Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 29 LISTOPADA 2024

Dokumentowanie posiedzeń rady pedagogicznej jest ważnym elementem jej pracy przede wszystkim ze względu na wagę podejmowanych postanowień. Jakie zasady protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej obowiązują w poradni psychologiczno-pedagogicznej?

Rada pedagogiczna, zgodnie z jej ustawowymi kompetencjami (art. 70 ust. 1 oraz 2 Ustawy Prawo oświatowe), podejmuje uchwały stanowiące, m.in. w sprawie:

  • zatwierdzania planów pracy,
  • ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • eksperymentów pedagogicznych,
  • sposobu wykorzystania nadzoru pedagogicznego, w celu doskonalenia pracy placówki,
  • opinii w sprawie projektu finansowego poradni.

Z kolei art. 70 ust.2 ww. Ustawy określa kompetencje rady pedagogicznej w sprawie opiniowania:

  • organizacji pracy, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
  • planu finansowego,
  • wniosków dyrektora w sprawie przyznania nauczycielom nagród i wyróżnień,
  • propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć.

Ważne!
Rada pedagogiczna uchwala również projekt statutu oraz jego zmian i zazwyczaj uchwala jego ostateczną wersję. Wymienione kompetencje to tylko niewielki fragment jej uprawnień, które powodują, że zarówno prawidłowy sposób uchwalania, jak i dokumentowania samego posiedzenia rady jest niezwykle ważny dla dyrektora pełniącego ustawową funkcję przewodniczącego rady, a także dla organów kontrolujących pracę poradni.

Zasady protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej w poradni

Pewnym utrudnieniem dla środowiska oświatowego jest brak precyzyjnego określenia w prawie zasad i sposobu protokołowania posiedzeń rady pedagogicznej. Powszechnie przyjmuje się, że protokół to oficjalne, pisane na bieżąco sprawozdanie przebiegu rozmaitych posiedzeń, zebrań, obrad, wyborów. Sprawozdania takie służą później do sprawdzania legalności decyzji podejmowanych przez protokołowane gremia i stanowią materiał odwoławczy. Protokół jest więc sprawozdaniem sporządzanym w formie aktu, ustalającym przebieg zdarzeń, stwierdzone fakty lub dokonane czynności. Szczegółowo dla potrzeb postępowania administracyjnego jest on definiowany przez Kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 68 § 1 oraz § 2 protokół sporządza się tak, aby wynikało z niego, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.

Ważne!
Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie podpisać dokument. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić.

Rodzaje protokołów rady pedagogicznej w poradni

Ponieważ protokół sporządzany jest w związku z różnymi sytuacjami występującymi w placówce, wyróżnić możemy kilka jego rodzajów:

  • protokół zebrania – ma na celu odtworzenie przebiegu zebrania, zawiera jego porządek, opis przebiegu, podjęte uchwały, zakończenie, podpisy przewodniczącego i protokolanta zebrania,
  • protokół zdawczo-odbiorczy