Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kontrakt określający zasady współpracy
pomiędzy opiekunem stażu ……………………………… a nauczycielem stażystą …………………………………………………….…
w okresie stażu w Szkole ……………………………………………… .
Niniejszy kontrakt został sporządzony w celu zapewnienia efektywnej współpracy gwarantującej nauczycielowi stażyście:
• szybszą adaptację do warunków pracy w szkole,
• pełną integrację z gronem pedagogicznym, środowiskiem uczniów i rodziców,
• twórcze wykorzystanie w praktyce nauczycielskiej zdobytych w czasie studiów wiedzy i umiejętności,
• nakreślenie i rytmiczną realizację planu rozwoju zawodowego,
• osiągnięcie profesjonalizmu w zawodzie nauczycielskim,
• osiągnięcie stabilizacji zawodowej.
W związku z powyższym opiekun stażu zobowiązuje się do:
1. Zapoznania nauczyciela stażysty ze społecznymi, organizacyjnymi i materialnymi warunkami pracy w szkole.
2. Przedstawienia specyfiki placówki:
• zasad funkcjonowania w oparciu o dokumenty szkoły (statut, ocenianie wewnątrzszkolne, program wychowawczo-profilaktyczny, regulaminy, procedury i inne),
• realizowanych programów edukacyjnych i wychowawczych,
• perspektyw rozwoju szkoły uwarunkowanych oczekiwaniami i możliwościami środowiska szkolnego i lokalnego.
3. Pomocy w opracowaniu planu rozwoju zawodowego i harmonogramu przebiegu stażu oraz udzielania wszechstronnego wsparcia w realizacji przyjętych zadań, wskazywania literatury specjalistycznej i innych możliwości doskonalenia zawodowego zgodnych z zainteresowaniami nauczyciela stażysty i potrzebami szkoły.
4. Udzielania wskazówek zapewniających prawidłowość dokumentowania bieżącej pracy, gromadzenia potwierdzeń realizacji przyjętych zadań i osiągnięć nauczyciela stażysty.
5. Wdrażania nauczyciela stażysty do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, inspirowania i organizowania współpracy z pozostałymi nauczycielami w ramach zespołów zadaniowych, programowych i wychowawczych.
6. Dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez:
• prezentację warsztatu pracy,
• prowadzenie lekcji pokazowych i zajęć otwartych,
• wspólne omawianie zajęć nauczyciela stażysty obserwowanych przez opiekuna stażu,
• doraźną pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów w pracy dydaktycznej i wychowawczej,
• pomoc w wykorzystywaniu istniejącego oraz budowaniu własnego warsztatu pracy.
7. Udzielania wsparcia psychologicznego i pomocy (na życzenie nauczyciela stażysty) w pokonywaniu barier związanych z funkcjonowaniem w nowym środowisku.
8. Opracowania opinii o dorobku zawodowym nauczyciela stażysty za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę.
9. Pełnienia funkcji rzecznika interesów nauczyciela stażysty w czasie prac komisji kwalifikacyjnej.
Nauczyciel stażysta zobowiązuje się do systematycznego realizowania wszystkich określonych w planie rozwoju zawodowego zadań, a w szczególności do:
1. Poznania organizacji i zasad funkcjonowania szkoły.
2. Poznania obowiązujących przepisów, w tym przepisów dotyczących zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy oraz sposobu prowadzenia dokumentacji.
3. Poznania specyfiki i potrzeb szkoły, problemów środowiska uczniów oraz nawiązania współpracy z tym środowiskiem.
4. Aktywnego i twórczego udziału w pracach rady pedagogicznej, uczestnictwa w posiedzeniach plenarnych i pracach zespołów przedmiotowych, zadaniowych i wychowawczych.
5. Systematycznego podnoszenia poziomu wiedzy i umiejętności, zwłaszcza poprzez:
• udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego,
• uczestniczenie, jako obserwator, w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu, i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć,
• prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednych zajęć w miesiącu i omawianie z prowadzącym obserwowanych zajęć,
• twórcze wykorzystanie istniejącego i budowanie własnego warsztatu pracy: gromadzenie pomocy dydaktycznych, scenariuszy lekcji (w szczególności z zastosowaniem metod aktywizujących i technologii komputerowej), scenariuszy przygotowanych czy przeprowadzonych imprez szkolnych.
6. Dokumentowania wykonanych zadań i osiągnięć.
7. Sporządzenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Stopień realizacji wyżej wymienionych zadań stanowi kryterium oceny dorobku i zawodowego rozwoju nauczyciela stażysty.
Spotkania informacyjne, diagnostyczne, instruktażowo-konsultacyjne, spotkania poświęcone omawianiu różnych form doskonalenia zawodowego i prowadzonych zajęć, a także spotkania poświęcone omawianiu wykonywanych zadań, doświadczeń nabywanych podczas pracy w szkole odbywać się będą w miarę potrzeb.
Obie strony dołożą wszelkich starań, aby współpraca układała się pomyślnie, to znaczy budowana była na wzajemnym zaufaniu, życzliwości, poszanowaniu godności osobistej, zrozumieniu, tolerancji i dyskrecji oraz przyczyniła się do rozwoju osobistego zarówno nauczyciela stażysty, jak i opiekuna stażu.
……………………………
……………………………
……………………………
(data) (podpis nauczyciela stażysty) (podpis opiekuna stażu)