Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego
(przykład)
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego
(przykład)
Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.; dalej: Rozporządzenie).
Dane osobowe nauczyciela:
Imię i nazwisko: ………………………………………………………………………………
Wykształcenie: …………………………………………………………………………………
Nauczany przedmiot: …………………………………………………………………………
Data rozpoczęcia stażu: …………………………
Przewidywana data zakończenia stażu: …………………………
Opiekun stażu: ……………………………………………………
§ 6 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia:
Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym: przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Karta nauczyciela
• Przygotowanie plan rozwoju zawodowego Wrzesień
20 dni od rozpoczęcia zajęć • Znajomość procedury awansu zawodowego
• Plan rozwoju zawodowego
2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły Analiza dokumentów: statutu szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, oceniania wewnątrzszkolnego , regulaminu rady pedagogicznej, regulaminu rady rodziców, regulaminu samorządu szkolnego, planu uroczystości I półrocze Notatki dotyczące poznanej dokumentacji
3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań Wdrażanie oceniania wewnątrzszkolnego oraz wymagań edukacyjnych ; udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, praca w zespole przedmiotowym nauczycieli Na bieżąco
Uwagi na temat oceniania wewnątrzszkolnego oraz wymagań edukacyjnych , notatki z posiedzeń rady pedagogicznej, notatki do planu pracy zespołu przedmiotowego nauczycieli
4. Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji Analiza dokumentów: dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć pozalekcyjnych, arkuszy ocen, księgi zarządzeń, protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej i innych I półrocze Prawidłowo prowadzona dokumentacja
5. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami BHP w szkole oraz przepisami ochrony przeciwpożarowej Zapoznanie się z Rozporządzeniem MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach i z instrukcją przeciwpożarową I półrocze Notatki na temat poznanej dokumentacji
6. Rozpoznanie problemów środowiska ucznia Zapoznanie z dokumentami zgromadzonymi w szkole: szkolnym programem wychowawczo-profilaktycznym, opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym, rozmowy z innymi nauczycielami, kontakty z rodzicami uczniów (indywidualne rozmowy, zebrania) Na bieżąco
Notatki na temat poznanej dokumentacji, dziennik spotkań z pedagogiem szkolnym, opracowanie tematyki spotkań z rodzicami, protokoły spotkań z rodzicami, karty pracy dla rodziców, zapisy w dzienniku lekcyjnym
7. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami Obserwacja, udział w radach pedagogicznych Wrzesień Odpowiednia organizacja zajęć własnych
8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju Przygotowanie zapisów na temat wykonywanych zadań, analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, wprowadzenie korekt Na bieżąco Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, konspektów zajęć
9. Przygotowanie projektu sprawozdania Formułowanie wniosków dotyczących realizacji planu rozwoju oraz zmian, które nastąpiły w wyniku jego wprowadzenia i osiągniętych celów 7 dni od dnia zakończenia stażu Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
10. Przygotowanie do wystąpienia przed komisją Selekcja wybranego materiału Po zakończeniu stażu Notatki do wystąpienia
§ 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia
Uczestniczenie (jako obserwator) w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie ich z prowadzącym obserwowane zajęcia.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli Obserwacja lekcji według wcześniej opracowanych zasad, omówienie i zapisanie wyników obserwowanych zajęć Raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu Prowadzenie dziennika obserwowanych zajęć, wnioski z obserwacji
2. Analiza obserwowanych zajęć Autorefleksja. Formułowanie wniosków do dalszej pracy Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji
3. Obserwowanie zajęć pod kątem realizacji przedstawionych celów Autorefleksja. Rozmowy z opiekunem stażu, próba wstępnej oceny własnych osiągnięć pedagogicznych Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji
§ 6 ust. 1 pkt 3 oraz § 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia
Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu (w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu) oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Wstępna ocena własnych umiejętności Autorefleksja. Rozmowa z dyrektorem szkoły, opiekunem stażu, współpracownikami na temat wymagań stawianych pracownikom rozpoczynającym staż I półrocze Określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Bezpośrednia rozmowa, ustalenie form wzajemnej współpracy, zawarcie kontraktu Wrzesień Znajomość zasad współpracy, prowadzenie dziennika spotkań z opiekunem stażu
3. Opracowanie we współpracy z opiekunem stażu planu rozwoju zawodowego Rozmowa z opiekunem stażu na temat kierunku pracy dydaktycznej i wychowawczej w celu stworzenia planu rozwoju zawodowego Wrzesień Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego
4. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna lub dyrektora Opracowanie scenariuszy lekcji, konsultacja, analiza, ewaluacja Raz w miesiącu, według ustalonego harmonogramu Wnioski i uwagi do realizacji, scenariusze
5. Samoocena efektywności własnej pracy Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności dydaktycznej i wychowawczej Na bieżąco Autorefleksja, adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu
6. Wyrabianie umiejętności omawiania i analizy zajęć lekcyjnych Analiza zajęć pod kątem realizacji zamierzonych celów, wprowadzonych metod, doboru właściwych form pracy z uczniem, wprowadzonych materiałów dydaktycznych oraz sposobów ewaluacji zamierzonych celów Na bieżąco Autorefleksja, adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu
7. Zdobycie informacji na temat opinii uczniów o poziomie prowadzenia zajęć Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów Pod koniec obu semestrów Wyciągnięcie wniosków, ewentualna zmiana w koncepcji niektórych elementów prowadzenia lekcji
§ 6 ust. 1 pkt 4 oraz § 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia
Uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy, umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobyte w trakcie doskonalenia zawodowego.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym doskonaleniu Udział w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły Na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia
2. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego Zapoznanie się z ofertą szkoleniową placówek doskonalenia nauczycieli,
udział w warsztatach, szkoleniach konferencjach metodycznych dla nauczycieli Na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia
3. Samodzielne studiowanie literatury, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań Autorefleksja, samoocena. Zbieranie i gromadzenie informacji w oparciu o przeczytaną literaturę. Lektura czasopism oraz książek o tematyce pedagogicznej i psychologicznej.
Spotkanie warsztatowe z opiekunem stażu Na bieżąco Zeszyt lektur
4. Wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie doskonalenia zawodowego do prowadzenia zajęć Przeprowadzenie zajęć Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach
§ 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Nabycie umiejętności przygotowania zajęć lekcyjnych Przygotowanie zajęć pod kątem realizacji statutowych zadań szkoły oraz podstawy programowej Na bieżąco Wpisy w dziennikach lekcyjnych
2. Przygotowanie scenariuszy zajęć, które pozwolą wspomagać pracę oraz weryfikować umiejętności metodyczne i merytoryczne Analiza materiałów metodycznych. Opracowanie tematów, zakresu i terminów tych zajęć Na bieżąco Zgromadzone scenariusze lekcji, wnioski i uwagi do realizacji
§ 6 ust. 2 pkt 3 w związku z § 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia
Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania, umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Obserwacja, analiza możliwości ucznia Obserwacja postępów uczniów, ich reakcji na wprowadzone metody nauczania. Przygotowanie testów, przeprowadzenie sprawdzianów Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu
2. Przygotowanie zajęć zindywidualizowanych pod kątem potrzeb uczniów Przeprowadzenie zajęć uwzględniających specyficzne potrzeby i umiejętności uczniów Na bieżąco Adnotacje w dziennikach lekcyjnych, dziennik spotkań z opiekunem stażu
3. Branie udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych, których celem jest przybliżenie problematyki
pracy z uczniem trudnym jak i jego rodzicem Udział w posiedzeniach rady W czasie posiedzeń rady pedagogicznej Protokół rady pedagogicznej
§ 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia
Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Ocena własnych umiejętności informatycznych Autoanaliza – wstępna ocena własnych umiejętności informatycznych oraz szkolnej bazy informatycznej koniecznej do planowania pracy z uczniami i do własnego rozwoju Na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu
2. Doskonalenie umiejętności wykorzystania w pracy szkoły technologii komputerowej
i informacyjnej Wykorzystanie umiejętności w zakresie obsługi podstawowych programów pakietu MS Office oraz internetu Na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu
3. Korzystanie z programów komputerowych i internetu w praktyce szkolnej Za pomocą pakietu MS Office przygotowanie materiałów dydaktycznych, testów, kart pracy,
sprawozdań oraz scenariuszy lekcji i uroczystości szkolnych Na bieżąco Przygotowane materiały
§ 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia
Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji
1. Poszerzenie oferty szkoły w zakresie zajęć pozalekcyjnych Organizowanie spotkań z uczniami i pogadanek Na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach
Przyjęto do realizacji: Złożono projekt planu zawodowego:
Data: ……………………………… Data: …………………………………
Podpis dyrektora: ………………… Podpis nauczyciela: ………………..