Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Fanpage poradni Opracowała: Aleksandra Trocińska, absolwentka administracji (UAM w Poznaniu), pracuje w firmie audytorsko-doradczej. Autorka publikacji z zakresu oświaty i pomocy społecznej W dobie internetu brak strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych jest dużym utrudnieniem w pozyskaniu klienta i utrzymaniu z nim kontaktu. Fanpage, czyli profil firmowy na Facebooku, jest nie tylko wizytówką firmy, ale także jedną z najprostszych form komunikowania się w dzisiejszych czasach oraz źródłem informacji. Poradnie – zwłaszcza niepubliczne, które powinny same zabiegać o klientów – również mają możliwość skorzystania z tego sposobu komunikacji z potencjalnymi odbiorcami usług. Należy zaznaczyć, że fanpage jest zazwyczaj mniej oficjalną formą niż strona internetowa. Oczywiście mogą znajdować się tam informacje na temat działalności placówki, godziny otwarcia, dane teleadresowe itp., jednakże poprzez możliwość łatwego umieszczania treści, zdjęć i filmów sprzyja on budowaniu bliższych, mniej oficjalnych relacji z odbiorcami. Dużym ułatwieniem w komunikacji jest również możliwość komentowania postów oraz natychmiastowego udzielania odpowiedzi, a także wyrażanie opinii poprzez emotikony i przycisk „Lubię to!” (w ostatnich latach funkcja ta została rozbudowana również o inne emocje, takie jak: „Nie lubię”, „Super”, „Przykro mi” itp.). Dobry start Założenie fanpage’a należy rozpocząć od podjęcia najprostszych, a zarazem najważniejszych wyborów, a więc wybrania nazwy profilu oraz zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle. Nazwą profilu będzie najczęściej nazwa poradni, jednakże należy zastanowić się chociażby nad tym, czy w nazwie podamy również miejscowość lub inną informację, która pozwoli zidentyfikować placówkę i zapobiegnie pomyleniu jej z inną poradnią. Nazwę można również skrócić – tak, aby łatwo było ją zapamiętać i żeby mogła zmieścić się w nagłówku. W przypadku zdjęcia profilowego dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim logo placówki (jeśli go nie posiadamy, warto zastanowić się nad zainwestowaniem w identyfikację wizualną – takie zadanie lepiej powierzyć profesjonalistom, choć będzie wiązało się to z poniesieniem kosztów). Logo jest jednak wizytówką placówki i powinno zostać zaprojektowane w przemyślany sposób. Logo a logotyp Należy również rozgraniczyć pojęcie „logo” oraz „logotyp”. Logo jest z definicji szerszym pojęciem i składa się na nie: • logotyp (nazwa firmy zapisana konkretnym fontem), • sygnet (znak graficzny wyróżniający firmę), • ewentualnie również motto. Należy zastanowić się, czy na zdjęciu profilowym ma się znaleźć całe logo, zwłaszcza jeśli jest ono bardzo rozbudowane. Być może dłuższe motto będzie nieczytelne na małym zdjęciu? Lub może wystarczy sam logotyp, który zawiera prostą grafikę? Takie decyzje należy podjąć samodzielnie. Zdjęciem w tle może być natomiast albo prosta grafika, np. nawiązująca do pracy poradni, albo zdjęcie, np. z życia poradni. Warto zadbać o to, aby wybrane zdjęcie miało dobrą rozdzielczość, zostało estetycznie wykonane oraz nie zawierało zbyt dużej liczby rozpraszających wzrok elementów – wszak jest to wizytówka profilu. Dyrektorze, pamiętaj… Wszystkie osoby znajdujące się na zdjęciach (czy to na zdjęciu w tle, czy też tych załączanych w poście) muszą udzielić zgody na publikację, najlepiej wyrażonej na piśmie. Wymagają tego przepisy o ochronie danych osobowych, a konkretnie o ochronie wizerunku. W sytuacji gdy na zdjęciach znajdują się dzieci, zgodę muszą wyrazić rodzice lub opiekunowie prawni. Zgoda musi być skonstruowana w taki sposób, by podany był cel wykorzystania zdjęć – np. „zgoda na publikację zdjęć z festynu rodzinnego na fanpage’u poradni XYZ”. Niewskazanie celu może skutkować ewentualnymi nieporozumieniami w przyszłości. Wszystkie zgody dyrektor powinien przechowywać i ewidencjonować w celu archiwizacji lub na wypadek ewentualnych nieporozumień czy roszczeń ze strony osób znajdujących się na zdjęciach. Przykładowe wzory zgód na wykorzystanie wizerunku dla osób dorosłych oraz dla rodziców bądź opiekunów dzieci – znajdują się w załącznikach. Fanpage dla początkujących Założenie fanpage’a wymaga posiadania konta prywatnego w serwisie społecznościowym Facebook. To z jego poziomu zarządzamy treścią, mamy możliwość moderowania postów, edycji starych wpisów, dodawania nowych, uzupełniania informacji w opisie. Administrować profil może więcej niż jedna osoba. Przy tworzeniu nowej strony musimy wybrać jej rodzaj (np. „Firma lub marka”, „Osoba publiczna” itp.), następnie określić kategorię. Wyznaczając pracownika odpowiedzialnego za zarządzanie fanpage’em, musimy jasno określić jego obowiązki. Aby fanpage funkcjonował poprawnie, posty muszą być dodawane regularnie, np. raz w tygodniu, dwa razy w tygodniu itp. Dobrym rozwiązaniem jest dodawanie postów w stałych dniach i godzinach. Wybierając taki termin, powinniśmy dostosować go do odbiorcy. Nie ma jednej uniwersalnej metody, zależy ona od branży. W przypadku poradni należy zastanowić się na początku, kto będzie odbiorcą. Określenie grupy docelowej Z pewnością w grupie docelowej znajdą się rodzice, dzieci lub młodzież (korzystające z usług poradni lub zainteresowane wsparciem). W związku z tym na pewno złą porą będą godziny wieczorne. Inną nie mniej ważną grupą mogą być także szkoły, instytucje oświatowe, z którymi można wejść we współpracę, placówki podobne do naszej. W przypadku postów kierowanych do placówek warto zadbać, by ukazywały się one w godzinach ich otwarcia, kiedy pracownicy są przy komputerach. Planowanie postów Facebook posiada również opcję planowania postów. Warto o tym pamiętać np. wówczas, gdy pracownik odpowiedzialny za prowadzenie fanpage’a jest na dłuższym urlopie i nie ma możliwości wyznaczenia zastępstwa. W takiej sytuacji post można przygotować już wcześniej i wskazać dzień i godzinę późniejszej, automatycznej publikacji. Warto korzystać z tej opcji, ponieważ dłuższe przerwy w funkcjonowaniu fanpage’a mogą niekorzystnie wpłynąć na częstotliwość odwiedzin i na tzw. „ruch” na stronie. Kolejnym krokiem w początkowym etapie prowadzenia profilu będzie zastanowienie się nad tym, jakie dokładnie treści chcemy publikować. Jeśli zakładamy, że posty ukazywać się będą z dużą częstotliwością, w którymś momencie może zabraknąć pomysłu. Dlatego też warto mieć rozpisaną wcześniej listę, z której będzie można skorzystać w kryzysowej sytuacji. Przykładowe rodzajów postów, które mogą być publikowane: • informacje dotyczące placówki – zmiany godzin otwarcia, zmiany teleadresowe, wprowadzenie nowej usługi, • aktualności dotyczące życia placówki – zmiany kadrowe, osiągnięcia, współpraca z innymi instytucjami, wydarzenia specjalne itp., • informacje i ciekawostki dotyczące psychologii i pedagogiki, w tym również porady, infografiki z numerami telefonu, pod którymi można uzyskać wsparcie, cytaty znanych osób i autorytetów, raporty z badań itp., • posty tematyczne i okolicznościowe, np. życzenia świąteczne. Listę tę można poszerzać, dostosowując ją do potrzeb potencjalnych odbiorców. Publikując posty, warto przeplatać ze sobą różne treści, tak aby zadbać o urozmaicenie i przyciągnąć uwagę różnych odbiorców. To, jak bliskie relacje będziemy utrzymywać z odbiorcą, zależy tylko od nas. Niektóre placówki lubią chwalić się swoimi osiągnięciami, wrzucają posty dotyczące urodzin pracowników, imprez okolicznościowych związanych z odejściem na emeryturę itp. Jednakże nie jest to konieczne i możemy przyjąć, że wśród tematów pojawiać się będą tylko te o bardziej oficjalnych charakterze. Nie ma tutaj uniwersalnego rozwiązania i decyzję tę należy dobrze przemyśleć, w oparciu o indywidualne możliwości. Na samym początku działalności na Facebooku należy również wybrać formę, w jakiej będziemy zwracać się do naszych odbiorców – np. „Szanowni Państwo!”, „Drodzy Państwo!” lub bezpośrednio: „wy”, „ty” itp. Ważne, aby konsekwentnie i spójnie stosować daną formę. Jak docierać do odbiorców? Każdemu, kto prowadzi fanpage osobisty czy też danej marki/firmy, zależy na tym, aby dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Jak jednak to zrobić, zwłaszcza w czasach, w których prawie każdy posiada swoje konto na Facebooku, a firmy prześcigają się w wymyślaniu oryginalnego i przyciągającego uwagę contentu? Jest na to kilka sposobów. Pierwszym z nich jest korzystanie z tzw. zasięgu organicznego. Opiera się on na naturalnych wyszukiwaniach danego hasła przez użytkowników Facebooka. Innymi słowy posty wyszukiwać się będą naturalnie (organicznie) niektórym osobom, bez naszej ingerencji (np. bez użycia postów sponsorowanych, czyli płatnych). Liczba takich wyświetleń zależeć będzie od wielu czynników, np. od tego, jakie treści dodajemy (więcej wyświetleń mają zazwyczaj filmy niż zdjęcia, ale i więcej wyświetleń mają zdjęcia niż posty z samą treścią), o jakiej porze dnia itp. Nasze posty wyświetlać się będą również osobom, które w przeszłości reagowały na podobne treści (np. komentowały lub „lajkowały” posty fanpage’ów z podobnych branży, o zbliżonej tematyce itp.). Na zasięg organiczny nie mamy bezpośredniego wpływu, jednakże możemy tak dostosować publikowane teksty, żeby dobrze skorzystać z możliwości, jakie on daje. Warto również „polubić” podobne profile, np. zaprzyjaźnionych poradni z okolicy. Wówczas nasz profil będzie pojawiać się w proponowanych wyszukiwaniach osobom, które interesują się podobnymi treściami na innych profilach. Kolejnym sposobem zaangażowania odbiorców jest tworzenie różnego rodzaju konkursów. Należy przy tym pamiętać o odpowiednim ich organizowaniu, np. o stworzeniu regulaminu konkursu, tak aby miał on jasne i przejrzyste zasady, określone w nim również musi zostać, kto jest organizatorem konkursu (w tym przypadku będzie nim poradnia, nie Facebook). W przypadku konkursu z nagrodami należy pamiętać, że nagroda jest „przychodem z innych źródeł”, a więc należy zapłacić od niej podatek w wysokości 10 proc. wartości nagrody (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ponadto możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Prowadząc profil poradni, można również skorzystać z opcji płatnych postów – wybierając opcję cenową, decydujemy, jakie mają być zasady promowania treści (przez jaki okres, do jakiej grupy docelowej itp.). Jest to opcja płatna, nie każda placówka będzie więc mogła z niej skorzystać, dlatego warto pomyśleć jednak o takim profilowaniu postów, aby jak najwięcej skorzystać z zasięgów organicznych. Podsumowanie Dla osób zaczynających swoją przygodę z Facebookiem wiele funkcji może wydawać się trudnych do opanowania, jednak praktyka jak zawsze czyni mistrza. Warto posłużyć się literaturą fachową, np.: • Paweł Tkaczyk, Zakamarki marki, • M. Bujko, Siła narracji marketingowej, • Barbara Stawarz, Content marketing i social media. Przedstawiamy również krótki słowniczek podstawowych pojęć, który może ułatwić na początku pracę związaną z prowadzeniem fanpage’a poradni. Słowniczek pojęć: • content – udostępniane treści (dzięki nim możemy zaangażować odbiorców oraz budować pożądany wizerunek), • clickbait – przyciągający uwagę tytuł postu, zawierający nie zawsze prawdziwe informacje, który ma za zadanie zachęcić czytelnika do przeczytania treści, • coverphoto – zdjęcie w tle, • emoji – znaki graficzne służące do wyrażania emocji, • hashtagi – znaczniki z wykorzystaniem znaku #, dzięki którym można wyszukać dane hasło, są popularniejsze na Instagramie niż na Facebooku, • karuzela – cykl zdjęć wrzuconych w jednym poście, które można oglądnąć jedno za drugim po kliknięciu w strzałkę, • menadżer reklam – narzędzie służące do zarządzania reklamami na Facebooku, • traffic – ruch na stronie, • zasięg – liczba osób, do której dotarł dany post; może być organiczny (wygenerowany samoistnie) albo opłacony. Bibliografia: • Paweł Tkaczyk, Zakamarki marki, Gliwice 2011.