Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
„Nowy realizm” czy „nowa rzeczywistość” w filmie Królik po
berlińsku Bartosza Konopki
Nowe Horyzonty Edukacji – przykładowy konspekt zajęć
Opracowała: dr Iwona Grodź
GRUPA WIEKOWA:
· młodzież szkół ponadpodstawowych.
MIEJSCE REALIZACJI:
· zainteresowane szkoły ponadpodstawowe.
CELE GŁÓWNE:
· edukacja filmoznawcza – element kreacji w filmie dokumentalnym; wykorzystanie
materiałów archiwalnych a fikcja artystyczna,
· edukacja dotycząca historii Europy, np. upadek muru berlińskiego,
· popularyzacja wiedzy na temat polskich twórców filmów dokumentalnych.
CZAS REALIZACJI:
· 90 minut.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Tematem zajęć będzie Królik po berlińsku, nagradzany w Polsce i za granicą film
dokumentalny, polski kandydat do Oskara (2010) w kategorii najlepszy dokument
krótkometrażowy. Celem spotkania natomiast – analiza jednego ze współczesnych wariantów
opowiadania o historii, w tym przypadku o wydarzeniach związanych ze zmianami
społeczno-politycznymi dotyczącymi upadku muru berlińskiego.
W centrum zainteresowania znajdzie się interpretacja przebiegu komunikacji w filmie z
uwzględnieniem problemu ironii, a więc próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie
lekcji: „nowy realizm” czy „nowa rzeczywistość”?
1. Definicje terminów „nowy realizm” i „nowa rzeczywistość” – z perspektywy
literaturoznawczej (Słownik terminów literackich, Słownik literatury XX wieku),
filmoznawczej (Słownik pojęć filmowych, Słownik terminów filmowych); funkcjonowanie
tych terminów w historii sztuki, w obrębie której odsyłają one do:
a) fotorealizmu, tj. malowania obrazów będących wiernymi kopiami zdjęć –
malarstwo jako kopia najwierniejszej kopii rzeczywistości, obrazu
fotograficznego,