Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Czytanie a mózg
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca
oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu; pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi
prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Mózg to jedna z najbardziej złożonych struktur w ciele człowieka. Jako część ośrodkowego
układu nerwowego reguluje i kontroluje procesy zachodzące w organizmie. Mimo ogromnego
postępu w badaniach, jaki dokonał się w ostatnim czasie, pewne jego obszary i możliwości
nadal pozostają nie do końca zbadane.
Wraz z ewolucją rozwijał się także ludzki mózg. Jego najstarszą częścią jest tzw.mózg gadzi,
kontrolujący podstawowe funkcje życiowe (oddychanie, krążenie, temperaturę ciała itp.) oraz
odpowiadający za zachowania instynktowne (walka/ucieczka). Ta część nie podlega naszej
świadomej kontroli, działa niejako automatycznie. Kolejna, „nowsza” warstwa to mózg
ssaczy, czyli układ limbiczny. To dzięki niemu mamy pamięć, możemy się uczyć, a także
panować nad emocjami. Najważniejszą częścią, która wyróżnia człowieka na tle innych
ssaków, jest kora nowa. Odpowiada za myślenie abstrakcyjne, przewidywanie skutków
działań, mowę, a także czytanie i pisanie. Dwa ostatnie elementy to umiejętności, które nasz
mózg opanował stosunkowo niedawno, bo ok. 5 tys. lat temu, co przy całym rozwoju
ludzkości (ok. 7 mln lat) jest jedynie niewielkim jego ułamkiem.
W książce Jak uczy się mózg Manfred Spitzer używa bardzo ciekawej metafory. Uważa on, że
czytanie jest dla mózgu tym, czym dla traktora wyścigi Formuły 1 na dwie godziny przed
startem: pojedzie, ale na zwycięstwo nie ma raczej szans, a wysiłek jest dla niego ogromny1.
Mózg musi wykonać ogromną pracę, aby nauczyć się czytać. Biorąc pod uwagę fakt, że
struktury mózgu zaangażowane w proces czytania pierwotnie pełniły inne funkcje, mamy
pełny obraz tego, jak bardzo skomplikowany jest to proces.
Mechanizm czytania
Ponieważ w mózgu nie ma jednej struktury odpowiedzialnej za czytanie, w prawidłowy
przebieg tego procesu zaangażowane są różne części. Wszystkie znajdują się w korze
mózgowej odpowiedzialnej za procesy poznawcze (pamięć, język, koncentracja,
rozumowanie itp.). Aby obraz złożony z liter został prawidłowo odczytany i zrozumiany,
musi za pomocą nerwu wzrokowego dostać się na drugi koniec mózgu – do płata
potylicznego, tam bowiem znajduje się obszar odpowiadający za zmysł wzroku, czyli kora
wzrokowa. To tu znaki są rozpoznawane jako słowa. Informacja zakodowana w postaci
impulsu elektrycznego biegnie stąd do ośrodka Wernickego odpowiedzialnego m.in. za
1 M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2019, s. 177.