Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni............................................................................. 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN Ocena dobra Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel na ogół prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Niektóre jednak zajęcia wymagają dopracowania i dostosowania odpowiednich metod pracy. Nie na wszystkich zajęciach nauczyciel dokonał poprawnej diagnozy, a zastosowane metody były mało skuteczne w prowadzonych badaniach. Nauczyciel korzysta z gotowych kart pracy, uwzględniając predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. W czasie zajęć nauczyciel wykorzystuje pomoce dydaktyczne, które czasami wykonuje samodzielnie, korzysta również z technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i stara się realizować zaplanowane działania profilaktyczne, w zależności od problemów dzieci i młodzieży 2 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Nauczyciel stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel najczęściej reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Stara się współpracować z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją. 2 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się okazywać życzliwość wobec ucznia i jego rodziców. Uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Wymaga wsparcia w zakresie poprawnego oceniania poziomu osiągnięć uczniów. Na ogół stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale nie zawsze są one pogłębione wiedzą i umiejętnościami nauczyciela. Najczęściej we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Zdarza się, że w czasie rozmów z uczniami nauczyciel nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 3 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel na ogół uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jednak zdarza się, że nie bierze udziału w spotkaniach. Raz uczestniczył w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu oraz dwa razy prowadził zajęcia dla innych nauczycieli. Często korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania poradni oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów poradni. 2 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • zmiany w prawie oświatowym, • ochrona danych osobowych w poradni, • pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy w poradni 1 • współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informując ich o osiągnięciach i problemach uczniów. Stara się wspierać rodziców w rozwiązywaniu problemów ich dzieci. Nauczyciel uczestniczy w konsultacjach indywidualnych, omawia z konkretnymi rodzicami postępy ich dzieci 2 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia, prowadzone z uczniami, jednak czasami nie uwzględnia niektórych elementów zajęć np. czasu lub możliwości i predyspozycji uczniów. Zajęcia prowadzi na ogół poprawnie, jednak nie zawsze zwraca uwagę na aktywność uczniów, na ich zaangażowanie. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, korzysta jednak z gotowych kart pracy czy narzędzi diagnostycznych. Rzadko gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom i terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci, jednak nie stosuje ich zbyt często 2 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych opracowanych i przygotowanych przez innych nauczycieli narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Opracowana we współpracy z innymi diagnoza na ogół pozwala poznać potrzeby dzieci i młodzieży, dostosować metody pracy do możliwości uczniów, ustalić właściwą terapię. Nauczyciel udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym stara się kontaktować się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka. Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami służą wsparciu w pracy nauczycieli oraz rodziców. Nauczyciel stara się wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów, jednak wymaga przy tym wsparcia innego nauczyciela 2 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy, jednak nie wykorzystuje w pracy wiedzy, jaką otrzymuje w wyniku ewaluacji. Rzadko podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i rzadko je modyfikuje. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie programu terapeutycznego, opracowanego wspólnie z innymi nauczycielami poradni. Realizuje zadania ujęte w programie poprzez prowadzenie rodzinnej terapii 2 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nie zawsze nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem wykorzystania wiedzy nabytej podczas szkoleń jest przeprowadzenie terapii rodzinnej, wspomagającej proces wychowawczy i wpływającej na poprawę relacji rodzice–dziecko. Dzięki kursowi z zakresu przeprowadzania terapii rodzinnej nauczyciel mógł nabyć wiedzy i doświadczeń, które wykorzystał w swojej pracy zawodowej Nauczyciel rzadko uczestniczył w szkoleniach zewnętrznych 1 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził we współpracy z innym pedagogiem warsztaty dla rodziców i ich dzieci w zakresie terapii rodzinnej. Uczestniczył również w szkoleniu dla nauczycieli w poradni, zapoznając z metodami pracy z rodzinami niewydolnymi wychowawczo. Poza tym nauczyciel udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci, dotyczących sposobów, metod, technik pracy całej rodziny w ramach terapii. Nauczyciel wskazywał przykłady literatury, dostarczającej wiedzy rodzicom w zakresie prawidłowego rozwoju ich dzieci 2 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu zrealizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego w 80 proc. Nie udało się zorganizować warsztatów dla uczniów w zakresie profilaktyki uzależnień. Nie zrealizował również zaplanowanych zajęć otwartych dla innych nauczycieli i opiekuna stażu. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadził również raz zajęcia, obserwowane przez opiekuna stażu. Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor poradni. Zajęcia otwarte zostały omówione i przeanalizowane, nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań, określając swoje mocne i słabe strony. Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty w swojej pracy poprzez wdrożenie działań związanych z terapią rodzin, szczególnie niewydolnych wychowawczo. Warsztaty miały na celu wskazać rodzicom jak należy pracować z własnymi dziećmi, jak organizować im wolny czas i jak z nimi rozmawiać. Nauczyciel rozpoznaje potrzeby uczniów, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Wymaga pomocy w tworzeniu pomocy i karty pracy, dostosowanych do możliwości uczniów. Nauczyciel nie zawsze efektywnie wykorzystuje czas zajęć, nie potrafi samodzielnie dokonać diagnozy potrzeb uczniów. Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy, jednak rzadko tego dokonuje. Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu nauczycieli poradni. Bierze udział w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. Poza tym nauczyciel starał się systematycznie współpracować z policją, sądem rodzinnym, Centrum Pomocy Rodzinie, celem wspomagania dzieci, wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które przestrzega i stosuje w swojej pracy 2 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 71 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do ………..Kuratora Oświaty w ………………….. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). .............................................. ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.