Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 9 SIERPNIA 2023
Aneks do arkusza organizacji szkoły – procedura składania
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych; zaktualizował Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo--płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502 ze zm. ),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U z 2022 r. poz. 566).
Po zatwierdzeniu arkuszy organizacji przez organy prowadzące publiczne szkoły, w sytuacji konieczności naniesienia zmian w organizacji pracy, dyrektorzy sporządzają dokument o nazwie Aneks nr 1 do arkusza organizacji na rok szkolny 2023/2024 (art. 110 ust. 5 upo.), który zawiera różnicę pomiędzy tym, co było w arkuszu organizacji a aktualnym stanem organizacji pracy szkoły. Oznacza to, że załączniki do aneksu organizacji mają wynikać z wprowadzonych zmian w aneksie.
Ważne!
Zgodnie z przepisami § 17 ust. 9 i 11 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli w przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego na rok szkolny 2023/2024 arkusza organizacji szkoły do 30 września 2023 r. organ prowadzący, przed zatwierdzeniem zmian do arkusza, jest zobowiązany do uzyskania opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Opiniowanie aneksów do arkuszy organizacji
Aneksy do arkuszy organizacyjnych są składane do organu prowadzącego. Gdy wprowadzona zmiana ingeruje we wcześniej proponowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący przydział nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć, to przed złożeniem aneksu do organu prowadzącego konieczne jest ponownie uzyskanie opinii rady pedagogicznej w tej sprawie. Ta zasada obowiązuje przy każdej zmianie przydziału zajęć nauczycielom.
Ponadto wszystkie zmiany wprowadzone do 30 września do zatwierdzonego arkusza organizacyjnego muszą być zaopiniowane przez związki zawodowe i kuratora oświaty (art. 110 upo.). Opinia wydawana jest w terminie czterech dni roboczych od dnia otrzymania zmian, a organ prowadzący zatwierdza zmiany w terminie siedmiu dni roboczych od dnia ich otrzymania.
Dokumentacja składana przez dyrektora szkoły z aneksem
Aneks organizacyjny szkoły składany w trzech egzemplarzach powinien zawierać:
• pismo przewodnie z opisem zmian (przyczyny zmian, stan zmian proponowany po zmianach, czyli np. liczba etatów i godzin, osoby je realizujące),
• aneks (może być sporządzony w odpowiednim programie komputerowym).
Jeżeli w aneksie wspomniany jest pracownik, którego nie było w arkuszu, aneks musi zawierać szczegółowe informacje o jego kwalifikacjach, stażu pracy, awansie zawodowym. Jeżeli w aneksie zostanie dodany oddział, należy dołączyć plan nauczania tego oddziału.
Z praktyki
Dyrektor szkoły jest w świetle Ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej. Zarówno arkusz organizacji szkoły, jak i aneksy stanowią informację publiczną i powinny zostać udostępnione na wniosek o udostępnienie takiej informacji bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Udostępnienie informacji publicznej powinno nastąpić w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników szkoły.