Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni…..........................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena wyróżniająca
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel wzorowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje wzorowej diagnozy oraz udziela bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i realizuje zaplanowane działania profilaktyczne,
w zależności od problemów dzieci
i młodzieży. Nauczyciel starannie dobiera metody, formy pracy z dziećmi oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Potrafi wykorzystywać narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami. Potrafi przygotować i prowadzić zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności.
Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, udzielanej bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Systematycznie wzbogaca własny warsztat pracy, swoją wiedzę i skutecznie komunikuje się z odbiorcami. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami, dostosowuje do możliwości percepcyjnych uczniów odpowiednie pomoce dydaktyczne i rodzaje zadań 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni – i przestrzega ich, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Realizuje zadnia z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, określone w statucie poradni 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o ich zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny i innymi 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec uczniów oraz ich rodziców. Nauczyciel ze szczególną starannością opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Systematycznie uczestniczy w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel dokonuje poprawnych diagnoz dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Nauczyciel poszukuje rozwiązań problemów, określa mechanizmy funkcjonowania dziecka w stosunku do zgłoszonego problemu. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży. Na bieżąco informuje rodziców o sposobach pracy z dzieckiem i wynikach podjętych działań profilaktycznych i terapeutycznych 3
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel zawsze kieruje się zasadami kultury i szacunku wobec drugiej osoby. Uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych.
Podczas zajęć indywidualnych nauczyciel motywuje uczniów do podejmowania działań prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, poprzez merytoryczne dyskusje, pokazy, prezentacje i filmy. 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli.
Podejmuje działania wspierające nauczycieli poradni, w tym korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, zadaniowych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół
i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni, współuczestniczy w Dniach Otwartych, aktywnie działa w zespole ds. promocji poradni. Systematycznie uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania poradni oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnętrznego (statut poradni, regulaminy).
Nauczyciel starannie prowadzi dokumentację czynności diagnostycznych, terapeutycznych i profilaktycznych 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• procedury awansu zawodowego,
• zmiany w prawie oświatowym,
• metody aktywizujące w pracy z uczniem,
• kurs pierwszej pomocy przedmedycznej,
• ochrona danych osobowych w poradni,
• indywidualizacja pracy na lekcji oraz sposoby uczenia się uczniów,
• sposoby diagnozowania uczniów,
• jak pomóc uczniowi w nauce?,
• metody aktywizujące w praktyce,
• zadania nauczyciela poradni w zakresie diagnozy i terapii,
• terapia pedagogiczna w praktyce.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy pedagogiczno-psychologicznej. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jakość i efekty terapeutyczne 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Systematycznie uczestniczy w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel potrafi wskazać również rodzicom instytucje wspierające rozwój dziecka i rodziny oraz instruuje rodziców w sposobach rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych 3
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia prowadzone z uczniami. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie karty pracy, prezentacje multimedialne, gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom i terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci
3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie zna potrzeby dzieci i młodzieży, dostosowuje metody pracy, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich materiały i pomoce dydaktyczne, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Nauczyciel systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, dokonuje wnikliwej analizy wyników diagnozy. Wyniki oraz metody pracy z uczniami wymagającymi wsparcia są na bieżąco przekazywane nauczycielom w szkołach i placówkach. Ponadto nauczyciel potrafi wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów 3
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dwa razy w roku nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie własnych innowacyjnych sposobów diagnozowania potrzeb uczniów zdolnych. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie odkrywania i rozwijania uczniowskich talentów. Dzięki nabytej wiedzy nauczyciel potrafił przeprowadzić badania w placówce, celem określenia uczniowskich potrzeb w zakresie rozwijania zdolności i talentów.
Szkolenie w zakresie innowacji pedagogicznych i ich wdrażania w codziennej pracy – pozwoliło opracować narzędzia diagnostyczne, służące badaniom uczniowskich talentów i predyspozycji.
Warsztaty dotyczące wykorzystania metod aktywizujących w pracy pedagogiczno-psychologicznej pozwoliły na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie np. metaplanu, metody projektu, drzewka decyzyjnego, metody „rybi szkielet” i wielu innych. Każde szkolenie, które odbył nauczyciel jest starannie dobierane, dostosowane do potrzeb pracy pedagogicznej i warsztatu pracy nauczyciela. Wpływa to zdecydowanie na jakość pracy poradni 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził warsztaty dla rodziców w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i rodziców. Przeprowadził również szkolenie dla nauczycieli w szkole, dotyczące dbałości o zdrowie psychiczne.
Poza tym uczestniczył w spotkaniach z uczniami, prowadząc warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego.
Nauczyciel prowadził, wspólnie z innym pedagogiem, terapię indywidualną i grupową dla uczniów i ich rodziców. W sposób profesjonalny udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci, dotyczących sposobów, metod, technik pracy, polecanych materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury, wspierających rozwój uczniów 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadził również zajęcia otwarte dla nauczycieli poradni.
Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor poradni. Zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane, nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacyjnych działań związanych z badaniem predyspozycji i talentów uczniowskich, które mają na celu motywować uczniów do kreatywnych działań oraz doskonalić ich zainteresowania i umiejętności.
Nauczyciel wzorowo rozpoznaje potrzeby uczniów, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Potrafi tworzyć pomoce i karty pracy dostosowane do możliwości uczniów. Nauczyciel dostosowuje metody pracy do predyspozycji uczniów. Potrafi doskonale wykorzystać czas na zajęciach. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe, przemyślane i uwzględniają potrzeby i możliwości dzieci. Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. W tym celu opracował arkusze samooceny. Dwa razy w roku dokonuje ewaluacji własnych działań.
Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy. Wnikliwa ocena własnej pracy służy również doskonaleniu umiejętności dzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem. Nauczyciel uczestniczy systematycznie w pracach zespołu nauczycieli poradni. Aktywnie uczestniczy w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zarówno w poradni, jak i poza nią.
Poza tym nauczyciel systematycznie współpracuje z policją, sądem rodzinnym, Centrum Pomocy Rodzinie, w celu wspomagania dzieci, wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel bardzo dobrze orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które rzetelnie i odpowiedzialnie przestrzega i stosuje w swojej pracy. Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych. Potrafi posługiwać się tablicą interaktywną, projektorem, drukarką i innymi. Korzysta z zasobów internetu 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 98 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do ………..Kuratora Oświaty w ………………….. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
……………………………………… ..............................................
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.