Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 19 PAŹDZIERNIKA 2015

Wychowawcy burs i internatów – kwalifikacje, warunki zatrudnienia, obowiązki


Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2011 r. Nr 109 poz. 631),
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 52 poz. 466),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1264),
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 maja 2001 r. w sprawie realizowania przez nauczycieli tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych w porze nocnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 52 poz. 550),
  • Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 poz. 1214).


Konieczność pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania może być dla wielu uczniów trudnym przeżyciem. Czas spędzony poza gronem rodziny, w otoczeniu uczniów o odmiennych usposobieniach, może działać inspirująco lub wręcz przeciwnie - powodować trudności w nauce. Dlatego też istotnym elementem każdego internatu oraz bursy są zatrudnieni w nich nauczyciele-wychowawcy, którzy roztaczają opiekę nad swoimi wychowankami. Poniżej omówiono wymagania kwalifikacyjne stawiane nauczycielom-wychowawcom zatrudnionym w bursach i internatach, a także wskazano warunki ich zatrudnienia oraz najważniejsze obowiązki.


Zasady działania bursy


Szczegółowe zasady działania publicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Zgodnie z § 42 tego Rozporządzenia do placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania należą m.in. bursy. Do zadań burs należy zapewnienie opieki i wychowania uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24. roku życia. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w bursie jest grupa wychowawcza, którą opiekuje się wychowawca. Szczegółowe zasady funkcjonowania bursy powinien określać jej statut, opracowany w zgodzie z załącznikiem ósmym Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów placówek publicznych. Statut powinien określać m.in. zakres zadań pracowników pedagogicznych zatrudnionych w bursie.


Kwalifikacje wychowawcy w bursie


Kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (w tym w bursach) określa § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli