany do prowadzenia dokumentacji takiej jak: dziennik lekcyjny, karta wycieczki itp. Oprócz wypełniania danych dotyczących realizacji tematów dnia, obecności uczniów, uzupełniałem i korygowałem również inne dane. Systematyczna praca umożliwiała mi przeprowadzenie analizy ilościowej i jakościowej frekwencji. Dane te cyklicznie zamieszczałem w dzienniku, gdyż stanowiły one podstawę sporządzania protokołów.
• Poszerzanie wiedzy przez studiowanie literatury pedagogicznej
W okresie stażu starałem się na bieżąco śledzić metodyczne nowości wydawnicze. Nie zapomniałem też o tradycyjnej literaturze pedagogicznej. Załączam wykaz przeczytanych lektur metodycznych.
………………………………
(podpis)