Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 23 SIERPNIA 2019
Organizacja pracy w czasie upałów
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa
oświatowego
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze
zm.),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r.
Nr 169 poz. 1650 ze zm.),
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych
posiłków i napojów (Dz.U. z 1996 r. Nr 60 poz. 279).
Praca w czasie upałów wymaga odpowiedniej organizacji. Zapewnienie właściwych
warunków wykonywania zadań przez szkołę w przypadku, gdy budynek, w którym mieści się
placówka, nie daje technicznych możliwości zapewnienia optymalnych temperatur, może być
niezwykle trudne. Dyrektor szkoły musi w takim wypadku pamiętać, jak każda jednostka
organizacyjna systemu oświaty, o przepisach BHP dotyczących oświaty oraz zasadach
ogólnych prawa pracy.
Zasady BHP właściwe dla jednostek systemu oświaty wynikają natomiast z Rozporządzenia
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Co jednak istotne, nie znajdziemy w tym Rozporządzeniu wprost regulacji odnoszących się do
pracy i wykonywania zajęć podczas upałów.
BHP w placówce
Zgodnie z § 17 wspomnianego Rozporządzenia w pomieszczeniach, w których odbywają się
zajęcia, należy zapewnić temperaturę co najmniej 18°C. Jeżeli to niemożliwe, dyrektor
zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
Przepis ten wskazuje zatem minimalną temperaturę, która powinna panować
w pomieszczeniach, gdzie odbywają się zajęcia, natomiast nie określa temperatury
maksymalnej. Regulacja dotycząca zawieszenia zajęć znajduje się z kolei w § 18