Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni............................................................................. 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN Ocena negatywna Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel stara się prowadzić poprawne metodycznie i merytorycznie zajęcia, jednak na ogół nie osiąga zamierzonych celów. Często zajęcia są nieprzemyślane, nauczycielowi brakuje czasu na realizację zamierzeń i zaplanowanych zadań. Brakuje metod aktywizujących, które uatrakcyjniłyby i zmotywowały uczniów do pracy. Nauczyciel stosuje metody pracy, które nie zawsze są dostosowane do potrzeb uczniów. Korzysta z gotowych kart pracy, narzędzi diagnostycznych, ale rzadko uwzględnia predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. Nie potrafi właściwie zdiagnozować uczniów. Brakuje mu inwencji i osobistego zaangażowania 1 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel współpracuje z dyrektorem poradni, zespołem nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów. Nauczyciel dba o bezpieczeństwo uczniów, zwłaszcza podczas zajęć 1 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel nie zna praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, jednak kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa. Traktuje uczniów z szacunkiem, stara się traktować uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Nauczyciel stara się reagować na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie, jednak nie zawsze potrafi je dostrzec. Rzadko współpracuje z sądem dla nieletnich, sądem rodzinnym, policją 1 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu placówki oraz środowiska lokalnego Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu specjalistów, opracowujących zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się nabywać doświadczenia i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nie potrafi jednak poprawnie ocenić poziomu osiągnięć uczniów. Stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, ale zawsze wymaga pomocy, a diagnozy nie są pogłębione wiedzą i umiejętnościami. Tylko we współpracy z innymi nauczycielami określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów oraz ich możliwości psychofizyczne. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 1 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel nie potrafił rozwijać i kształtować w uczniach postaw obywatelskich, dzięki którym uczniowie zrozumieją prawa człowieka, rozwiną własny patriotyzm i będą chcieli pracować na rzecz najbliższego otoczenia. Nauczyciel nie starał się posłużyć się własnym przykładem takiego zachowania, które pokazałoby postawę obywatelską, patriotyczną czy prospołeczną 1 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach zespołu nauczycieli w poradni. Nie angażował się w planowanie pracy pedagogiczno-wychowawczej oraz opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Często korzysta z porad, konsultacji, ale nie bierze udziału w zespołach problemowych na terenie poradni. Nauczyciel uczestniczył w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. We współpracy z opiekunem stażu zorganizował zajęcia otwarte dla nauczycieli poradni 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania poradni oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w placówce, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel poznał statut poradni oraz procedury i regulaminy, obowiązujące w poradni. Starał się przestrzegać przepisów prawa oświatowego, nie było sytuacji rażących zaniedbań i nieznajomości uregulowań prawnych w poradni 1 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, które odbywały się w poradni: • zmiany w prawie oświatowym, • ochrona danych osobowych. Formy doskonalenia zawodowego wzbogaciły wiedzę nauczyciela, jednak nie do końca potrafił tę wiedzę przenieść do praktyki zawodowej 1 • współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach z rodzicami, podczas których poinformował ogólnie o postępach uczniów i ich problemach. Niestety nie rozwiązywał problemów uczniów, nie prowadził indywidualnych konsultacji z rodzicami. Nie udało się również samodzielnie zdiagnozować uczniów, stąd znikoma znajomość środowiska uczniowskiego i rodzinnego 1 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia, prowadzone z uczniami, jednak czasami nie uwzględnia niektórych elementów zajęć np. czasu lub możliwości i predyspozycji uczniów. Zajęcia prowadzi na ogół poprawnie, jednak nie potrafi nawiązać właściwej współpracy z uczniami. Ma duże trudności w zdiagnozowaniu potrzeb uczniów. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, zawsze jednak korzysta z gotowych kart pracy czy narzędzi diagnostycznych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel nie zna i nie stosuje metod aktywizujących, dostosowane do potrzeb dzieci 2 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych opracowanych i przygotowanych przez innych nauczycieli narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Nauczyciel nie potrafi określić poprawnie możliwości uczniów, tym samym nie potrafi ustalić właściwej terapii. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, udzielana przez nauczyciela jest mało skuteczna. Nie potrafi również współpracować ze specjalistami, celem wyboru właściwej pomocy, udzielanej dzieciom. Nauczyciel nie potrafi również informować rodziców uczniów o postępach ich dzieci oraz o rodzaju udzielanej im pomocy. Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami nie służą wsparciu w pracy nauczycieli w szkole oraz rodziców w domu. Nauczyciel stara się wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów, jednak wymaga przy tym wsparcia innego nauczyciela 1 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy, tym samym nie wykorzystuje w pracy wiedzy, jaką otrzymałby w wyniku ewaluacji. W swojej pracy zawodowej nie osiąga pozytywnych efektów, ponieważ nie wprowadza elementów innowacyjnych, nie modyfikuje metod pracy, cechuje się rutynowością. Wskazanie przez opiekuna stażu mocnych i słabych stron nauczyciela nie miało wpływu na podjęcie refleksji i wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy 1 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nie zawsze nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem wykorzystania wiedzy nabytej podczas szkolenia wewnętrznego było przeprowadzenie wspólnie z innym nauczycielem terapii rodzinnej, wspomagającej proces wychowawczy i wpływającej na poprawę relacji rodzice – dziecko. Nauczyciel wykorzystał elementy szkolenia, niestety nie uczestniczył w innych szkoleniach i warsztatach 1 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie podejmował i nie realizował innych zajęć i czynności, które zlecał dyrektor poradni. Nie włączał się w działania innych nauczycieli i nie inicjował własnych działań, które wpłynęłyby na podniesienie jakości pracy własnej i pracy poradni 0 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel nie opracował i nie podejmował żadnych działań innowacyjnych. Nie zastosował w swojej pracy nowoczesnych rozwiązań programowych, organizacyjnych czy metodycznych 0 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w placówce i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel stara się zachęcać uczniów do pracy nad sobą i swoim rozwojem, jednak podejmowane działania nie przynoszą efektów. Wspólnie z innymi nauczycielami wypracował metody sprzyjające integracji klasowej uczniów, ale nie starał się zainspirować i zachęcić uczniów do wspólnych działań. Wspólnie z innymi nauczycielami prowadził cykle spotkań z młodzieżą w zakresie doradztwa zawodowego 2 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził jedno zajęcie otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Podczas spotkania zespołu nauczycieli wskazano mocne i słabe strony nauczyciela. Nie potrafił on wyciągnąć wniosków i udoskonalić własnego warsztatu pracy. Przeprowadzone były również warsztaty dla nauczycieli dotyczące pomocy uczniom mającym trudności w nauce. W tym zakresie nauczyciel pełnił tylko funkcję wspierającą, nie podejmował żadnej inicjatywy 1 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora poradni Nauczyciel raz uczestniczył w pracach zespołu nauczycieli w zakresie opracowania poprawnej diagnozy uczniów. Nie podejmował żadnych dodatkowych zadań, nie wykonywał również prac dodatkowo zleconych przez dyrektora poradni 1 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy, jak i poradni Nauczyciel wspólnie z innymi określił swoje mocne i słabe strony. Nie potrafił samodzielnie dokonać ewaluacji własnej pracy. Wskazane przez innych nauczycieli elementy ewaluacji, nie zostały przez nauczyciela wykorzystane i wdrożone w pracę pedagogiczną. Nauczyciel rzadko na podstawie ewaluacji własnej pracy dokonuje modyfikacji metod pracy 1 • efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracować ze szkołą w ………, gdzie udzielał porad pedagogowi i psychologowi na temat pracy indywidualnej z uczniem mającym trudności w nauce. Nauczyciel nie współpracował z innymi podmiotami, w tym poradniami, celem wymiany doświadczeń. 1 Dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki placówki lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza placówką oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy poradni, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel nie opracował i nie wdrożył innowacyjnych programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki poradni lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów. Nie upowszechniał dobrych praktyk oraz nie przeprowadzał ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji. Nie współpracował z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne 0 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 30 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej. .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad poradnią, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ................................ ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.