Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 2 SIERPNIA 2019 Niepoinformowanie o nieobecności w pracy Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Pracownik w kwietniu 2019 r. nie poinformował pracodawcy o nieobecności w pracy, natomiast po południu wpłynęło drogą elektroniczną kilkudniowe zwolnienie lekarskie. W związku z zaistniałą sytuacją pracodawca w obecności świadka (bezpośredni przełożony pracownika) przeprowadził z pracownikiem rozmowę, w której pracownik stwierdził, że od kiedy są zwolnienia elektroniczne, nie musi informować pracodawcy. Pracodawca wyprowadził pracownika z błędu – wprowadzenie zwolnień elektronicznych nie zwalania pracownika z obowiązku niezwłocznego informowania pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Sytuacja jednak powtórzyła się w maju. Czy w związku z tym pracodawca może zastosować karę upomnienia, pomijając wysłuchanie pracownika, ponieważ taka rozmowa odbyła się już miesiąc wcześniej? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632), • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.). Niezależnie od tego, że e-zwolnienie wystawione pracownikowi trafi również do pracodawcy, pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o swojej nieobecności. Należy zauważyć, że zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy w razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Jeżeli przepisy prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę widniejącą na stemplu pocztowym. Niepoinformowanie pracodawcy stanowi zatem niewątpliwie naruszenie, za które można nałożyć karę porządkową upomnienia, przewidzianą w art. 108 Kodeksu pracy. Kara nie może jednak być zastosowana bez wysłuchania pracownika. Wynika to z faktu, że kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego. Od powzięcia wiadomości o naruszeniu z kwietnia upłynęło już więcej czasu, zatem poprzednie wysłuchanie nie może dawać podstaw do nałożenia obecnej kary. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.