Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni..............................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena bardzo dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje poprawnej diagnozy oraz w sposób prawidłowy udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i stara się realizować zaplanowane działania profilaktyczne, w zależności od problemów dzieci i młodzieży. Nauczyciel stara się dobierać metody, formy pracy z dziećmi oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Wykorzystuje narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami. Przygotowuje i prowadzi zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności.
Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, udzielanej bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Stara się wzbogacać własny warsztat pracy, gromadząc scenariusze zajęć, narzędzia diagnostyczne i inne materiały, służące pracy w poradni. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujące zasady bezpieczeństwa.
Realizuje zadnia z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, określone w statucie poradni 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie na ogół darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i najczęściej uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny i innymi 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel najczęściej stwarza atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec ucznia i jego rodziców. Nauczyciel opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się uczestniczyć w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Czasami konsultuje diagnozy z innymi. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. W czasie rozmów z uczniami nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli. Korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, wychowawczych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół
i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni. Bierze udział w Dniach Otwartych. Uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania poradni oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów poradni, w tym statutu. 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• procedury awansu zawodowego,
• zmiany w prawie oświatowym,
• jak radzić sobie z trudnymi rodzicami?,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce,
• ochrona danych osobowych,
• indywidualizacja pracy na lekcji,
• zespół Aspergera, ADHD i inne dysfunkcje – jak pracować z dziećmi?
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy w poradni. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jakość i efekty pracy 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Uczestniczy w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel stara się wskazać instytucje wspomagające rodzinę w zakresie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia prowadzone z uczniami. Stara się uwzględnić w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi poprawnie, kształtując umiejętność logicznego myślenia, rozwijając wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, korzysta z zasobów internetu, przygotowuje samodzielnie narzędzia diagnostyczne. Gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom i terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci. 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi we współpracy z innymi pracownikami poradni opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Opracowana diagnoza na ogół pozwala poznać potrzeby dzieci i młodzieży, dostosować metody pracy do możliwości uczniów, zastosować odpowiednią terapię. Nauczyciel opracowuje dla nich materiały i pomoce dydaktyczne, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami służą wsparciu w pracy nauczycieli oraz rodziców. Ponadto nauczyciel potrafi wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów.
Umiejętnie wskazuje formy pracy z uczniami wymagającymi zajęć specjalistycznych 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Dzieli się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i czasami je modyfikuje. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie własnych programów terapeutycznych wspomagających rodziny w procesie wychowania ich dzieci 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie pomocy dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dzięki nabytej wiedzy nauczyciel potrafił przeprowadzić warsztaty terapeutyczne dla rodziców i dzieci.
Warsztaty dotyczące wykorzystania metod aktywizujących w pracy pedagogiczno-psychologicznej pozwoliły na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie metody metaplanu, „rybiego szkieletu” i wielu innych. Każde szkolenie, które odbył nauczyciel jest dobierane i dostosowane do potrzeb pracy pedagogicznej i warsztatu pracy nauczyciela. Wpływa to zdecydowanie na jakość pracy poradni 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził warsztaty dla rodziców i ich dzieci w zakresie terapii rodzinnej. Przeprowadził również szkolenie dla nauczycieli w poradni, zapoznając z metodami pracy z rodzinami niewydolnymi wychowawczo.
Poza tym uczestniczył w spotkaniach z uczniami, prowadząc warsztaty z zakresu zdrowia psychicznego.
Nauczyciel udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci, dotyczących sposobów, metod, technik pracy, polecanych materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury, wspierających rozwój uczniów 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadził również zajęcia otwarte dla nauczycieli poradni.
Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor poradni. Zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane, nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty w swojej pracy poprzez wdrożenie innowacyjnych działań związanych z terapią rodzin, szczególnie niewydolnych wychowawczo. Warsztaty miały na celu wskazać rodzicom, jak należy pracować z własnymi dziećmi, jak organizować im wolny czas i jak z nimi rozmawiać.
Nauczyciel rozpoznaje potrzeby uczniów, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Potrafi tworzyć pomoce i karty pracy dostosowane do możliwości uczniów. Nauczyciel dostosowuje metody pracy do predyspozycji uczniów. Potrafi doskonale wykorzystać czas na zajęciach. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe, przemyślane i uwzględniają potrzeby i możliwości dzieci. Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. W tym celu opracował arkusze samooceny, dokonał ewaluacji własnych działań.
Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania, zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy. Wnikliwa ocena własnej pracy służy również doskonaleniu umiejętności dzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem. Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu nauczycieli poradni. Bierze udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zarówno w poradni, jak i poza nią.
Poza tym nauczyciel systematycznie współpracuje z policją, sądem rodzinnym, Centrum Pomocy Rodzinie, w celu wspomagania dzieci wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel bardzo dobrze orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które rzetelnie i odpowiedzialnie przestrzega i stosuje w swojej pracy. Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 85 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej.
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do …………….Kuratora Oświaty w ………………….. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
.............................................. ………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.