Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Pierwsza lekcja, czyli nowy rok i nowe
możliwości
Opracowała: Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka języka polskiego, wiedzy o kulturze i bibliotekarka
w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi we Wschowie; pasjonatka nauczania aktywnego,
zgodnego z ideami Konfucjusza i J. Korczaka; koordynatorka projektów międzynarodowych; współpracuje
z CDN w Lesznie; pisze bloga edukacyjnego Kreatywny polonista; prowadzi Szkolny Teatr w ZANadrzu
Pierwsza lekcja w nowym roku szkolnym to dla nauczyciela każdorazowo nowe wyzwanie.
Dlaczego jest tak ważna? Otóż, zdaniem psychologa Johna Bargha z Yale, pierwsze wrażenie,
jakie robimy na nowo poznanej osobie, tworzy się w ciągu dwóch dziesiątych sekundy. Jeśli
jest ono dobre, daje szansę na relacje oparte na wzajemnej otwartości i szacunku.
Psychologowie twierdzą, że dwa najistotniejsze elementy wpływające na dobre pierwsze
wrażenie to naturalność i wiarygodność. Od lat mawia się, że dzieci i młodzież bardzo szybko
wyłapują brak szczerości i sztuczność u dorosłych, dlatego podczas pierwszej lekcji warto być
naturalnym, czyli prezentować siebie w sposób wiarygodny i uczciwy. Tylko w taki sposób
nauczyciel buduje swój autorytet.
Jak zatem poprowadzić pierwszą lekcję, by było ciekawie i inaczej niż zwykle, by zrobić
dobre wrażenie na uczniach, z którymi rozpoczyna się pracę? Wielu nauczycieli po wejściu
do klasy zapisuje na tablicy temat: Lekcja organizacyjna i odczytuje przedmiotowy system
oceniania. Chciałoby się powiedzieć, że to już nie te czasy, gdy nauczyciel budził strach
i swoją obecnością sprawiał, że w klasie natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy nadal
realizują ten styl, z pewnością nie będą cieszyć się autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś
nauczyciel musi być kreatywny, aktywny i otwarty na nowości, to tutor lub coach, a może
nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele
współpracy z uczniami i zmotywować ich do działania.
PSO: myślografia i „pudełko z niespodzianką”
Na początek warto przedstawić się nowej klasie w nietypowy, oryginalny sposób. Polecam tu
zastosowanie myślografii. Jeśli narysujemy na tablicy swój „portret” i podamy przy nim kilka
informacji o sobie i swoich zainteresowaniach, z pewnością wzbudzimy ciekawość wśród
uczniów, a jednocześnie nie wydamy się tak bardzo obcy. Taka forma oswoi uczniów
z „nową panią” lub „nowym panem” od polskiego czy nawet z nową szkołą. Pozwoli
przełamać stres związany z czymś nieznanym.
Dzieci lubią być zaskakiwane, toteż na pierwszą lekcję warto przynieść coś nietypowego.
Proponuję „pudełko z niespodzianką” wykonane ze zwykłego kartonika po butach i oklejone
kolorowym papierem. Wykorzystuję je podczas zajęć bardzo często, więc uczniowie wiedzą,