Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej poradni ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN Ocena wyróżniająca 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel wzorowo organizuje, jak również prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Dokonuje wzorowej diagnozy oraz udziela bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom. Opracowuje wspólnie z innymi nauczycielami (i realizuje) zaplanowane działania profilaktyczne, w zależności od problemów dzieci i młodzieży. Nauczyciel starannie dobiera metody, formy pracy z uczniami oraz środki dydaktyczne, dostosowane do prowadzonych badań. Potrafi wykorzystywać narzędzia do badań, które przygotowuje wspólnie z innymi nauczycielami lub samodzielnie. Potrafi przygotować i prowadzić zajęcia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w swojej specjalności. Nauczyciel uzyskuje pozytywne efekty w pracy diagnostycznej, w udzielaniu bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w działaniach profilaktycznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży. Systematycznie wzbogaca własny warsztat pracy, swoją wiedzę i skutecznie komunikuje się z odbiorcami. Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z uczniami, dostosowuje do możliwości percepcyjnych uczniów odpowiednie pomoce dydaktyczne i rodzaje zadań 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w poradni – i ich przestrzega, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w poradni. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Realizuje zadania z zastosowaniem wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, określone w statucie poradni 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w poradni. Uczniowie darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne, respektując prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka. Nauczyciel zawsze reaguje na sytuacje, w których nie są przestrzegane prawa dziecka, np. w szkole lub w rodzinie. Współpracuje z sądem dla nieletnich, policją, asystentami rodziny i innymi 3 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu placówki oraz środowiska lokalnego Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku wobec uczniów oraz ich rodziców. Nauczyciel ze szczególną starannością opracowuje wraz z zespołem specjalistów zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, które służą rozwojowi dzieci i niwelowaniu dysfunkcji rozwojowych. Systematycznie uczestniczy w pracach zespołu nauczycieli poradni, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nauczyciel dokonuje poprawnych diagnoz dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Nauczyciel poszukuje rozwiązań problemów, określa mechanizmy funkcjonowania dziecka w stosunku do zgłoszonego problemu. Podejmuje działania adekwatne do rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży. Na bieżąco informuje rodziców o sposobach pracy z dzieckiem i wynikach podjętych działań profilaktycznych i terapeutycznych 3 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel zawsze kieruje się zasadami kultury i szacunku wobec drugiej osoby. Uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Podczas zajęć indywidualnych nauczyciel motywuje uczniów do podejmowania działań prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych – poprzez merytoryczne dyskusje, pokazy, prezentacje i filmy 3 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich, opracowujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu oraz prowadzi zajęcia dla innych nauczycieli. Podejmuje działania wspierające nauczycieli poradni, w tym korzysta z porad, konsultacji, bierze udział w zespołach problemowych, zadaniowych, interdyscyplinarnych, także tych organizowanych na terenie szkół i placówek. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu pracy poradni razem z innymi nauczycielami. Dba o dobry wizerunek poradni, współuczestniczy w Dniach Otwartych, aktywnie działa w zespole ds. promocji poradni. Systematycznie uczestniczy w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w poradni, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe poradni, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w poradni. Uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnętrznego (statut poradni, regulaminy). Nauczyciel starannie prowadzi dokumentację czynności diagnostycznych, terapeutycznych i profilaktycznych. 3 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • procedury awansu zawodowego, • zmiany w prawie oświatowym, • metody aktywizujące w pracy z uczniem, • kurs pierwszej pomocy przedmedycznej, • ochrona danych osobowych w poradni, • indywidualizacja pracy na lekcji oraz sposoby uczenia się uczniów, • sposoby diagnozowania uczniów, • jak pomóc uczniowi w nauce? – metody aktywizujące w praktyce, • zadania nauczyciela poradni w zakresie diagnozy i terapii, • terapia pedagogiczna w praktyce. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy pedagogiczno-psychologicznej. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-psychologiczną i zdecydowanie wpływa na jakość i efekty terapeutyczne 3 • współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie uczestniczy w spotkaniach z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Systematycznie uczestniczy w indywidualnych konsultacjach, podczas których omawia potrzeby uczniów i sposoby ich zaspokajania. Nauczyciel stara się udzielać porad, dzięki którym rodzice wiedzą, jakie podejmować działania, żeby móc pomagać swoim dzieciom w ich indywidualnym rozwoju. Nauczyciel potrafi wskazać również rodzicom instytucje, wspierające rozwój dziecka i rodziny oraz instruuje rodziców w sposobach rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych 3 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki placówki i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia prowadzone z uczniami. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie karty pracy, prezentacje multimedialne, gromadzi materiały dydaktyczne, diagnostyczne i programy komputerowe służące badaniom i terapii. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy uczniów. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie, zna potrzeby dzieci i młodzieży, dostosowuje metody pracy, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich materiały i pomoce dydaktyczne, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami w celu doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka. Nauczyciel systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, dokonuje wnikliwej analizy wyników diagnozy. Wyniki oraz metody pracy z uczniami wymagającymi wsparcia są na bieżąco przekazywane nauczycielom w szkołach i placówkach. Ponadto nauczyciel potrafi wskazać sposoby pracy i metody rozwijania uczniowskich zainteresowań i talentów 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dwa razy w roku nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie własnych innowacyjnych sposobów diagnozowania potrzeb uczniów zdolnych. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej, Przykładem jest szkolenie w zakresie odkrywania i rozwijania uczniowskich talentów. Dzięki nabytej wiedzy nauczyciel potrafił przeprowadzić badania w szkole, celem określenia uczniowskich potrzeb w zakresie rozwijania zdolności i talentów. Natomiast szkolenie w zakresie innowacji pedagogicznych i ich wdrażania w codziennej pracy pozwoliło opracować innowację pedagogiczną wraz z narzędziami diagnostycznymi, służącymi badaniom uczniowskich talentów i predyspozycji. Warsztaty dotyczące wykorzystania metod aktywizujących w pracy pedagogiczno-psychologicznej pozwoliły na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie np. metaplanu, metody projektu, drzewka decyzyjnego, metody „rybi szkielet” i wielu innych. Każde szkolenie, które odbył nauczyciel było starannie dobierane, dostosowane do potrzeb pracy pedagogicznej i warsztatu pracy nauczyciela. Wpływa to zdecydowanie na jakość pracy poradni 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził warsztaty dla rodziców w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci i rodziców. Przeprowadził również szkolenie dla nauczycieli w szkole, dotyczące dbałości o zdrowie psychiczne. Poza tym uczestniczył w spotkaniach z uczniami, prowadząc warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego. Nauczyciel prowadził wspólnie z innym pedagogiem terapię indywidualną i grupową dla uczniów i ich rodziców. W sposób profesjonalny udzielał porad i instruktażu dla rodziców i dzieci, dotyczących sposobów, metod, technik pracy, polecanych materiałów ćwiczeniowych i fachowej literatury, wspierających rozwój uczniów 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną „Na pomoc talentom”, dzięki której w sposób systemowy nauczyciel dokonywał diagnozy zdolności, predyspozycji, zainteresowań uczniów. Działania innowacyjne pozwoliły zmotywować uczniów do pracy nad własnym rozwojem. Podobny cel miała innowacja pedagogiczna: „Terapia kluczem do budowania zdrowych relacji w rodzinie”. Poza tym nauczyciel opracował autorski program edukacyjno-terapeutyczny, dzięki któremu mógł w sposób systematyczny wdrażać terapię rodzinną. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela. 3 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w placówce i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca uczniów i ich nauczycieli do samodzielnych działań terapeutycznych i mediacyjnych. Zorganizował w kilku szkołach warsztaty z zakresu mediacji rówieśniczych, przygotowując nauczycieli i uczniów do prowadzenia mediacji rówieśniczych w sytuacjach konfliktowych. Przez cały czas trwania warsztatów, nauczyciel czuwał nad grupą mediatorów, dostarczał informacji na temat sposobów prowadzenia mediacji i motywował do samodzielnego podejmowania decyzji. Uczniowie nie tylko uczyli się mediacji rówieśniczych, ale także poznawali sposoby wzajemnej współpracy, rozwijali wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel systematycznie prowadzi zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Wszystkie zajęcia są szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Przykładem mogą być zajęcia otwarte poświęcone sztuce mediacji. Przeprowadzone były również warsztaty dla dzieci i rodziców dotyczące wzajemnych dobrych relacji, partnerstwa w rodzinie. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora poradni Nauczyciel od kilku lat pełni funkcję lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego w poradni. Każdego roku przeprowadza diagnozę potrzeb szkoleniowych nauczycieli, gromadzi informacje o formach doskonalenia oraz konsultuje z dyrektorem plan i harmonogram doskonalenia zawodowego. Zbiera również informacje na temat szkoleń, jakie planują odbyć nauczyciele poza placówką, w tym studiów podyplomowych. Nauczyciel pełnił również funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli. Organizował spotkania zespołu, skrupulatnie planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdania z pełnionych funkcji 3 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy, jak również pracy placówki Nauczyciel dokonuje systematycznie ewaluacji własnych działań, opracowuje narzędzia do przeprowadzania ewaluacji. Opracowuje wyniki ewaluacji, zbiera informacje o własnej pracy od innych nauczycieli oraz od rodziców uczniów. Uzyskane wyniki stanowią podstawę do modyfikacji własnych metod pracy. Nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony. Wyniki ewaluacji są systematycznie analizowane i wdrażane w pracę zawodową 3 • efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły i poradni. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ze szkołami i przedszkolami, z którymi na bieżąco kontaktuje się nauczyciel, organizując m.in. warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Nauczyciel współpracuje również z sądem rodzinnym. Dzięki tej współpracy nauczyciel na bieżąco przekazuje informacje na temat funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym i rodzinnym oraz informuje o postępach w nauce i zachowaniu. 2 dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki placówki lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza placówką oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowacje pedagogiczne, które wpłynęły na efekty pracy z dziećmi w poradni. Jedną z nich było wdrożenie innowacji pedagogicznej „Terapia kluczem do budowania zdrowych relacji w rodzinie”. Dzięki tym działaniom terapeutycznym nauczyciel wypracował interesujące sposoby na budowanie zdrowych relacji w rodzinie np. poprzez odgrywanie ról, wspólną zabawę i czas spędzany z najbliższymi. Nowatorskim działaniem było wdrożenie cyklu zajęć warsztatowych dla uczniów z zakresu doradztwa zawodowego. Te działania zmotywowały uczniów do poszukiwania własnej drogi życiowej, odkrywania własnych predyspozycji i talentów, które mają bardzo duże znaczenie w przyszłej pracy zawodowej. Nauczyciel był również autorem programu: „W poszukiwaniu talentów”, dzięki któremu wypracował narzędzia diagnostyczne i wdrożył je w pracy z uczniami. Pozwoliło to na określenie zdolności uczniów, odkrycia ich możliwości i talentów, zgodnych z preferowanymi zainteresowaniami. Poza tym program pozwolił wskazać sposoby uczenia się uczniów, dzięki określeniu ich indywidualnych predyspozycji (np. wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy itp.) Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela i poradni oraz uatrakcyjniają zajęcia z uczniami, pozwalając jednocześnie na ich indywidualny rozwój. Działania służące upowszechnianiu dobrych praktyk to przede wszystkim wyszukiwanie ciekawych metod pracy, prowadzenie nieszablonowych zajęć np. odkrywanie talentów, warsztaty kreatywności i twórczości. Godną miana dobrych praktyk była inicjatywa zaangażowania rodziców, uczniów w zajęcia warsztatowe dotyczące doradztwa zawodowego. Te działania pozwoliły poznać predyspozycje uczniów, przekonać rodziców o potrzebie samodzielnych decyzji życiowych ich dzieci, zrozumieniu konieczności wsparcia własnych dzieci a nie podejmowania za nie decyzji. Nauczyciel na stałe współpracuje z redakcją czasopisma „Pedagog szkolny”, gdzie publikuje artykuły z zakresu pomocy pedagogiczno-psychologicznej, w tym scenariusze zajęć, karty pracy, przykłady ćwiczeń i testów i innych materiałów czy narzędzi diagnostycznych. Nauczyciel pełni funkcję eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli, bierze aktywny udział w posiedzeniach komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych. 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 97 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej. .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora poradni, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem (-łam) zapoznany (-na). ................................ ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.