Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Aktualności prawne 10.07.–10.08.2019 r. Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287) Na mocy nowelizacji Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) dojdzie m.in. do:  zmiany średniego wynagrodzenia nauczycieli,  wprowadzenia nowego świadczenia dla nauczycieli stażystów na start,  ustalenia minimalnej wysokości dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy,  modyfikacji ścieżki awansu zawodowego oraz sposobu oceniania pracy nauczyciela,  ograniczenia możliwości nadużywania umów o pracę na czas określony Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie RM z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1342) Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy uczniom objętym w 2019 r. programem „Wyprawka szkolna” Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie MEN z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, Nowelizacja wynika z konieczności dostosowania przepisów Rozporządzenia dotyczących zajęć realizowanych przez doradców zawodowych do rozwiązań przyjętych w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Od 1 września 2019 r. doradztwo zawodowe będzie realizowane w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego. Natomiast rezygnuje się z realizacji doradztwa zawodowego w placówkach kształcenia ustawicznego, Szkoły publiczne terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1322) kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego Projekty Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej Zmiany wprowadzane w Projekcie rozporządzenia mają charakter dostosowujący i polegają w szczególności na dodaniu, że ogłoszenie konkursu zawierające wskazanie wymaganych dokumentów zawiera również – w przypadku nauczyciela akademickiego – obowiązek złożenia oświadczenia, że nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.). Jednocześnie wprowadzono zmiany w terminologii dotyczącej dokumentów potwierdzających ukończenie form z zakresu zarządzania, wymaganych od kandydata na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy Projekt zakłada zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli o 9,6 proc., począwszy od 1 września 2019 r. Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie Zgodnie z Projektem rozporządzenia nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym, Szkoły publiczne i niepublicz dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, doradcy metodycznego lub opiekuna stażu, będzie przysługiwał dodatek funkcyjny w łącznej wysokości do 20 proc. minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego, odpowiednio do posiadanego przez niego poziomu wykształcenia i stopnia awansu zawodowego, ustalonej na podstawie art. 30 ust. 5 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), z uwzględnieniem art. 34a ww. Ustawy. Dodatek z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy nie będzie mógł być niższy niż 300 zł ne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego W związku ze zmianami wprowadzonymi w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), polegającymi m.in. na zmianie art. 6a, w zakresie:  odejścia od określania (w drodze rozporządzenia) szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczycieli,  rozdzielenia oceny pracy od awansu zawodowego nauczycieli (ocena pracy nauczycieli nie będzie uwzględniała dorobku zawodowego za okres stażu) – konieczne stało się wydanie nowego Rozporządzenia w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli W związku ze zmianami w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) w Rozporządzeniu wprowadzane są zmiany dostosowujące, polegające na zastąpieniu:  przedstawianej przez opiekuna stażu opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu projektem oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,  przedkładanej przez nauczyciela w postępowaniu kwalifikacyjnym lub egzaminacyjnym kopii karty oceny pracy przez kopię oceny dorobku zawodowego,  komisji egzaminacyjnej powoływanej dla Szkoły publiczne i niepubliczne nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego komisją kwalifikacyjną Projekt rozporządzenia MEN w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego Projekt rozporządzenia określa warunki wynagradzania egzaminatorów biorących udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego oraz, stosownie do nowego brzmienia upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 13 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481), asystentów technicznych, którzy mogą brać udział w przeprowadzaniu części praktycznej egzaminu zawodowego, której rezultatem końcowym wykonania zadania lub zadań egzaminacyjnych jest wyrób lub usługa Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu Wydanie nowego Rozporządzenia wynika z konieczności jego dostosowania do rozwiązań przyjętych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). W związku z możliwością przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jednego typu do szkoły publicznej tego samego typu albo innego typu, Projekt rozporządzenia określa także szczegółowe warunki wyrównywania różnic wynikających z realizacji przewidzianych dla danego typu szkoły ramowych planów nauczania oraz realizowanych w danym typie szkoły programów nauczania w tym zakresu rozszerzenia przyjętego w oddziale szkoły, do którego uczeń przechodzi Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów Projekt rozporządzenia co do zasady powiela rozwiązania przyjęte w dotychczas obowiązującym Rozporządzeniu. Wprowadzane zmiany polegają na:  zmianie kryteriów postępowania rekrutacyjnego do branżowej szkoły II stopnia (rezygnacja z brania pod uwagę szczególnych osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia),  zastąpieniu placówek kształcenia praktycznego oraz Szkoły publiczne ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego centrami kształcenia zawodowego,  uzupełnieniu przepisów przejściowych regulujących sposób przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych Projekt rozporządzenia MEN w sprawie egzaminów eksternistycznych Zmiany dotyczą:  wprowadzenia egzaminu eksternistycznego z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowych planach nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych,  wprowadzenia egzaminu eksternistycznego z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia oraz branżowej szkoły II stopnia,  usunięcia z obowiązującego Rozporządzenia uregulowań dotyczących wnoszenia opłaty za egzamin, gdyż znajdują się one w Ustawie o systemie oświaty,  ustalenia jednakowego czasu trwania (od 120 do 150 minut) egzaminu eksternistycznego,  ustalenia wysokości wynagrodzenia za przeprowadzenie egzaminu eksternistycznego z zakresu ośmioletniej szkoły podstawowej na 0,40 proc. stawki Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych Projektowany dokument zastąpi dotychczas obowiązujący akt prawny. Główna zmiana dotycząca akredytacji polega na tym, że od 1 września 2019 r. akredytacja będzie przyznawana na konkretną formę pozaszkolną kształcenia ustawicznego prowadzoną przez dany podmiot, a nie – tak jak dotychczas – na całość lub część prowadzonego kształcenia Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie Nowe Rozporządzenie ma uwzględniać zmiany wprowadzone Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.), polegające m.in. na:  uregulowaniu sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego w części pisemnej z wykorzystaniem Szkoły publiczne i niepubliczne elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu w terminie głównym i dodatkowym w dniu i o godzinie wybranych przez szkołę dla poszczególnych zdających,  dostosowaniu przepisów dotyczących zasad przeprowadzania egzaminu zawodowego w części praktycznej, w tym z wykorzystaniem zadań egzaminacyjnych jawnych,  określeniu wymagań, jakie musi spełniać asystent techniczny,  określeniu zadań asystenta technicznego Projekt rozporządzenia MEN w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe Projektowane Rozporządzenie, w stosunku do dotychczas obowiązującego aktu prawnego, przewiduje wprowadzenie zmian w zakresie:  wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowane ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),  wydatków, trybu i kryteriów przyznawania środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 ww. Ustawy,  szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie wzoru zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego Projektowane Rozporządzenie określa wzór zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ust. 24 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Wprowadzenie wzoru zaświadczenia ma na celu ujednolicenie sposobu dokumentowania przebiegu stażów uczniowskich oraz uwzględnienie w zaświadczeniu niezbędnych informacji Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły Celem wydania nowelizacji Rozporządzenia jest przede wszystkim dostosowanie zasad prowadzenia dokumentacji szkolnej do zmian wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz Szkoły publiczne i niepubliczne i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.) w zakresie funkcjonowania branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych