Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Miejsce zatrudnienia..............................................................................................................
4. Wykształcenie……………………………………………………………………………..
5. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
6. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
7. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
8. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
9. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni……......................................................................
10. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
11. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena negatywna
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel stara się prowadzić poprawne metodycznie i merytorycznie zajęcia, jednak na ogół nie osiąga zamierzonych celów. Często zajęcia są nieprzemyślane, nauczycielowi brakuje czasu na realizację zamierzeń i zaplanowanych zadań. Brakuje metod aktywizujących, które uatrakcyjniłyby i zmotywowały uczniów do pracy. Nauczyciel stosuje metody pracy, które nie zawsze są dostosowane do potrzeb uczniów. Korzysta z gotowych kart pracy, narzędzi diagnostycznych, ale rzadko uwzględnia predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. Nie potrafi właściwie zdiagnozować uczniów. Brakuje mu inwencji i osobistego zaangażowania 1
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów. Nauczyciel dba o bezpieczeństwo uczniów, zwłaszcza podczas zajęć 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel nie zna praw określonych w Konwencji o Prawach Dziecka, jednak kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa . Traktuje uczniów z szacunkiem, stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby.
Nauczyciel stara się reagować na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie, jednak nie zawsze potrafi je dostrzec. Rzadko współpracuje z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nie potrafi jednak poprawnie ocenić poziom osiągnięć uczniów. Stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale zawsze wymaga pomocy a diagnozy nie są one pogłębione wiedzą i umiejętnościami nauczyciela. Tylko we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel nie potrafił rozwijać i kształtować w uczniach postaw obywatelskich, dzięki którym uczniowie zrozumieją prawa człowieka, rozwiną własny patriotyzm i pracę na rzecz najbliższego otoczenia. Nauczyciel nie starał się pokazać własnym przykładem takiego zachowania, które pokazałoby postawę obywatelską, patriotyczną czy prospołeczną 0
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach zespołu nauczycieli w poradni. Nie angażował się w planowanie pracy pedagogiczno-wychowawczej oraz opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Często korzysta z porad, konsultacji, ale nie bierze udziału w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
We współpracy z opiekunem stażu zorganizował zajęcia otwarte dla nauczycieli poradni 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel poznał statut poradni oraz procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni.
Starał się przestrzegać przepisy prawa oświatowego, nie było sytuacji rażących zaniedbań i nieznajomości uregulowań prawnych w poradni 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli.
Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, które odbywały się w poradni:
• zmiany w prawie oświatowym,
• ochrona danych osobowych.
Formy doskonalenia zawodowego wzbogaciły wiedzę nauczyciela, jednak nie do końca potrafił tę wiedzę przenieść do praktyki zawodowej 1
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach z rodzicami, podczas których poinformował ogólnie o postępach uczniów i ich problemach. Niestety nie rozwiązywał problemów uczniów, nie prowadził indywidualnych konsultacji z rodzicami. Nie udało się również samodzielnie zdiagnozować uczniów, stąd znikoma znajomość środowiska uczniowskiego i rodzinnego 1
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu został zrealizowany w 50 proc. Nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy, zawarli kontrakt, jednak współpraca nie przebiegała pomyślnie. Zaledwie dwa razy nauczyciel stażysta (z własnej winy) obserwował zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz sam prowadził jedno zajęcie, które obserwował opiekun. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor poradni. Wszystkie obserwacje były szczegółowo omówione i przeanalizowane. Stażyście wskazano mocne i słabe strony, zachęcano do udziału w doskonaleniu zawodowym, celem zdobycia doświadczeń, wiedzy i umiejętności, jednak nauczyciel nie w pełni skorzystał z zaproponowanej oferty szkoleń. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował założenia planu rozwoju zawodowego, jednak nie udało się przeprowadzić zaplanowanych zajęć, zapoznać z dokumentacją poradni. Nauczyciel nie przygotował samodzielnie diagnozy osiągnięć uczniów oraz nie brał udziału w badaniu deficytów rozwojowych uczniów. Niechętnie brał udział w życiu poradni. Niektóre zadania zaplanowane w planie rozwoju zawodowego nie zrealizował, tłumacząc się brakiem czasu. Współpraca z rodzicami ograniczyła się tylko do dwóch spotkań, bez indywidualnych konsultacji. Nauczyciel uczestniczył w pracach zespołu nauczycieli, ale nie włączał się we wspólne działania 1
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 50 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej
………………. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad poradnią, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną