Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

„Nowy realizm” czy „nowa rzeczywistość” w filmie Królik po berlińsku Bartosza Konopki Nowe Horyzonty Edukacji – przykładowy konspekt zajęć Opracowała: dr Iwona Grodź GRUPA WIEKOWA: · młodzież szkół ponadpodstawowych. MIEJSCE REALIZACJI: · zainteresowane szkoły ponadpodstawowe. CELE GŁÓWNE: · edukacja filmoznawcza – element kreacji w filmie dokumentalnym; wykorzystanie materiałów archiwalnych a fikcja artystyczna, · edukacja dotycząca historii Europy, np. upadek muru berlińskiego, · popularyzacja wiedzy na temat polskich twórców filmów dokumentalnych. CZAS REALIZACJI: · 90 minut. PRZEBIEG ZAJĘĆ: Tematem zajęć będzie Królik po berlińsku, nagradzany w Polsce i za granicą film dokumentalny, polski kandydat do Oskara (2010) w kategorii najlepszy dokument krótkometrażowy. Celem spotkania natomiast – analiza jednego ze współczesnych wariantów opowiadania o historii, w tym przypadku o wydarzeniach związanych ze zmianami społeczno-politycznymi dotyczącymi upadku muru berlińskiego. W centrum zainteresowania znajdzie się interpretacja przebiegu komunikacji w filmie z uwzględnieniem problemu ironii, a więc próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji: „nowy realizm” czy „nowa rzeczywistość”? 1. Definicje terminów „nowy realizm” i „nowa rzeczywistość” – z perspektywy literaturoznawczej (Słownik terminów literackich, Słownik literatury XX wieku), filmoznawczej (Słownik pojęć filmowych, Słownik terminów filmowych); funkcjonowanie tych terminów w historii sztuki, w obrębie której odsyłają one do: a) fotorealizmu, tj. malowania obrazów będących wiernymi kopiami zdjęć – malarstwo jako kopia najwierniejszej kopii rzeczywistości, obrazu fotograficznego,