Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Trudni rodzice i uczniowie
Opracowała: Klaudia Waryszak-Lubaś, trenerka i certyfikowana edukatorka praw człowieka pierwszego stopnia.
Ukończyła kurs praw człowieka w helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Zajmuje się kompetencjami miękkimi,
edukacją antydyskryminacyjną i edukacją globalną
Coraz częściej w mediach słyszymy o roszczeniowych rodzicach. Krzyczą o tym nagłówki
artykułów w czasopismach specjalistycznych i na portalach internetowych. Roszczeniowy
rodzic to jednak określenie pejoratywne i krzywdzące. Na trudne zachowanie rodzica może
wpływać wiele wewnętrznych i zewnętrznych czynników. Jednak co zrobić, jeżeli współpraca
pomiędzy nauczycielem a rodzicem nie układa się zbyt dobrze? Co w sytuacji, kiedy poza
kłopotliwą relacją z opiekunem pojawia się również uczeń, który ma trudności zarówno
w nauce, jak i w relacjach? Jak w takich sytuacjach zadbać o siebie i higienę swojej pracy?
W pierwszej części zajmiemy się tematem relacji z rodzicami. Część druga obejmie porady
dotyczące pracy z uczniami. Zdarza się, że zachowanie rodzica wydaje się nie na miejscu,
jednak zazwyczaj wynika ono z troski o dziecko. Z pewnością są też rodzice, którzy mają
negatywny stosunek do szkoły, nauczycieli czy w ogóle – edukacji. Może to wynikać
chociażby z ich własnego doświadczenia. Być może rodzic sam miał trudności w wieku
szkolnym, które teraz przekłada na własne dziecko. Kłopotliwe sytuacje w szkole mogą
wiązać się również z traumą związaną ze szkołą, jaką rodzic przeszedł w dzieciństwie. Na
samą myśl o kontakcie z nauczycielem wracają emocje, które są dla niego trudne. Dodatkowo
środowisko, w jakim funkcjonuje rodzina czy wartość edukacji w danej rodzinie, również
rzutują na postrzeganie szkoły czy nauczyciela.
Są i tacy rodzice, którzy chcą swoją postawą udowodnić dziecku, jak bardzo je kochają i jak
jest dla nich ważne w sytuacji, gdy sami sobie nie zapewniają poczucia bezpieczeństwa. To
może być nowy partner, problemy w pracy lub bardzo wymagająca praca, problemy
psychiczne czy zdrowotne. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, nic nie usprawiedliwia
napastliwości i agresywnej postawy rodzica. Utrata kontroli nad niektórymi aspektami życia
rodzica przenosi się na relację z nauczycielem. W tej sytuacji rodzic próbuje pokazać, że ma
jednak wpływ na jakiś obszar swojego życia. Emocją dającą poczucie sprawczości jest wtedy
głównie złość. Jest to jednak iluzja, ponieważ próba rozwiązania danego problemu w stanie
złości nie przyniosła chyba jeszcze nikomu niczego dobrego. Pojawia się konflikt, pomimo
szczerych chęci jego uniknięcia, który może się zaostrzać.
Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, że już sama myśl o kontakcie z niektórymi rodzicami czy
opiekunami jest dla Ciebie stresująca, a sprawa, którą masz załatwić, jest pilna, znajdziesz
poniżej kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc podczas trudnej rozmowy. Są to jednak
środki doraźne. Równie istotne jest budowanie relacji z rodzicami w trybie długofalowym.