Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dlaczego warto pracować metodą projektu? Opracowała: Małgorzata Szymczak, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej, uczy i wychowuje z pasją i radością, wierzy, że najlepszy nauczyciel to człowiek szczęśliwy. Jak w życiu zawodowym, tak i prywatnym chętnie poświęca czas na swoje największe pasje: sport, poezję i podróże. Jej największym marzeniem jest zostawić świat choć odrobinę lepszy poprzez rozbudzanie w najmłodszych chęci rozwoju i ciekawości Wraz z likwidacją gimnazjów zniknął obowiązek uczestniczenia w projekcie edukacyjnym. Odetchnęli z ulgą zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Dla jednych był to dodatkowy wysiłek, dla drugich – dodatkowy obowiązek. A szkoda! Wystarczy w miejsce „obowiązku” wstawić słowo „szansa”, „wysiłek” zamienić na „przygodę”, by przekonać się, że metodą projektu warto pracować. W tym roku zainicjowałam projekt Mój Bohater Sąsiad. Z szesnastoma uczniami tworzyliśmy go przez trzy miesiące. Poznawaliśmy nowe osoby, przeprowadzaliśmy wywiady, robiliśmy zdjęcia, plakaty, zaproszenia, ogłoszenia. Przygotowaliśmy też uroczystą galę, wykonaliśmy ozdoby, zadbaliśmy o wystrój, poczęstunek i występy artystyczne. Napisaliśmy piosenkę. Gdy prezentowaliśmy naszych bohaterów: niewidomą, zaradną kobietę, mężczyznę, który walczy ze smogiem dla kolejnych pokoleń, emerytowaną polonistkę, która rozbudziła w dzieciach miłość do nauki oraz inne, wyjątkowe osoby, widzieliśmy łzy wzruszenia wśród gości, wdzięczność w oczach naszych bohaterów, dumę rodziców. Poczuliśmy, że nasz wysiłek miał sens. Z realizacji najważniejszej idei projektu edukacyjnego, by uczynić coś dobrego dla drugiego człowieka, płynie także szereg innych ważnych korzyści, o których warto wiedzieć, a które nie zawsze są dostrzegane. Nauka… mimochodem Możesz w klasie prawić morały, np. że trzeba wszystkich szanować, ale nawet najbardziej słuszna maksyma nie będzie miała, ze względu na swój patos i abstrakcyjny charakter, takiej siły oddziaływania, jak osobiste poznanie osoby niepełnosprawnej, która może opowiedzieć uczniom, co przeżywa na co dzień, z jakimi trudnościami musi się mierzyć i w jaki sposób sobie z nimi radzi. Bezpośredni kontakt z osobą, która zaimponuje dzieciom swoją postawą, sprawi, że nauka przyjdzie sama – uczniowie, nawet nie spodziewając się tego, przyswoją wiedzę i umiejętności. Rozwój relacji między uczniami a nauczycielem