Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Powroty i powitania! – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny Cele główne: • integracja grupy, dzielenie się doświadczeniami, • rozwijanie zaciekawienia otaczającym światem, • rozumienie świata wokół: obserwacja elementów przyrody, • kształtowanie kompetencji językowych: nauka tekstu na pamięć, • tworzenie wypowiedzi, • budowanie twórczej i kreatywnej postawy wobec wyzwań. Cele szczegółowe: • nauka piosenki Jestem sobie przedszkolaczek, • rozwijanie słuchu fizycznego – rozpoznawanie odgłosów, • tworzenie wypowiedzi własnych, • tworzenie pocztówki na bazie otrzymanych informacji, • budowanie odpowiedzi na pytania, • oswajanie z wyglądem mapy Polski, • wskazywanie na mapie elementów przyrodniczych występujących w naszym kraju, • wskazywanie położenia odwiedzonych podczas wakacji miejscowości, • rozpoznawanie głosek, • wzajemnie opowiadanie wakacyjnych historii. Środki dydaktyczne: karty pracy, piosenka Jestem sobie przedszkolaczek, kredki, pastele, sztywne kartki A4, kolorowy papier, nożyczki, klej, pisaki, płyta CD z wakacyjnymi odgłosami, mapa konturowa Polski. 1. Powitanie w przedszkolu Wychowawca zaprasza całą swoją grupę do nauki piosenki o przedszkolaku. Dzieci poznają melodię piosenki oraz jej słowa. Raz po raz powtarzają tekst za prowadzącym, aby jak najszybciej go zapamiętać. Następnie wspólnie śpiewają cały utwór. Proponowany utwór: Jestem sobie przedszkolaczek. Autor tekstu: Maria Terlikowska. 2. Wakacyjne odgłosy Nastał czas wspominania. Rozpoczął się wrzesień i wraz z końcem wakacji trzeba było wrócić do codziennych obowiązków. Smutno byłoby jednak wszystkim, gdyby choć trochę słońca i ciepłej aury nie zawitało na chwilę w przedszkolne progi. Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i zachęca je do zamknięcia oczu. Za chwilę każdy z uczestników zabawy usłyszy różne dźwięki, które są powiązane z czasem wakacji, leniuchowania i odpoczynku. Dzieci wsłuchują się w odgłosy morza, śpiew ptaków, dźwięk basenowych kąpieli i palącego się ogniska. Starają się zidentyfikować źródło dźwięku. Czy ktoś z najmłodszych powrócił wspomnieniami do swoich wakacyjnych przygód? Tego dowiemy się już niebawem. 3. Pocztówka z wakacji Tym razem wychowankowie dobierają się w pary. Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Każdy z uczestników zabawy otrzymuje równocześnie sztywną kartkę A4 z zaznaczonym konturem pocztówki. Dzieci opowiadają sobie wzajemnie, jaki widok, pejzaż czy miejsce zapamiętały najbardziej ze swoich wakacji. Podopieczni starają się opowiedzieć o tym jak najdokładniej i z jak największą liczbą szczegółów. Dzięki temu współuczestnik ćwiczenia będzie miał szansę narysować widzianą przez koleżankę/kolegę scenę bardziej szczegółowo. Przykład: W miejscu, gdzie byłem, znajdowało się dużo piasku. W tle szumiało morze, na którym pływało kilka okrętów. Na niebie znajdowało się słońce, które mocno grzało plażowiczów. W tym miejscu było bardzo dużo ludzi. Każdy odpoczywał na leżaku lub kocu. Zadaniem wychowawcy jest zachęcanie dzieci do budowania zdań. W przypadku dzieci młodszych zadanie należy ułatwić. Mogą one podawać pojedyncze wyrazy istotne dla narysowania dzieła. Dokonują w ten sposób selekcji informacji. Na koniec zadania następuje prezentacja widokówek oraz sprawdzenie ich zgodności w parach. Z powstałych prac tworzymy Galerię Wakacyjnych Wspomnień. 4. Gdzie są lasy, morza, jeziora? Nauczyciel rozwiesza przed dziećmi mapę konturową Polski. Nawiązuje w ten sposób do wcześniejszych zajęć o wyglądzie naszego kraju oraz położeniu Morza Bałtyckiego. Jednak tym razem zajmujemy się przyrodą, która towarzyszyła najmłodszym podczas wakacyjnych wypraw. Jakie elementy przyrody, znajdujące się w naszym kraju, mogły podziwiać dzieci? Do jak „ubranych” miejsc wyjeżdżali najmłodsi? Na jakie miejsca wskazują stworzone wcześniej pocztówki? Okazuje się, że przedszkolaki bywały tam, gdzie występują: lasy, jeziora, morze, góry. Czy wiemy, w jakich miejscach naszego kraju się one znajdują? Wychowawca wraz z przedszkolakami wycina małe sylwety: gór, fal, drzew czy jezior i razem przyklejają je we wskazanych obszarach mapy. Które z elementów przyrody występują w naszym kraju najczęściej? Następuje rozmowa na temat stworzonej kreacji. 5. Nasze drogi Tym razem każde z dzieci przychodzi na zajęcia z wiedzą dotyczącą miejscowości, w której było na wakacjach. W centralnym miejscu naszej mapy zaznaczamy miasto rodzime dla przedszkolaków, np. Poznań, i za pomocą linii łączymy je z miejscowościami odwiedzanymi przez dzieci. Czy dzięki naszej mapie możemy powiedzieć, kto wyjechał najdalej? Kto zatem wybrał się w najkrótszą podróż? Po tym doświadczeniu wracamy do nazw miejscowości, w których przebywali milusińscy. Każdy z wychowanków podaje na głos nazwę odwiedzanej miejscowości i stara się wskazać, na jaką głoskę się ona zaczyna, a na jaką kończy. 6. Przygoda, przygoda... Tydzień zajęć kończymy wspólnymi opowieściami na temat największej przygody przeżytej na wakacjach przez dzieci. Każdy z wychowanków opowiada swoją historię, a następnie odpowiada na trzy pytania zadane mu przez rówieśników lub nauczyciela.