Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kontrakt określający zasady współpracy pomiędzy opiekunem stażu ……………………………… a nauczycielem stażystą …………………………………………………….… w okresie stażu w Szkole ……………………………………………… . Niniejszy kontrakt został sporządzony w celu zapewnienia efektywnej współpracy gwarantującej nauczycielowi stażyście: • szybszą adaptację do warunków pracy w szkole, • pełną integrację z gronem pedagogicznym, środowiskiem uczniów i rodziców, • twórcze wykorzystanie w praktyce nauczycielskiej zdobytych w czasie studiów wiedzy i umiejętności, • nakreślenie i rytmiczną realizację planu rozwoju zawodowego, • osiągnięcie profesjonalizmu w zawodzie nauczycielskim, • osiągnięcie stabilizacji zawodowej. W związku z powyższym opiekun stażu zobowiązuje się do: 1. Zapoznania nauczyciela stażysty ze społecznymi, organizacyjnymi i materialnymi warunkami pracy w szkole. 2. Przedstawienia specyfiki placówki: • zasad funkcjonowania w oparciu o dokumenty szkoły (statut, ocenianie wewnątrzszkolne, program wychowawczo-profilaktyczny, regulaminy, procedury i inne), • realizowanych programów edukacyjnych i wychowawczych, • perspektyw rozwoju szkoły uwarunkowanych oczekiwaniami i możliwościami środowiska szkolnego i lokalnego. 3. Pomocy w opracowaniu planu rozwoju zawodowego i harmonogramu przebiegu stażu oraz udzielania wszechstronnego wsparcia w realizacji przyjętych zadań, wskazywania literatury specjalistycznej i innych możliwości doskonalenia zawodowego zgodnych z zainteresowaniami nauczyciela stażysty i potrzebami szkoły. 4. Udzielania wskazówek zapewniających prawidłowość dokumentowania bieżącej pracy, gromadzenia potwierdzeń realizacji przyjętych zadań i osiągnięć nauczyciela stażysty. 5. Wdrażania nauczyciela stażysty do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, inspirowania i organizowania współpracy z pozostałymi nauczycielami w ramach zespołów zadaniowych, programowych i wychowawczych. 6. Dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez: • prezentację warsztatu pracy, • prowadzenie lekcji pokazowych i zajęć otwartych, • wspólne omawianie zajęć nauczyciela stażysty obserwowanych przez opiekuna stażu, • doraźną pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów w pracy dydaktycznej i wychowawczej, • pomoc w wykorzystywaniu istniejącego oraz budowaniu własnego warsztatu pracy. 7. Udzielania wsparcia psychologicznego i pomocy (na życzenie nauczyciela stażysty) w pokonywaniu barier związanych z funkcjonowaniem w nowym środowisku. 8. Opracowania opinii o dorobku zawodowym nauczyciela stażysty za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę. 9. Pełnienia funkcji rzecznika interesów nauczyciela stażysty w czasie prac komisji kwalifikacyjnej. Nauczyciel stażysta zobowiązuje się do systematycznego realizowania wszystkich określonych w planie rozwoju zawodowego zadań, a w szczególności do: 1. Poznania organizacji i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznania obowiązujących przepisów, w tym przepisów dotyczących zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy oraz sposobu prowadzenia dokumentacji. 3. Poznania specyfiki i potrzeb szkoły, problemów środowiska uczniów oraz nawiązania współpracy z tym środowiskiem. 4. Aktywnego i twórczego udziału w pracach rady pedagogicznej, uczestnictwa w posiedzeniach plenarnych i pracach zespołów przedmiotowych, zadaniowych i wychowawczych. 5. Systematycznego podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności, zwłaszcza poprzez: • udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego, • uczestniczenie, jako obserwator, w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu, i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć, • prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć, • twórcze wykorzystanie istniejącego i budowanie własnego warsztatu pracy: gromadzenie pomocy dydaktycznych, scenariuszy lekcji (w szczególności z zastosowaniem metod aktywizujących i technologii komputerowej), scenariuszy przygotowanych czy przeprowadzonych imprez szkolnych. 6. Dokumentowania wykonanych zadań i osiągnięć. 7. Sporządzenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Stopień realizacji wyżej wymienionych zadań stanowi kryterium oceny dorobku i zawodowego rozwoju nauczyciela stażysty. Spotkania informacyjne, diagnostyczne, instruktażowo-konsultacyjne, spotkania poświęcone omawianiu różnych form doskonalenia zawodowego i prowadzonych zajęć, a także spotkania poświęcone omawianiu wykonywanych zadań, doświadczeń nabywanych podczas pracy w szkole odbywać się będą w miarę potrzeb. Obie strony dołożą wszelkich starań, aby współpraca układała się pomyślnie, to znaczy budowana była na wzajemnym zaufaniu, życzliwości, poszanowaniu godności osobistej, zrozumieniu, tolerancji i dyskrecji oraz przyczyniła się do rozwoju osobistego zarówno nauczyciela stażysty, jak i opiekuna stażu. …………………………… …………………………… …………………………… (data) (podpis nauczyciela stażysty) (podpis opiekuna stażu)