Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
PRZEDSZKOLE. MIESIĘCZNIK DYREKTORA LISTOPAD ()*+ | 23
PRACOWNIA DYDAKTYCZNA / METODA CARLA ORFFA
Metoda Carla Orffa ukazała nowy sposób patrzenia na muzykalność dziecka i jego
proces kształcenia oraz udowodniła, że maluch potraA słuchać i odtwarzać muzykę
w sposób twórczy.
ALEKSANDRA BATURA-MAŃKA
Ruch jest jedną z podstawowych i naturalnych potrzeb każdego
dziecka w wieku przedszkolnym. W tym okresie uczy
się ono prawidłowych wzorców ruchowych, które pozwolą
na stymulowanie jego rozwoju Azycznego. W pedagogice
wychowania przedszkolnego kwestia ruchu stanowi priorytet
i przypisuje się jej ogromne znaczenie rozwojowe. Rola
nauczyciela polega na dobieraniu takich metod i form pracy,
które zmotywują przedszkolaka do aktywności i jednocześnie
zintensyAkują jego twórczą postawę.
Doskonałym narzędziem – wpływającym na kreatywność
i rozwój Azyczny dziecka – jest muzyka. Towarzyszy
mu ona prawie na każdym kroku: podczas występów, codziennych
zabaw ruchowych, w trakcie porannej gimnastyki,
wyliczanek czy wierszyków. Metod wpisujących się
w ten nurt pedagogiki dziecięcej jest wiele, ale to metodę
Carla Orffa zalicza się do grupy tych, które niezwykle skutecznie
wpływają na aktywizację ruchową malucha i jego
muzykalność. Metoda ta opiera się na łączeniu muzyki
ze słowem i ruchem. Jej główny cel to wyzwolenie u najmłodszych
samoekspresji i doskonalenie inwencji twórczej.
Metoda Orffa skierowana jest do wszystkich dzieci – wiek,
umiejętności i możliwości nie mają znaczenia. Warto po nią
sięgnąć, bo skupia się ona na przygotowaniu dziecka do rozumienia
utworu muzycznego i w efekcie do tworzenia muzyki,
czyli improwizowania, a nie tylko odtwarzania – stąd
jej powszechność i atrakcyjność.
Jej twórcę, Carla Orffa – żyjącego w latach 1895–1982
niemieckiego kompozytora i pedagoga – zalicza się do grupy
najwybitniejszych kompozytorów XX w. Jego koncepcja
pedagogiki muzycznej opiera się na rozwijaniu muzykalności
dziecka przez integrację muzyki, słowa (mowy) i ruchu oraz
skupienie się na kształceniu za pomocą zabawy.
Metoda ta składa się z następujących kroków:
1. Podziału słowa lub prostego zdania na sylaby wypowiadane
w rytmie.
2. Poruszania swoim ciałem w tym rytmie.
3. Przenoszenia tego ruchu – w podanym rytmie – na instrument.
Wypowiadanie przez dziecko wierszyków, wyliczanek,
rymowanek, powiedzonek, imion dzieci, nazw, np. kwiatów,
skutkuje pojawieniem się rytmu oraz ruchu, które mają dla
niego charakter emocjonalny. Ruch jest wyrazem dziecięcej
spontaniczności i kreatywności, często powstaje poprzez inspirację
wieloma rzeczami, np. obrazem, baśnią czy opowiadaniem.