Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dlaczego warto pracować metodą projektu?
Opracowała: Małgorzata Szymczak, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej, uczy i wychowuje
z pasją i radością, wierzy, że najlepszy nauczyciel to człowiek szczęśliwy. Jak w życiu zawodowym, tak
i prywatnym chętnie poświęca czas na swoje największe pasje: sport, poezję i podróże. Jej największym
marzeniem jest zostawić świat choć odrobinę lepszy poprzez rozbudzanie w najmłodszych chęci rozwoju
i ciekawości
Wraz z likwidacją gimnazjów zniknął obowiązek uczestniczenia w projekcie edukacyjnym.
Odetchnęli z ulgą zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Dla jednych był to dodatkowy
wysiłek, dla drugich – dodatkowy obowiązek. A szkoda! Wystarczy w miejsce „obowiązku”
wstawić słowo „szansa”, „wysiłek” zamienić na „przygodę”, by przekonać się, że metodą
projektu warto pracować.
W tym roku zainicjowałam projekt Mój Bohater Sąsiad. Z szesnastoma uczniami tworzyliśmy
go przez trzy miesiące. Poznawaliśmy nowe osoby, przeprowadzaliśmy wywiady, robiliśmy
zdjęcia, plakaty, zaproszenia, ogłoszenia. Przygotowaliśmy też uroczystą galę, wykonaliśmy
ozdoby, zadbaliśmy o wystrój, poczęstunek i występy artystyczne. Napisaliśmy piosenkę.
Gdy prezentowaliśmy naszych bohaterów: niewidomą, zaradną kobietę, mężczyznę, który
walczy ze smogiem dla kolejnych pokoleń, emerytowaną polonistkę, która rozbudziła
w dzieciach miłość do nauki oraz inne, wyjątkowe osoby, widzieliśmy łzy wzruszenia wśród
gości, wdzięczność w oczach naszych bohaterów, dumę rodziców. Poczuliśmy, że nasz
wysiłek miał sens.
Z realizacji najważniejszej idei projektu edukacyjnego, by uczynić coś dobrego dla drugiego
człowieka, płynie także szereg innych ważnych korzyści, o których warto wiedzieć, a które
nie zawsze są dostrzegane.
Nauka… mimochodem
Możesz w klasie prawić morały, np. że trzeba wszystkich szanować, ale nawet najbardziej
słuszna maksyma nie będzie miała, ze względu na swój patos i abstrakcyjny charakter, takiej
siły oddziaływania, jak osobiste poznanie osoby niepełnosprawnej, która może opowiedzieć
uczniom, co przeżywa na co dzień, z jakimi trudnościami musi się mierzyć i w jaki sposób
sobie z nimi radzi. Bezpośredni kontakt z osobą, która zaimponuje dzieciom swoją postawą,
sprawi, że nauka przyjdzie sama – uczniowie, nawet nie spodziewając się tego, przyswoją
wiedzę i umiejętności.
Rozwój relacji między uczniami a nauczycielem