Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 2 SIERPNIA 2019 Konkurs na dyrektora szkoły Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Burmistrz zarządzeniem ogłosił konkurs na dyrektora szkoły, do którego nikt się nie zgłosił. Burmistrz wywiesił informację o braku kandydatów. Czy w takim przypadku musi zebrać się komisja konkursowa, żeby stwierdzić brak kandydatów, czy są to kompetencje burmistrza? Kiedy zaczyna się i kończy praca komisji konkursowej powołanej w celu rozstrzygnięcia konkursu? Podstawa prawna: • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148). Zgodnie z art. 63 ust. 14 Ustawy Prawo oświatowe w celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję konkursową w składzie: 1) po trzech przedstawicieli: a) organu prowadzącego szkołę lub placówkę, b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny; 2) po dwóch przedstawicieli: a) rady pedagogicznej, b) rady rodziców; 3) po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu Ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, wyłonionym spośród członków ich jednostek organizacyjnych albo jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania szkołę lub placówkę, w której konkurs się odbywa. Według tego przepisu komisja jest powoływana „w celu przeprowadzenia konkursu”. Należy tu więc zwrócić jeszcze uwagę na treść art. 63 ust. 12 Ustawy Prawo oświatowe, stosownie do którego jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Jeżeli zatem do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat, to organ prowadzący powierza stanowisko dyrektora. Uznać należy, że komisja jest powoływana wyłącznie wówczas, gdy do konkursu zgłosi się kandydat – bowiem wówczas konkurs trzeba przeprowadzić. Do stwierdzenia braku kandydatów nie ma potrzeby powoływania komisji, bowiem taką czynność organ prowadzący wykonuje samodzielnie – stwierdzając brak kandydatów, powierza stanowisko kandydatowi przez siebie ustalonemu (komisja nie jest powoływana). Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.