Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Powroty i powitania! – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny
Cele główne:
• integracja grupy, dzielenie się doświadczeniami,
• rozwijanie zaciekawienia otaczającym światem,
• rozumienie świata wokół: obserwacja elementów przyrody,
• kształtowanie kompetencji językowych: nauka tekstu na pamięć,
• tworzenie wypowiedzi,
• budowanie twórczej i kreatywnej postawy wobec wyzwań.
Cele szczegółowe:
• nauka piosenki Jestem sobie przedszkolaczek,
• rozwijanie słuchu fizycznego – rozpoznawanie odgłosów,
• tworzenie wypowiedzi własnych,
• tworzenie pocztówki na bazie otrzymanych informacji,
• budowanie odpowiedzi na pytania,
• oswajanie z wyglądem mapy Polski,
• wskazywanie na mapie elementów przyrodniczych występujących w naszym kraju,
• wskazywanie położenia odwiedzonych podczas wakacji miejscowości,
• rozpoznawanie głosek,
• wzajemnie opowiadanie wakacyjnych historii.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, piosenka Jestem sobie przedszkolaczek, kredki, pastele, sztywne kartki A4, kolorowy papier, nożyczki, klej, pisaki, płyta CD z wakacyjnymi odgłosami, mapa konturowa Polski.
1. Powitanie w przedszkolu
Wychowawca zaprasza całą swoją grupę do nauki piosenki o przedszkolaku. Dzieci poznają melodię piosenki oraz jej słowa. Raz po raz powtarzają tekst za prowadzącym, aby jak najszybciej go zapamiętać. Następnie wspólnie śpiewają cały utwór.
Proponowany utwór: Jestem sobie przedszkolaczek. Autor tekstu: Maria Terlikowska.
2. Wakacyjne odgłosy
Nastał czas wspominania. Rozpoczął się wrzesień i wraz z końcem wakacji trzeba było wrócić do codziennych obowiązków. Smutno byłoby jednak wszystkim, gdyby choć trochę słońca i ciepłej aury nie zawitało na chwilę w przedszkolne progi. Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i zachęca je do zamknięcia oczu. Za chwilę każdy z uczestników zabawy usłyszy różne dźwięki, które są powiązane z czasem wakacji, leniuchowania i odpoczynku. Dzieci wsłuchują się w odgłosy morza, śpiew ptaków, dźwięk basenowych kąpieli i palącego się ogniska. Starają się zidentyfikować źródło dźwięku. Czy ktoś z najmłodszych powrócił wspomnieniami do swoich wakacyjnych przygód? Tego dowiemy się już niebawem.
3. Pocztówka z wakacji
Tym razem wychowankowie dobierają się w pary. Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Każdy z uczestników zabawy otrzymuje równocześnie sztywną kartkę A4 z zaznaczonym konturem pocztówki. Dzieci opowiadają sobie wzajemnie, jaki widok, pejzaż czy miejsce zapamiętały najbardziej ze swoich wakacji. Podopieczni starają się opowiedzieć o tym jak najdokładniej i z jak największą liczbą szczegółów. Dzięki temu współuczestnik ćwiczenia będzie miał szansę narysować widzianą przez koleżankę/kolegę scenę bardziej szczegółowo.
Przykład:
W miejscu, gdzie byłem, znajdowało się dużo piasku. W tle szumiało morze, na którym pływało kilka okrętów. Na niebie znajdowało się słońce, które mocno grzało plażowiczów. W tym miejscu było bardzo dużo ludzi. Każdy odpoczywał na leżaku lub kocu.
Zadaniem wychowawcy jest zachęcanie dzieci do budowania zdań. W przypadku dzieci młodszych zadanie należy ułatwić. Mogą one podawać pojedyncze wyrazy istotne dla narysowania dzieła. Dokonują w ten sposób selekcji informacji. Na koniec zadania następuje prezentacja widokówek oraz sprawdzenie ich zgodności w parach. Z powstałych prac tworzymy Galerię Wakacyjnych Wspomnień.
4. Gdzie są lasy, morza, jeziora?
Nauczyciel rozwiesza przed dziećmi mapę konturową Polski. Nawiązuje w ten sposób do wcześniejszych zajęć o wyglądzie naszego kraju oraz położeniu Morza Bałtyckiego. Jednak tym razem zajmujemy się przyrodą, która towarzyszyła najmłodszym podczas wakacyjnych wypraw. Jakie elementy przyrody, znajdujące się w naszym kraju, mogły podziwiać dzieci? Do jak „ubranych” miejsc wyjeżdżali najmłodsi? Na jakie miejsca wskazują stworzone wcześniej pocztówki? Okazuje się, że przedszkolaki bywały tam, gdzie występują: lasy, jeziora, morze, góry. Czy wiemy, w jakich miejscach naszego kraju się one znajdują? Wychowawca wraz z przedszkolakami wycina małe sylwety: gór, fal, drzew czy jezior i razem przyklejają je we wskazanych obszarach mapy. Które z elementów przyrody występują w naszym kraju najczęściej? Następuje rozmowa na temat stworzonej kreacji.
5. Nasze drogi
Tym razem każde z dzieci przychodzi na zajęcia z wiedzą dotyczącą miejscowości, w której było na wakacjach. W centralnym miejscu naszej mapy zaznaczamy miasto rodzime dla przedszkolaków, np. Poznań, i za pomocą linii łączymy je z miejscowościami odwiedzanymi przez dzieci. Czy dzięki naszej mapie możemy powiedzieć, kto wyjechał najdalej? Kto zatem wybrał się w najkrótszą podróż? Po tym doświadczeniu wracamy do nazw miejscowości, w których przebywali milusińscy. Każdy z wychowanków podaje na głos nazwę odwiedzanej miejscowości i stara się wskazać, na jaką głoskę się ona zaczyna, a na jaką kończy.
6. Przygoda, przygoda...
Tydzień zajęć kończymy wspólnymi opowieściami na temat największej przygody przeżytej na wakacjach przez dzieci. Każdy z wychowanków opowiada swoją historię, a następnie odpowiada na trzy pytania zadane mu przez rówieśników lub nauczyciela.