Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Zajęcia sensoryczne w żłobku niepublicznym

 

Opracowała: Anita Holc-Łukomska, dyrektor prywatnego żłobka, pedagog, nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi zarówno zdrowymi, jak i chorymi

 

Zajęcia sensoryczne odgrywają istotną rolę w rozwoju dziecka, dlatego powinny zostać uwzględnione w codziennym rytmie dnia żłobka, przy czym opiekun musi dostosować ich rodzaj do umiejętności rozwojowych i zainteresowań podopiecznych. W grupie dzieci młodszych na zajęcia sensoryczne przeznacza się znacznie więcej czasu niż w grupie trzylatków. Im młodsze dziecko, tym więcej czasu potrzebuje na poznanie otaczającego świata oraz nabycie umiejętności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w nim.

 

Kryteria doboru zajęć

 

Dobierając zajęcia sensoryczne, należy uwzględnić nie tylko wiek dziecka, ale przede wszystkim jego umiejętności, zainteresowania i preferencje. Nie wszystkie maluchy muszą lubić to samo i z takim samym entuzjazmem podchodzić do wykonywania pewnych czynności. Rolą opiekuna jest taki dobór pomysłów, by wszystkie dzieci w grupie były zainteresowane. Oznacza to, że proponowane zabawy nie mogą być ani zbyt proste, ani zbyt trudne. W pierwszym przypadku wywołają znudzenie podopiecznych, w drugim – spowodują zniechęcenie i rozdrażnienie. Jako baczny obserwator opiekun musi na bieżąco monitorować sytuację i w razie potrzeby zmieniać przebieg zabawy, by dostosować ją do oczekiwań maluchów.

 

Wybierając materiały do zajęć, należy kierować się nie tylko ich atrakcyjnością, ale głównie bezpieczeństwem. Nie mogą one stanowić zagrożenia dla życia i zdrowia podopiecznych. Muszą być:

 

  • wykonane z materiałów nietoksycznych,
  • niepowodujące reakcji alergicznych,
  • pozbawione ostrych krawędzi,
  • pokryte farbą odporną na zdzieranie.

 

Opiekun powinien wiedzieć, co chce osiągnąć poprzez zaproponowany rodzaj aktywności. Do niego należy takie pokierowanie przebiegiem zabawy, by uzyskać zamierzony cel. Zajęcia nie mogą być chaotyczne, wszystkie czynności powinny być zaplanowane, a efekt końcowy przewidywalny.

 

Oddziaływanie wielozmysłowe

 

Rozwój młodego człowieka przebiega bardzo szybko, dlatego w zabawach nie należy ograniczać się tylko do czynnika działającego na jeden zmysł. Zajęcia sensoryczne powinny wpływać na wszystkie zmysły, umożliwiać poznanie świata różnymi sposobami. W ich trakcie należy dać dzieciom kontrolowaną swobodę i możliwość poznania substancji w dowolny sposób. Niejednokrotnie to maluchy są inicjatorami zabawy poprzez zmianę pierwotnej koncepcji jej przebiegu. Dzięki wyobraźni potrafią znaleźć zupełnie nowe zastosowanie dla danej substancji czy przedmiotu.