Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Miejsce zatrudnienia..............................................................................................................
4. Wykształcenie……………………………………………………………………………..
5. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
6. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
7. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
8. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
9. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni …….....................................................................
10. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
11. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel na ogół prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą.
Niektóre jednak zajęcia wymagają dopracowania i dostosowania odpowiednich metod pracy. Nie na wszystkich zajęciach nauczyciel dokonał poprawnej diagnozy, a zastosowane metody były mało skuteczne w prowadzonych badaniach. Nauczyciel korzysta z gotowych kart pracy, uwzględniając predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. W czasie zajęć nauczyciel wykorzystuje pomoce dydaktyczne, które czasami wykonuje samodzielnie, korzysta również z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i stara się realizować zaplanowane działania profilaktyczne,
w zależności od problemów dzieci
i młodzieży 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni – i stara się ich przestrzegać. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Nauczyciel stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel najczęściej reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Stara się współpracować z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją. 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się okazywać życzliwość wobec ucznia i jego rodziców. Uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Wymaga wsparcia w zakresie poprawnego oceniania poziomu osiągnięć uczniów. Na ogół stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale nie zawsze są one pogłębione wiedzą i umiejętnościami nauczyciela. Najczęściej we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Zdarza się, że w czasie rozmów z uczniami nauczyciel nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 2
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel na ogół uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jednak zdarza się, że nie bierze udziału w spotkaniach. Raz uczestniczył w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu oraz dwa razy prowadził zajęcia dla innych nauczycieli. Często korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów poradni 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• zmiany w prawie oświatowym,
• ochrona danych osobowych w poradni,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy w poradni 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informując ich o osiągnięciach i problemach uczniów. Stara się wspierać rodziców w rozwiązywaniu problemów ich dzieci. Nauczyciel uczestniczy w konsultacjach indywidualnych, omawia z konkretnymi rodzicami postępy ich dzieci 2
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu został zrealizowany w 80 proc. Nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy, zawarli kontrakt, dzięki któremu ustalili zasady współpracy. Raz nauczyciel stażysta obserwował lekcje prowadzone przez opiekuna stażu oraz sam prowadził dwa razy zajęcia, które obserwował opiekun i inni nauczyciele. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor poradni. Wszystkie obserwacje były szczegółowo omówione i przeanalizowane. Stażysta zapoznał się z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, poznał również statut poradni oraz obowiązujące w regulaminy i procedury. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował założenia planu rozwoju zawodowego, jednak nie udało się stworzyć własnych narzędzi diagnostycznych, przeprowadzić więcej zajęć pod kierunkiem opiekuna stażu.
Nauczyciel doskonalił się podczas szkoleń wewnętrznych. Poznawał środowisko szkolne, jednak nie do końca potrafił z tej wiedzy skorzystać. Współpracował z rodzicami oraz z nauczycielami w zakresie planowania pracy poradni 2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 76 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej
………………. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Miejsce zatrudnienia..............................................................................................................
4. Wykształcenie……………………………………………………………………………..
5. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
6. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
7. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
8. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
9. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni …….....................................................................
10. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
11. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel na ogół prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą.
Niektóre jednak zajęcia wymagają dopracowania i dostosowania odpowiednich metod pracy. Nie na wszystkich zajęciach nauczyciel dokonał poprawnej diagnozy, a zastosowane metody były mało skuteczne w prowadzonych badaniach. Nauczyciel korzysta z gotowych kart pracy, uwzględniając predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. W czasie zajęć nauczyciel wykorzystuje pomoce dydaktyczne, które czasami wykonuje samodzielnie, korzysta również z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i stara się realizować zaplanowane działania profilaktyczne,
w zależności od problemów dzieci
i młodzieży 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni – i stara się ich przestrzegać. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Nauczyciel stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel najczęściej reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Stara się współpracować z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją. 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się okazywać życzliwość wobec ucznia i jego rodziców. Uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Wymaga wsparcia w zakresie poprawnego oceniania poziomu osiągnięć uczniów. Na ogół stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale nie zawsze są one pogłębione wiedzą i umiejętnościami nauczyciela. Najczęściej we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Zdarza się, że w czasie rozmów z uczniami nauczyciel nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 2
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel na ogół uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jednak zdarza się, że nie bierze udziału w spotkaniach. Raz uczestniczył w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu oraz dwa razy prowadził zajęcia dla innych nauczycieli. Często korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów poradni 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• zmiany w prawie oświatowym,
• ochrona danych osobowych w poradni,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy w poradni 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informując ich o osiągnięciach i problemach uczniów. Stara się wspierać rodziców w rozwiązywaniu problemów ich dzieci. Nauczyciel uczestniczy w konsultacjach indywidualnych, omawia z konkretnymi rodzicami postępy ich dzieci 2
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu został zrealizowany w 80 proc. Nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy, zawarli kontrakt, dzięki któremu ustalili zasady współpracy. Raz nauczyciel stażysta obserwował lekcje prowadzone przez opiekuna stażu oraz sam prowadził dwa razy zajęcia, które obserwował opiekun i inni nauczyciele. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor poradni. Wszystkie obserwacje były szczegółowo omówione i przeanalizowane. Stażysta zapoznał się z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, poznał również statut poradni oraz obowiązujące w regulaminy i procedury. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował założenia planu rozwoju zawodowego, jednak nie udało się stworzyć własnych narzędzi diagnostycznych, przeprowadzić więcej zajęć pod kierunkiem opiekuna stażu.
Nauczyciel doskonalił się podczas szkoleń wewnętrznych. Poznawał środowisko szkolne, jednak nie do końca potrafił z tej wiedzy skorzystać. Współpracował z rodzicami oraz z nauczycielami w zakresie planowania pracy poradni 2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 76 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej
………………. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną