Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 6 WRZEŚNIA 2019
Uczeń z problemami adaptacyjnymi
Opracowała: dr Marta Majorczyk, pedagog, doradca rodzinny (Family Counselling Poland), psychoterapeuta,
edukator prorozwojowy, trener, wykładowca akademicki, adiunkt w Katedrze Pedagogiki i Psychologii na
Wydziale Studiów Społecznych WSB z siedzibą Poznaniu, pracownik niepublicznej poradni psychologiczno-
-pedagogicznej przy USWPS w Poznaniu
Podstawa prawna:
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie
zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.).
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno--pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach dzieci
i młodzież z problemami adaptacyjnymi stanowią grupę uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. To oznacza, że należy objąć ich odpowiednią formą pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Co to jest adaptacja?
Najogólniej rzecz ujmując, adaptacja to przystosowanie się do nowych warunków, poradzenie
sobie z nimi, zgoda na zmianę. Omawiane zagadnienie cieszy się bardzo dużym
zainteresowaniem badaczy różnych dyscyplin naukowych. Pojęcie to wywodzi się z nauk
przyrodniczych i oznacza przystosowanie się organizmu do życia w nowych, trwale
zmienionych warunkach bytowych. W naukach społecznych adaptacja oznacza
przystosowanie społeczne (socjologia) lub osobowe (psychologia). W tym pierwszym
chodzi o pełnienie ról społecznych zgodnie z oczekiwaniami otoczenia społecznego lub
realizację własnych potrzeb i potrzeb innych osób, natomiast przystosowanie osobowe wiąże
się z indywidualnym zaspokojeniem potrzeb człowieka w nowym środowisku, uzyskaniem
równowagi wewnętrznej.
Renata Michalak przez adaptację rozumie „proces, którego istota zawiera się w nieustannym
budowaniu równowagi i dążeniu do jej osiągnięcia lub utrzymania pomiędzy stale
zmieniającymi się i wzajemnie warunkującymi bytami: organizmem człowieka
a środowiskiem jego życia”. Wynikiem procesu adaptacji jest uzyskanie przystosowania lub
jego brak. Tak rozumiana adaptacja z jednej strony warunkuje rozwój człowieka, a z drugiej
jest od niego zależna. Angażuje ona cały organizm we wspomniany proces i wpływa na
relacje człowieka z jego otoczeniem.