Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 23 SIERPNIA 2019
Składanie i rozpatrywanie skarg dotyczących
działalności szkoły
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego
nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry
kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U.
z 2018 r. poz. 2096 ze zm.),
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji
przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5 poz. 46).
Zasady przyjmowania, rozpatrywania skarg i wniosków oraz terminów, w których powinny
być one rozpatrzone, normuje Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.)
oraz Rozporządzenie w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Dyrektor szkoły powinien opracować w tym celu stosowną procedurę, a z jej treścią zapoznać
nauczycieli, uczniów i rodziców. W tej procedurze powinny być wskazane organy, do których
wnosi się skargi, np. na dyrektora – do organu prowadzącego szkołę, na nauczyciela – do
dyrektora.
Skargi
Zgodnie z art. 227 k.p.a., przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub
niewłaściwe wykonywanie zadań przez organy albo przez ich pracowników, naruszenie
praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie
spraw.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, zobowiązany jest
niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu
organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego albo wskazać mu właściwy organ:
· organ właściwy do rozpatrzenia skargi może ją przekazać organowi niższego stopnia,
o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu,
· skargę na pracownika można przekazać również jego przełożonemu, z obowiązkiem
zawiadomienia organu właściwego do rozpatrzenia skargi o sposobie jej rozpatrzenia;
o przekazaniu skargi zawiadamia się równocześnie skarżącego,