Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne 10.07.–10.08.2019 r.
Akt prawny
Opis zmian
Grupa objęta aktem prawnym
Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287)
Na mocy nowelizacji Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) dojdzie m.in. do:
zmiany średniego wynagrodzenia nauczycieli,
wprowadzenia nowego świadczenia dla nauczycieli stażystów na start,
ustalenia minimalnej wysokości dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy,
modyfikacji ścieżki awansu zawodowego oraz sposobu oceniania pracy nauczyciela,
ograniczenia możliwości nadużywania umów o pracę na czas określony
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie RM z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1342)
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy uczniom objętym w 2019 r. programem „Wyprawka szkolna”
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów,
Nowelizacja wynika z konieczności dostosowania przepisów Rozporządzenia dotyczących zajęć realizowanych przez doradców zawodowych do rozwiązań przyjętych w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Od 1 września 2019 r. doradztwo zawodowe będzie realizowane w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego. Natomiast rezygnuje się z realizacji doradztwa zawodowego w placówkach kształcenia ustawicznego,
Szkoły publiczne
terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1322)
kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego
Projekty
Akt prawny
Opis zmian
Grupa objęta aktem prawnym
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej
Zmiany wprowadzane w Projekcie rozporządzenia mają charakter dostosowujący i polegają w szczególności na dodaniu, że ogłoszenie konkursu zawierające wskazanie wymaganych dokumentów zawiera również – w przypadku nauczyciela akademickiego – obowiązek złożenia oświadczenia, że nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.). Jednocześnie wprowadzono zmiany w terminologii dotyczącej dokumentów potwierdzających ukończenie form z zakresu zarządzania, wymaganych od kandydata na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki
Szkoły publiczne
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
Projekt zakłada zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli o 9,6 proc., począwszy od 1 września 2019 r.
Szkoły publiczne
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie
Zgodnie z Projektem rozporządzenia nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym,
Szkoły publiczne i niepublicz
dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej
sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, doradcy metodycznego lub opiekuna stażu, będzie przysługiwał dodatek funkcyjny w łącznej wysokości do 20 proc. minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego, odpowiednio do posiadanego przez niego poziomu wykształcenia i stopnia awansu zawodowego, ustalonej na podstawie art. 30 ust. 5 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), z uwzględnieniem art. 34a ww. Ustawy. Dodatek z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy nie będzie mógł być niższy niż 300 zł
ne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego
W związku ze zmianami wprowadzonymi w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), polegającymi m.in. na zmianie art. 6a, w zakresie:
odejścia od określania (w drodze rozporządzenia) szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczycieli,
rozdzielenia oceny pracy od awansu zawodowego nauczycieli (ocena pracy nauczycieli nie będzie uwzględniała dorobku zawodowego za okres stażu)
– konieczne stało się wydanie nowego Rozporządzenia w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
W związku ze zmianami w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) w Rozporządzeniu wprowadzane są zmiany dostosowujące, polegające na zastąpieniu:
przedstawianej przez opiekuna stażu opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu projektem oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
przedkładanej przez nauczyciela w postępowaniu kwalifikacyjnym lub egzaminacyjnym kopii karty oceny pracy przez kopię oceny dorobku zawodowego,
komisji egzaminacyjnej powoływanej dla
Szkoły publiczne i niepubliczne
nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego komisją kwalifikacyjną
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego
Projekt rozporządzenia określa warunki wynagradzania egzaminatorów biorących udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego oraz, stosownie do nowego brzmienia upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 13 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481), asystentów technicznych, którzy mogą brać udział w przeprowadzaniu części praktycznej egzaminu zawodowego, której rezultatem końcowym wykonania zadania lub zadań egzaminacyjnych jest wyrób lub usługa
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu
Wydanie nowego Rozporządzenia wynika z konieczności jego dostosowania do rozwiązań przyjętych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). W związku z możliwością przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jednego typu do szkoły publicznej tego samego typu albo innego typu, Projekt rozporządzenia określa także szczegółowe warunki wyrównywania różnic wynikających z realizacji przewidzianych dla danego typu szkoły ramowych planów nauczania oraz realizowanych w danym typie szkoły programów nauczania w tym zakresu rozszerzenia przyjętego w oddziale szkoły, do którego uczeń przechodzi
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów
Projekt rozporządzenia co do zasady powiela rozwiązania przyjęte w dotychczas obowiązującym Rozporządzeniu. Wprowadzane zmiany polegają na:
zmianie kryteriów postępowania rekrutacyjnego do branżowej szkoły II stopnia (rezygnacja z brania pod uwagę szczególnych osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia),
zastąpieniu placówek kształcenia praktycznego oraz
Szkoły publiczne
ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego centrami kształcenia zawodowego,
uzupełnieniu przepisów przejściowych regulujących sposób przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie egzaminów eksternistycznych
Zmiany dotyczą:
wprowadzenia egzaminu eksternistycznego z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowych planach nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych,
wprowadzenia egzaminu eksternistycznego z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia oraz branżowej szkoły II stopnia,
usunięcia z obowiązującego Rozporządzenia uregulowań dotyczących wnoszenia opłaty za egzamin, gdyż znajdują się one w Ustawie o systemie oświaty,
ustalenia jednakowego czasu trwania (od 120 do 150 minut) egzaminu eksternistycznego,
ustalenia wysokości wynagrodzenia za przeprowadzenie egzaminu eksternistycznego z zakresu ośmioletniej szkoły podstawowej na 0,40 proc. stawki
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych
Projektowany dokument zastąpi dotychczas obowiązujący akt prawny. Główna zmiana dotycząca akredytacji polega na tym, że od 1 września 2019 r. akredytacja będzie przyznawana na konkretną formę pozaszkolną kształcenia ustawicznego prowadzoną przez dany podmiot, a nie – tak jak dotychczas – na całość lub część prowadzonego kształcenia
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Nowe Rozporządzenie ma uwzględniać zmiany wprowadzone Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.), polegające m.in. na:
uregulowaniu sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego w części pisemnej z wykorzystaniem
Szkoły publiczne i niepubliczne
elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu w terminie głównym i dodatkowym w dniu i o godzinie wybranych przez szkołę dla poszczególnych zdających,
dostosowaniu przepisów dotyczących zasad przeprowadzania egzaminu zawodowego w części praktycznej, w tym z wykorzystaniem zadań egzaminacyjnych jawnych,
określeniu wymagań, jakie musi spełniać asystent techniczny,
określeniu zadań asystenta technicznego
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe
Projektowane Rozporządzenie, w stosunku do dotychczas obowiązującego aktu prawnego, przewiduje wprowadzenie zmian w zakresie:
wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowane ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
wydatków, trybu i kryteriów przyznawania środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 ww. Ustawy,
szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe
Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia MEN w sprawie wzoru zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego
Projektowane Rozporządzenie określa wzór zaświadczenia o odbyciu stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ust. 24 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.). Wprowadzenie wzoru zaświadczenia ma na celu ujednolicenie sposobu dokumentowania przebiegu stażów uczniowskich oraz uwzględnienie w zaświadczeniu niezbędnych informacji
Szkoły publiczne
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły
Celem wydania nowelizacji Rozporządzenia jest przede wszystkim dostosowanie zasad prowadzenia dokumentacji szkolnej do zmian wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz
Szkoły publiczne i niepubliczne
i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.) w zakresie funkcjonowania branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych