Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….............................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni…..........................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3 i §4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel na ogół prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Niektóre jednak zajęcia wymagają dopracowania i dostosowania odpowiednich metod pracy. Nie na wszystkich zajęciach nauczyciel dokonał poprawnej diagnozy, a zastosowane metody były mało skuteczne w prowadzonych badaniach. Nauczyciel korzysta z gotowych kart pracy, uwzględniając predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. W czasie zajęć nauczyciel wykorzystuje pomoce dydaktyczne, które czasami wykonuje samodzielnie, korzysta również z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami i stara się realizować zaplanowane działania profilaktyczne,
w zależności od problemów dzieci
i młodzieży 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Nauczyciel stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel najczęściej reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Stara się współpracować z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się okazywać życzliwość wobec ucznia i jego rodziców. Uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Wymaga wsparcia w zakresie poprawnego oceniania poziomu osiągnięć uczniów. Na ogół stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale nie zawsze są one pogłębione wiedzą i umiejętnościami nauczyciela. Najczęściej we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Zdarza się, że w czasie rozmów z uczniami nauczyciel nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel na ogół uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jednak zdarza się, że nie bierze udziału w spotkaniach. Raz uczestniczył w zajęciach otwartych prowadzonych przez opiekuna stażu oraz dwa razy prowadził zajęcia dla innych nauczycieli. Często korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania poradni oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Uczestniczył w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów poradni 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• zmiany w prawie oświatowym,
• ochrona danych osobowych w poradni,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy w poradni 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informując ich o osiągnięciach i problemach uczniów. Stara się wspierać rodziców w rozwiązywaniu problemów ich dzieci. Nauczyciel uczestniczy w konsultacjach indywidualnych, omawia z konkretnymi rodzicami postępy ich dzieci 3
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia, prowadzone z uczniami, jednak czasami nie uwzględnia niektórych elementów zajęć np. czasu lub możliwości i predyspozycji uczniów. Zajęcia prowadzi na ogół poprawnie, jednak nie zawsze zwraca uwagę na aktywność uczniów, na ich zaangażowanie. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, korzysta jednak z gotowych kart pracy czy narzędzi diagnostycznych. Rzadko gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom i terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci, jednak nie stosuje ich zbyt często 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych opracowanych i przygotowanych przez innych nauczycieli narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Opracowana we współpracy z innymi- diagnoza- na ogół, pozwala poznać potrzeby dzieci i młodzieży , dostosować metody pracy do możliwości uczniów, ustalić właściwą terapię. Nauczyciel udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym stara się kontaktować się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami służą wsparciu w pracy nauczycieli w szkole oraz rodziców w domu. Nauczyciel stara się wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów, jednak wymaga przy tym wsparcia innego nauczyciela 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy, jednak nie wykorzystuje w pracy wiedzy, jaką otrzymuje w wyniku ewaluacji. Rzadko podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i rzadko je modyfikuje. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie programu terapeutycznego, opracowanego wspólnie z innymi nauczycielami poradni.
Realizuje zadania ujęte w programie poprzez prowadzenie rodzinnej terapii 2
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nie zawsze nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem wykorzystania wiedzy nabytej podczas szkoleń jest przeprowadzenie terapii rodzinnej, wspomagającej proces wychowawczy i wpływającej na poprawę relacji rodzice- dziecko. Dzięki kursowi z zakresu przeprowadzania terapii rodzinnej nauczyciel mógł nabyć wiedzy i doświadczeń, które wykorzystał w swojej pracy zawodowej
Nauczyciel rzadko uczestniczył w szkoleniach zewnętrznych 2
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził we współpracy z innym pedagogiem warsztaty dla rodziców i ich dzieci w zakresie terapii rodzinnej. Uczestniczył również w szkoleniu dla nauczycieli w poradni, zapoznając z metodami pracy z rodzinami niewydolnymi wychowawczo.
Poza tym nauczyciel udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci, dotyczących sposobów, metod, technik pracy całej rodziny w ramach terapii. Nauczyciel wskazywał przykłady literatury, dostarczającej wiedzy rodzicom w zakresie prawidłowego rozwoju ich dzieci 1
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel opracował i wdrożył program terapii indywidualnej ucznia, mającego trudności z samoakceptacją i poczuciem własnej wartości. Dzięki tym działaniom uczniowie zaczynają bardziej wierzyć w siebie i dostrzegają swoje mocne strony.
Działanie innowacyjne pozwoliło zmotywować uczniów do pracy nad własnym rozwojem
2
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel stara się zachęcać uczniów do pracy nad sobą i swoim rozwojem. Pomaga innym nauczycielom wypracować metody pracy, sprzyjające integracji klasowej uczniów. Dostarcza informacji nauczycielom na temat sposobów komunikowania się uczniów.
Nauczyciel prowadził spotkanie z uczniami najstarszych klas w zakresie doradztwa zawodowego 2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził jedno zajęcie otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były ono omówione w zespole nauczycieli. Wskazano mocne i słabe strony nauczyciela. Przeprowadzone były również warsztaty dla nauczycieli w szkole, dotyczące pomocy uczniom mającym trudności w nauce. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 2
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora poradni Nauczyciel uczestniczył w pracach zespołu nauczycieli w zakresie opracowania poprawnej diagnozy uczniów. Współuczestniczył w opracowaniu narzędzi diagnostycznych. Nauczyciel również diagnozował zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Wspierał doradców zawodowych w szkołach, dostarczając materiały edukacyjne
3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego)
Nauczyciele realizował plan rozwoju zawodowego, z którego udało się wykonać zadania na poziomie 80 proc. zaplanowanych działań. Nauczyciel gromadzi materiały dydaktyczne, organizuje miejsce pracy i opracowuje plany pracy pedagogicznej. Wykorzystuje technologię informacyjną i komunikacyjną, korzysta z zasobów internetu i gotowych kart pracy.
Prowadził warsztaty dla rodziców, mających trudności w opanowaniu negatywnych emocji ich dzieci. Nauczyciel współpracuje z instytucjami wspierającymi pracę poradni m.in. z sądem rodzinnym, policją, Centrum Pomocy Rodzinie.
Nauczyciel współpracuje z rodzicami uczniów, nauczycielami ich uczącymi oraz z pedagogami szkolnymi
2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 71 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do ………..Kuratora Oświaty w ………………….. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
................................
………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.