Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Miejsce zatrudnienia..............................................................................................................
4. Wykształcenie……………………………………………………………………………..
5. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
6. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
7. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
8. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
9. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni ............................................................................
10. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
11. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena wyróżniająca
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel wzorowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje wzorowej diagnozy oraz udziela bezpośredniej pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej uczniom. Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i realizuje zaplanowane działania profilaktyczne,
w zależności od problemów dzieci
i młodzieży. Nauczyciel starannie dobiera metody, formy pracy z dziećmi oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Potrafi wykorzystywać narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami. Potrafi przygotować i prowadzić zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności.
Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, udzielanej bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Systematycznie wzbogaca własny warsztat pracy, swoją wiedzę i skutecznie komunikuje się z odbiorcami. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami, dostosowuje do możliwości percepcyjnych uczniów odpowiednie pomoce dydaktyczne i rodzaje zadań 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Realizuje zadnia z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, określone w statucie poradni 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny i innymi 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec uczniów oraz ich rodziców. Nauczyciel ze szczególną starannością opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Systematycznie uczestniczy w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel dokonuje poprawnych diagnoz dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Nauczyciel poszukuje rozwiązań problemów, określa mechanizmy funkcjonowania dziecka w stosunku do zgłoszonego problemu. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb
i możliwości dzieci i młodzieży. Na bieżąco informuje rodziców o sposobach pracy
z dzieckiem i wynikach podjętych działań profilaktycznych i terapeutycznych 3
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel zawsze kieruje się zasadami kultury i szacunku wobec drugiej osoby. Uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych.
Podczas zajęć indywidualnych nauczyciel motywuje uczniów do podejmowania działań prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, poprzez merytoryczne dyskusje, pokazy, prezentacje i filmy 2
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli.
Podejmuje działania wspierające nauczycieli poradni, w tym korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, zadaniowych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół
i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni, współuczestniczy w Dniach Otwartych, aktywnie działa w zespole ds. promocji poradni. Systematycznie uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnętrznego (statut poradni, regulaminy).
Nauczyciel starannie prowadzi dokumentację czynności diagnostycznych, terapeutycznych i profilaktycznych
3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• procedury awansu zawodowego,
• zmiany w prawie oświatowym,
• metody aktywizujące w pracy z uczniem,
• kurs pierwszej pomocy przedmedycznej,
• ochrona danych osobowych w poradni,
• indywidualizacja pracy na lekcji oraz sposoby uczenia się uczniów,
• sposoby diagnozowania uczniów,
• jak pomóc uczniowi w nauce?,
• metody aktywizujące w praktyce,
• zadania nauczyciela poradni w zakresie diagnozy i terapii,
• terapia pedagogiczna w praktyce.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy pedagogiczno-psychologicznej. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jakość i efekty terapeutyczne 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Systematycznie uczestniczy w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel potrafi wskazać również rodzicom instytucje, wspierające rozwój dziecka i rodziny oraz instruuje rodziców w sposobach rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu został zrealizowany. Nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy, zawarli kontrakt, dzięki któremu ustalili zasady współpracy. Raz w miesiącu nauczyciel stażysta obserwował zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz sam prowadził zajęcia, które obserwował opiekun. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor poradni. Wszystkie obserwacje były szczegółowo omówione i przeanalizowane. Stażysta zapoznał się z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, poznał również statut poradni oraz obowiązujące w poradni regulaminy i procedury. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował skrupulatnie plan rozwoju zawodowego, w tym doskonalił się podczas szkoleń, kursów, warsztatów. Dzięki współpracy z innymi nauczycielami współuczestniczył w planowaniu pracy pedagogiczno-psychologicznej oraz w r przygotowaniu i realizacji diagnoz i terapii pedagogicznych. Nauczyciel studiował literaturę metodyczną oraz na bieżąco poznawał zakres obowiązków nauczyciela poradni. Bardzo dobrze współpracował z rodzicami. Aktywnie uczestniczył w pracach zespołu nauczycieli poradni. Uczestniczył w opracowaniu narzędzi diagnostycznych 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 97 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej
………………. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do ………..Kuratora Oświaty w ………………….. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną