Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni..............................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena bardzo dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.)
Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje poprawnej diagnozy oraz w sposób prawidłowy udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. Opracowuje działania profilaktyczne wspólnie z innymi nauczycielami, stara się je realizować. Ponadto nauczyciel stara się dobierać metody, formy pracy z dziećmi oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Wykorzystuje narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami. Przygotowuje i prowadzi zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności.
Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, w udzielanej bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Stara się wzbogacać własny warsztat pracy, gromadząc scenariusze zajęć, narzędzia diagnostyczne i inne materiały, służące pracy w poradni. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Realizuje zadnia z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – określone w statucie poradni 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie na ogół darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i najczęściej uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, gdy nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny itd.
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel najczęściej stwarza atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec ucznia i jego rodziców. Nauczyciel opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się uczestniczyć w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Czasami konsultuje diagnozy z innymi. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci bądź młodzieży. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 3
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. W czasie rozmów z uczniami nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 2
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli. Korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, wychowawczych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół
i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni. Bierze udział w Dniach Otwartych. Uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów poradni, w tym statutu 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• procedury awansu zawodowego,
• zmiany w prawie oświatowym,
• jak radzić sobie z trudnymi rodzicami?,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce,
• ochrona danych osobowych,
• indywidualizacja pracy na lekcji,
• zespół Aspergera, ADHD i inne dysfunkcje – jak pracować z dziećmi?
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy w poradni. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jej jakość i efekty 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Uczestniczy także w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel stara się wskazać instytucje wspomagające rodzinę w zakresie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia prowadzone z uczniami. Stara się uwzględnić w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi poprawnie, kształtując umiejętność logicznego myślenia, rozwijając wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, korzysta z zasobów internetu, przygotowuje samodzielnie narzędzia diagnostyczne. Gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom bądź terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi we współpracy z innymi pracownikami poradni opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Opracowana diagnoza na ogół pozwala poznać potrzeby dzieci i młodzieży, dostosować metody pracy do możliwości podopiecznych, zastosować odpowiednią terapię. Nauczyciel opracowuje dla nich materiały i pomoce dydaktyczne, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, w celu doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami służą wsparciu w pracy nauczycieli w szkole oraz rodziców w domu. Ponadto nauczyciel potrafi wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów. Umiejętnie wskazuje formy pracy z uczniami wymagającymi zajęć specjalistycznych 3
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Dzieli się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i czasami je modyfikuje. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie własnych programów terapeutycznych, wspomagających rodziny w procesie wychowania ich dzieci 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie pomocy dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dzięki nabytej wiedzy nauczyciel potrafił przeprowadzić warsztaty terapeutyczne dla rodziców i dzieci.
Warsztaty dotyczące wykorzystania metod aktywizujących w pracy pedagogiczno-psychologicznej pozwoliło na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie metody metaplanu, „rybiego szkieletu” i wielu innych. Każde szkolenie, które odbył nauczyciel jest dobierane i dostosowane do potrzeb pracy pedagogicznej i warsztatu nauczyciela. Wpływa to zdecydowanie na jakość pracy poradni 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził warsztaty dla rodziców i ich dzieci w zakresie terapii rodzinnej. Przeprowadził również szkolenie dla nauczycieli w poradni, zapoznając ich z metodami pracy z rodzinami niewydolnymi wychowawczo.
Poza tym uczestniczył w spotkaniach z uczniami, prowadząc warsztaty z zakresu zdrowia psychicznego.
Nauczyciel udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci –dotyczącego sposobów, metod, technik pracy, polecanych materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury, wspierającej rozwój uczniów 3
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną dotyczącą terapii dzieci, które mają problemy w kontaktach rówieśniczych. Dzięki tym działaniom, w sposób systemowy nauczyciel dokonywał analizy zachowań uczniów, badał sposoby ich kontaktowania się z rówieśnikami oraz wskazywał działania terapeutyczne, mające na celu rozwiązanie problemu.
Działania innowacyjne pozwoliły zmotywować uczniów do pracy nad własnym rozwojem. Świadczą także o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela
3
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca uczniów i ich nauczycieli do samodzielnych działań terapeutycznych i integracji rówieśniczej. Zorganizował warsztaty z zakresu integracji rówieśniczych, przygotowując nauczycieli i uczniów do organizowania spotkań, (integrujących, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych). Przez cały czas trwania warsztatów, nauczyciel czuwał nad realizacją zadań, dostarczał informacji na temat sposobów komunikowania się uczniów. Mieli oni okazję poznać sposoby wzajemnej współpracy, rozwiać wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka 3
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadzi zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Przykładem mogą być zajęcia otwarte poświęcone sztuce komunikowania się uczniów. Przeprowadzone były również warsztaty dla nauczycieli w szkole, celem uświadamiania im istoty poprawnej komunikacji między uczniami. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora poradni Nauczyciel pełnił funkcję przewodniczącego zespołu nauczycielskiego. Organizował spotkania zespołu, planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdanie z pełnionej funkcji. Nauczyciel był również liderem programu wspierania i diagnozowania uczniów klas I-III w zakresie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Opracował szereg zadań dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, celem prawidłowego zdiagnozowania uczniów
2
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy placówki Nauczyciel dokonuje dwa razy w roku ewaluacji własnych działań, opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami narzędzia do przeprowadzania ewaluacji. Stara się wykorzystać wyniki ewaluacji do dalszej pracy pedagogicznej. Zbiera również informacje o własnej pracy od innych nauczycieli i dyrektora. Uzyskane wyniki stara się wykorzystać do modyfikacji własnych metod pracy. Nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony 3
• efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły i poradni. Współpracuje ze szkołami i przedszkolami, z którymi na bieżąco kontaktuje się poprzez udzielanie porad czy prowadzenie rad szkoleniowych. Nauczyciel współpracuje również z innymi poradniami, celem wymiany doświadczeń i zbierania informacji na temat metod pracy z uczniami.
Nauczyciel współpracuje z Centrum Pomocy Rodzinie, celem podejmowania wspólnych inicjatyw na rzecz rodzin, które mają trudności we wzajemnych relacjach. Organizuje wspólne spotkania terapeutyczne, dzięki którym łatwiej jest dotrzeć do rodzin i podjąć próbę integracji
2
dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
• opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki placówki lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów,
• upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty,
• przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza placówką oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy,
• współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowacje pedagogiczne, które wpłynęły na efekty pracy z dziećmi w poradni. Jedną z nich było wdrożenie innowacji pedagogicznej „Jak rozmawiać z dziećmi ? Poradnik dla rodziców”. Dzięki tym działaniom profilaktyczno-terapeutycznym nauczyciel wypracował interesujące sposoby na budowanie zdrowych relacji w rodzinie np. poprzez naukę słuchania dziecięcych problemów, określania stopnia ich ważności, budowania wzajemnego zaufania i szacunku.
Nauczyciel był również opiekunem praktyk studenckich, współpracował z wyższą uczelnią w……… Studenci nauczyli się przede wszystkim, jak można wypracować narzędzia diagnostyczne i wdrożyć je w pracy z uczniami. Pozwoliło to na określenie zdolności uczniów, odkrycie ich możliwości i talentów, zgodnych z zainteresowaniami.
Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela w poradni oraz uatrakcyjniają zajęcia z uczniami, pozwalając jednocześnie na ich indywidualny rozwój.
Studenci mieli również możliwość uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez nauczyciela 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 85 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej.
.............................................. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
................................ ………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni..............................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena bardzo dobra
Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.)
Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prawidłowo organizuje i prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje poprawnej diagnozy oraz w sposób prawidłowy udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. Opracowuje działania profilaktyczne wspólnie z innymi nauczycielami, stara się je realizować. Ponadto nauczyciel stara się dobierać metody, formy pracy z dziećmi oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Wykorzystuje narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami. Przygotowuje i prowadzi zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności.
Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, w udzielanej bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Stara się wzbogacać własny warsztat pracy, gromadząc scenariusze zajęć, narzędzia diagnostyczne i inne materiały, służące pracy w poradni. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Realizuje zadnia z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – określone w statucie poradni 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie na ogół darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i najczęściej uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone
w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, gdy nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny itd.
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel najczęściej stwarza atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec ucznia i jego rodziców. Nauczyciel opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Stara się uczestniczyć w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel stara się wykonywać poprawne diagnozy dzieci i młodzieży, w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Czasami konsultuje diagnozy z innymi. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci bądź młodzieży. Stara się na bieżąco informować rodziców o sposobach pracy z dzieckiem 3
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel podczas zajęć z uczniami stara się uwrażliwiać ich na potrzeby drugiego człowieka. Kształtuje poczucie postawy obywatelskiej, która nakazuje szacunek dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. W czasie rozmów z uczniami nawiązuje do tematyki patriotycznej i prospołecznej, zwraca uwagę na istotę życia w społeczeństwie i przestrzeganie norm społecznych 2
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli. Korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, wychowawczych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół
i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni. Bierze udział w Dniach Otwartych. Uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów poradni, w tym statutu 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• procedury awansu zawodowego,
• zmiany w prawie oświatowym,
• jak radzić sobie z trudnymi rodzicami?,
• pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce,
• ochrona danych osobowych,
• indywidualizacja pracy na lekcji,
• zespół Aspergera, ADHD i inne dysfunkcje – jak pracować z dziećmi?
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy w poradni. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jej jakość i efekty 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Uczestniczy także w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel stara się wskazać instytucje wspomagające rodzinę w zakresie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia prowadzone z uczniami. Stara się uwzględnić w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi poprawnie, kształtując umiejętność logicznego myślenia, rozwijając wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, korzysta z zasobów internetu, przygotowuje samodzielnie narzędzia diagnostyczne. Gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom bądź terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi we współpracy z innymi pracownikami poradni opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Opracowana diagnoza na ogół pozwala poznać potrzeby dzieci i młodzieży, dostosować metody pracy do możliwości podopiecznych, zastosować odpowiednią terapię. Nauczyciel opracowuje dla nich materiały i pomoce dydaktyczne, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, w celu doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Wyniki prowadzonych badań oraz metody pracy z uczniami służą wsparciu w pracy nauczycieli w szkole oraz rodziców w domu. Ponadto nauczyciel potrafi wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów. Umiejętnie wskazuje formy pracy z uczniami wymagającymi zajęć specjalistycznych 3
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Dzieli się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i czasami je modyfikuje. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie własnych programów terapeutycznych, wspomagających rodziny w procesie wychowania ich dzieci 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie pomocy dzieciom z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dzięki nabytej wiedzy nauczyciel potrafił przeprowadzić warsztaty terapeutyczne dla rodziców i dzieci.
Warsztaty dotyczące wykorzystania metod aktywizujących w pracy pedagogiczno-psychologicznej pozwoliło na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie metody metaplanu, „rybiego szkieletu” i wielu innych. Każde szkolenie, które odbył nauczyciel jest dobierane i dostosowane do potrzeb pracy pedagogicznej i warsztatu nauczyciela. Wpływa to zdecydowanie na jakość pracy poradni 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził warsztaty dla rodziców i ich dzieci w zakresie terapii rodzinnej. Przeprowadził również szkolenie dla nauczycieli w poradni, zapoznając ich z metodami pracy z rodzinami niewydolnymi wychowawczo.
Poza tym uczestniczył w spotkaniach z uczniami, prowadząc warsztaty z zakresu zdrowia psychicznego.
Nauczyciel udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci –dotyczącego sposobów, metod, technik pracy, polecanych materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury, wspierającej rozwój uczniów 3
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną dotyczącą terapii dzieci, które mają problemy w kontaktach rówieśniczych. Dzięki tym działaniom, w sposób systemowy nauczyciel dokonywał analizy zachowań uczniów, badał sposoby ich kontaktowania się z rówieśnikami oraz wskazywał działania terapeutyczne, mające na celu rozwiązanie problemu.
Działania innowacyjne pozwoliły zmotywować uczniów do pracy nad własnym rozwojem. Świadczą także o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela
3
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca uczniów i ich nauczycieli do samodzielnych działań terapeutycznych i integracji rówieśniczej. Zorganizował warsztaty z zakresu integracji rówieśniczych, przygotowując nauczycieli i uczniów do organizowania spotkań, (integrujących, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych). Przez cały czas trwania warsztatów, nauczyciel czuwał nad realizacją zadań, dostarczał informacji na temat sposobów komunikowania się uczniów. Mieli oni okazję poznać sposoby wzajemnej współpracy, rozwiać wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka 3
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadzi zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Przykładem mogą być zajęcia otwarte poświęcone sztuce komunikowania się uczniów. Przeprowadzone były również warsztaty dla nauczycieli w szkole, celem uświadamiania im istoty poprawnej komunikacji między uczniami. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora poradni Nauczyciel pełnił funkcję przewodniczącego zespołu nauczycielskiego. Organizował spotkania zespołu, planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdanie z pełnionej funkcji. Nauczyciel był również liderem programu wspierania i diagnozowania uczniów klas I-III w zakresie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Opracował szereg zadań dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, celem prawidłowego zdiagnozowania uczniów
2
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy placówki Nauczyciel dokonuje dwa razy w roku ewaluacji własnych działań, opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami narzędzia do przeprowadzania ewaluacji. Stara się wykorzystać wyniki ewaluacji do dalszej pracy pedagogicznej. Zbiera również informacje o własnej pracy od innych nauczycieli i dyrektora. Uzyskane wyniki stara się wykorzystać do modyfikacji własnych metod pracy. Nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony 3
• efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły i poradni. Współpracuje ze szkołami i przedszkolami, z którymi na bieżąco kontaktuje się poprzez udzielanie porad czy prowadzenie rad szkoleniowych. Nauczyciel współpracuje również z innymi poradniami, celem wymiany doświadczeń i zbierania informacji na temat metod pracy z uczniami.
Nauczyciel współpracuje z Centrum Pomocy Rodzinie, celem podejmowania wspólnych inicjatyw na rzecz rodzin, które mają trudności we wzajemnych relacjach. Organizuje wspólne spotkania terapeutyczne, dzięki którym łatwiej jest dotrzeć do rodzin i podjąć próbę integracji
2
dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
• opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki placówki lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów,
• upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty,
• przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza placówką oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy,
• współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowacje pedagogiczne, które wpłynęły na efekty pracy z dziećmi w poradni. Jedną z nich było wdrożenie innowacji pedagogicznej „Jak rozmawiać z dziećmi ? Poradnik dla rodziców”. Dzięki tym działaniom profilaktyczno-terapeutycznym nauczyciel wypracował interesujące sposoby na budowanie zdrowych relacji w rodzinie np. poprzez naukę słuchania dziecięcych problemów, określania stopnia ich ważności, budowania wzajemnego zaufania i szacunku.
Nauczyciel był również opiekunem praktyk studenckich, współpracował z wyższą uczelnią w……… Studenci nauczyli się przede wszystkim, jak można wypracować narzędzia diagnostyczne i wdrożyć je w pracy z uczniami. Pozwoliło to na określenie zdolności uczniów, odkrycie ich możliwości i talentów, zgodnych z zainteresowaniami.
Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela w poradni oraz uatrakcyjniają zajęcia z uczniami, pozwalając jednocześnie na ich indywidualny rozwój.
Studenci mieli również możliwość uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez nauczyciela 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 85 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej.
.............................................. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
................................ ………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.