Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
Izabela Czaja-Antoszek
Oko-ręka, ręka-oko
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
Oko-ręka, ręka-oko
Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezwykle ważna. Dzięki niej dziecko rysuje,
maluje, lepi, pisze… Należy rozwijać ją już od najmłodszych lat, ponieważ nie jest to
umiejętność wrodzona.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli umiejętność łączenia tego, co widzi oko, z tym, co robi
ręka, to zdolność przeniesienia obrazu graficznego na ruch. W codziennym funkcjonowaniu
umiejętność ta jest odpowiedzialna m.in. za sprawne rysowanie, malowanie, lepienie,
wycinanie, pisanie, większość czynności gimnastycznych, ruchowych oraz
samoobsługowych, np. ubieranie się czy samodzielne jedzenie. Sprawna koordynacja
wzrokowo-ruchowa stanowi więc podstawę wielu codziennych czynności. Jedną z jej
najważniejszych cech jest to, że nie jest wrodzona. Kształtuje się w procesie rozwoju
psychomotorycznego dziecka, dlatego już od najmłodszych lat powinna być ćwiczona.
Proponując przedszkolakowi określone zabawy i ćwiczenia, usprawniamy koordynację
wzrokowo-ruchową, a tym samym ułatwiamy mu wykonywanie wielu czynności każdego
dnia.
Sprawna koordynacja wzrokowo-ruchowa to również istotny czynnik decydujący o dojrzałości
szkolnej dziecka, dlatego warto proponować mu ćwiczenia usprawniające połączenie między
wzrokiem a motoryką. Czas między trzecim a szóstym rokiem życia to intensywny okres
doskonalenia koordynacji tułowia oraz całego ciała. Rozwój ruchowy jest niezwykle ważny
dla sprawnych połączeń między okiem a wybraną częścią ciała. Dziecko uczy się nie tylko
współpracy między różnymi partiami mięśni i wykonywania określonych ruchów, ale również
ich zwalniania, aż do ich całkowitego braku – służą temu różnego rodzaju zabawy
rozpoczynania i przerywania ruchów, np. „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”.
Proponowanie dzieciom w wieku przedszkolnym zabaw ruchowych usprawnia motorykę
całego ciała, ale działa przede wszystkim na procesy koordynacji wzrokowo-ruchowej
i doskonalenie jej działania.
Jak rozpoznać zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową?
Jeśli rodzic w wywiadzie wstępnym przed przyjęciem dziecka do przedszkola opowiada, że
pociecha jest „czasem niezdarna”, „jest roztargniona i przedmioty często wypadają jej z rąk”,
są to pierwsze sygnały, które powinny skłonić do myślenia o ewentualnym zaburzeniu w
procesach koncentracji uwagi. Często rodzice nie postrzegają tych braków jako problemu.
Określają dziecko jako niezdarne, licząc, że z czasem albo dzięki przedszkolnym zabawom
nabędzie sprawności. Dzieci z zaburzoną koncentracją uwagi nie przepadają za sportem –
i to również pojawia się w określeniach rodziców – „on woli oglądać bajki, niechętnie bierze
udział w zabawach sportowych”. Przyczyna jest prosta – zabawy, które sprawiają dziecku
trudność, nie będą przez nie wybierane i nie ma to nic wspólnego ze sportem
i zainteresowaniem nim.
Maluchy, które mają słabo rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową, mogą przejawiać
trudności w:
Samoobsłudze, czyli w samodzielnym ubieraniu się, posługiwaniu się sztućcami.
Należy tu zwrócić szczególną uwagę na wiek dziecka – młodsze dzieci mogą mieć
z tym problem nie z powodu zaburzeń opisywanej koordynacji, a z powodu
wczesnego etapu nabywania tych umiejętności. Zwłaszcza grupa trzylatków
rozpoczynających edukację przedszkolną może mieć kłopoty z samodzielnym
ubieraniem się, które mogą wynikać z dotychczasowego wyręczania dziecka przez
rodziców, a niekoniecznie zaburzeń w omawianym zakresie.
Zabawach grupowych, gdzie trzeba złapać, rzucić, kopnąć, np. piłkę, woreczek.
Istotne jest tu również kryterium czasowe – brak postępów dziecka w tym zakresie,
mimo ćwiczeń i systematycznych treningów.
Zabawach manualnych – rysowaniu, malowaniu, wycinaniu, pisaniu (również
późniejszym czytaniu) – tutaj też nie można pomylić zaburzeń koordynacji wzrokowo-
ruchowej z brakiem doświadczenia malucha. Do przedszkola przychodzą czasem
dzieci, dla których część prac manualnych i materiałów plastycznych jest nowością.
Nie potrafią posługiwać się danym materiałem, ponieważ wcześniej nie zetknęły się
z tego rodzaju aktywnością.
Smoobsłudze – posługiwaniu się narzędziami i przedmiotami codziennego użytku.
Popularnych w tym wieku rodzajach sportów – jeździe na rowerze czy hulajnodze,
ćwiczeniach gimnastycznych, tj. staniu na jednej nodze czy chodzeniu po
narysowanym śladzie.
Wszystkie powyższe trudności sygnalizują nauczycielom, a przede wszystkim
rodzicom, że należy podjąć diagnozę w kierunku ewentualnych zaburzeń
koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Symptomy zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej
Pierwsze objawy ewentualnych zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawiają się
w zachowaniu dziecka dosyć wcześnie – nawet w pierwszym roku życia. Im szybciej zostaną
zauważone, tym lepsze rokowania na usprawnienie procesów łączących pracę oka
z motoryką ciała.
Okres niemowlęctwa
W tym okresie dzieci z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej mają na ogół trudności
z utrzymaniem równowagi zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Często też nie
raczkują. Jest to jednak na tyle wczesny etap rozwojowy, że łatwo pomylić zaburzenia ww.
koordynacji z zaburzeniami neurologicznymi.
Okres poniemowlęcy
Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej to w tym okresie zazwyczaj trudności
w zabawach manipulacyjnych, np. wkładanie określonych kształtów do otworów, czy brak
zainteresowania rysowaniem. Dzieci z trudnościami nie potrafią narysować koła oraz wodzić
dłonią po narysowanej linii – zarówno w pionie, jak i poziomie.
Okres przedszkolny
Powyższe trudności w okresie przedszkolnym nasilają się. Dodatkowo uwidacznia się
mniejsza sprawność ruchowa dziecka w zakresie całego ciała – maluch słabiej biega,
skacze, ma trudności z wykonaniem podstawowych ćwiczeń gimnastycznych czy
utrzymaniem równowagi. W pracach plastycznych ma kłopoty z rysowaniem, a rysunki są
ubogie graficznie i prymitywne w formie. Dziecko niechętnie sięga po układanie klocków,
puzzli, gry polegające na układaniu elementów według wzoru.
Okres szkolny
Oprócz nasilenia trudności motorycznych i manipulacyjnych na tym etapie mogą pojawić się
zaburzenia emocjonalne wynikające z problemów w kontaktach rówieśniczych. Inne dzieci
zauważają nieporadność ruchową malucha z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej,
często to negatywnie komentują. Dziecko z trudnościami czuje się gorsze od innych –
zwłaszcza, że etap szkolny to nabywanie świadomości własnych kompetencji i umiejętności
– przez co spada jego samoocena. Na trudności psychomotoryczne nakładają się te
emocjonalne i osobowościowe.
Dodatkowe zaburzenia a trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową
Zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa wpływa negatywnie na cały obszar
poznawczego funkcjonowania dziecka:
pismo dziecka może przejawiać cechy zaburzeń grafomotorycznych,
pogorszone są funkcje językowe (dziecko gorzej czyta),
pojawiają się problemy z analizą, syntezą i pamięcią wzrokową,
zdarzają się trudności z orientacją przestrzenną (objaw współwystępujący),
brak płynności ruchów – dziecko nie potrafi przejść od jednego ruchu do drugiego,
dziecko „gubi” się w sekwencjach ruchów, dlatego często preferuje pracę tylko jednej
ręki.
Dziecko, które doświadcza tylu trudności, szybko się zniechęca do podejmowania działań.
Tak ważne jest zatem proponowanie już na etapie wychowania przedszkolnego odpowiednio
dobranych ćwiczeń i zabaw, które będą usprawniać procesy koordynacji wzrokowo-
ruchowej.
Jak ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową?
Systematyczne, wplatane w codzienną aktywność zabawy i ćwiczenia przynoszą dobre
efekty terapeutyczne. Realizowane w przyjemnej atmosferze pomagają usprawnić procesy
tej – tak ważnej – sfery.
Propozycje dla dzieci młodszych
Układanie klocków, koralików, pojazdów, budowli, figur, tasiemek w różne kształty.
Układanie elementów mozaiki geometrycznej i z tych elementów różnych wzorów –
ich odwzorowywanie oraz układanie z pamięci.
Zabawy z figurami geometrycznymi – dopasowywanie kształtów figur do ich
konturów, wypełnianie konturów elementami (patyczkami, ziarnami, nasionami).
Układanie figur geometrycznych z wzoru i z pamięci oraz odtwarzanie kompozycji
geometrycznych za pomocą rysunków.
Malowanie (na przemian palcami, oburącz, różnymi materiałami, np. kawałkami
waty), wycinanie, rysowanie, stemplowanie – tworzenie wzorów, ale też własnych
kompozycji.
Praca z materiałem obrazkowym – układanki obrazkowe, uzupełnianie części
podanego obrazka, dobieranie par obrazków (domino, loteryjki obrazkowe), układanie
ciągów powtarzających się obrazków.
Propozycje dla dzieci starszych
Różnorodne ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenia w marszu, w biegu, ćwiczenia na
równoważni (od płaskiego poziomu do wysokiego), zabawy skoczne (od płaskich aż
do podwyższonych), zabawy z piłką, z woreczkami (zwłaszcza rzucanie i chwytanie).
Praca z szablonami – obrysowywanie dużych szablonów, stopniowo coraz
mniejszych, rysowanie po konturach, łączenie punktów.
Labirynty, zagadki rysunkowe i graficzne.
Malowanie palcami.
Kopiowanie przez kalkę różnych wzorów lub rysowanie pisakami suchościeralnymi na
folii.
Lepienie różnych mas plastycznych, np. plasteliny, modeliny, masy solnej, gliny.
Podsumowanie
Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową powinny być dla
dziecka przyjemne i przebiegać w atmosferze ludycznej. Należy je
wprowadzać stopniowo i proponować maluchowi najwyżej kilkuminutowe
aktywności, żeby podtrzymać jego zainteresowanie oraz motywację
wewnętrzną. Najlepiej wykorzystywać naturalne spontaniczne sytuacje
w ciągu dnia – spacer, zajęcia w przedszkolu, zabawy popołudniowe
z rodzicami. Dodatkowo można je połączyć z innymi pasjami i talentami
dziecka, np. zdolnościami muzycznymi – instrumenty, tj. pianino, doskonale
łączą umuzykalnianie z doskonaleniem koordynacji wzrokowo-ruchowej.