Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 25 września 2015


Segregowanie śmieci na terenie przedszkola niepublicznego


Opracował: Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, autor wielu opracowań naukowych i fachowych z zakresu prawa oraz współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty, wieloletni pracownik administracji publicznej zatrudniony na stanowiskach związanych ze stosowaniem prawa, nauczyciel akademicki


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).


Za sprawą nowelizacji Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 lipca 2013 r. wszyscy staliśmy się uczestnikami procesu nazywanego „śmieciową rewolucją”. Wraz z wejściem w życie nowych regulacji, których głównym celem było wprowadzenie unijnych dyrektyw, na gminy spadł obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych i poboru z tego tytułu opłat nazywanych potocznie „podatkiem śmieciowym”. Szczegółowe rozwiązania legislacyjne i działania poszczególnych gmin podjęte w związku z wdrażaniem nowych przepisów zostały przez wielu skrytykowane. Nie można jednak zapomnieć o głównym celu, jakim jest osiągnięcie wysokiego poziomu recyklingu takich odpadów komunalnych jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło dzięki przekonaniu – także przy użyciu środków finansowych – wytwórców odpadów komunalnych do ich selektywnej zbiórki.


Odpady komunalne, według art. 3 ust. 1 pkt 7 Ustawy o odpadach, są to odpady (śmieci) powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych. Dodajmy, że ustawodawca zastrzegł również, że zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości. Problem zbiórki odpadów dotyczy nie tylko gospodarstw domowych, ale też wszelkich wytwórców i posiadaczy, a więc także placówek oświatowych, w tym przedszkoli – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 wspomnianej już Ustawy o odpadach posiadaczami odpadów mogą być wytwórca, osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Domniemywa się, że władający obszarem ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości. Przedszkole jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej mieści się zatem w tej definicji.


Wypada w tym miejscu wyjaśnić, że w przypadku współużytkowania nieruchomości (np. kiedy przedszkole dzieli budynek z inną jednostką oświatową) zastosowanie znajduje art. 2 ust. 2a Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, który stanowi, że jeżeli obowiązki wskazane w Ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z Ustawy.


Usuwanie odpadów jako element bezpieczeństwa


Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 5 Ustawy o systemie oświaty