Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dress code dla dyrektorów placówek
oświatowych
Opracował: Piotr Kłyk, trener „Szkoły Dobrych Manier”, ekspert w zakresie savoir-vivre’u, etykiety i protokołu
dyplomatycznego oraz sommelierstwa. Prowadzi zajęcia w uczelniach wyższych z zakresu etykiety biznesu.
Dzięki odpowiedniemu ubiorowi okazujemy szacunek ludziom, z którymi pracujemy,
ustanawiamy określone wzorce i kulturę pracy. Nasz wygląd ma często za zadanie budzić
określone uczucia, np. poczucie bezpieczeństwa. Na pewno chętniej powierzymy dorobek
życia czy nasze pociechy osobom ubranym zgodnie z powszechnie obowiązującymi normami
niż np. człowiekowi w pogniecionej koszulce z tatuażem na rękach. Odpowiedni strój
w miejscu pracy ma na celu przede wszystkim odwrócenie uwagi od szeroko pojętej
fizyczności, co z kolei pozwala skupić się na aspektach merytorycznych działania danej
osoby.
Najważniejsze zasady
Zadajmy zatem pytanie: jaki powinien być styl ubierania się do pracy? Przede wszystkim
tradycyjny, w dość konserwatywnym wydaniu. Należy podkreślić, że za podstawę
przekazywanych uwag przyjęto klasykę ubioru, a nie modę, która cały czas się zmienia
w wyniku pojawiania się nowych trendów i stylów. Klasyka jest nieśmiertelna, o czym
najlepiej świadczą filmy sprzed wielu lat, w których widzimy właściwie te same kroje
marynarek czy kostiumów co dziś. Potwierdza to tylko tezę, że moda zmienia się nieustannie,
a klasyczne ubiory wciąż wyglądają tak samo dobrze i to właśnie w nie opłaca się
inwestować. Oczywiście należy pamiętać, że – tak jak w przypadku pozostałych elementów
savoir-vivre’u – w odniesieniu do ubioru ważna jest również zasada zdrowego rozsądku, przy
jednoczesnym spełnieniu wymogów estetyki. Nie można przecież zmuszać pracowników do
noszenia w biurze krawatów, koszul zapiętych pod samą szyję czy rajstop w lipcowe upały,
choć oczywiście nie uprawnia to ich do wkładania minispódniczek czy rozpinania koszul
i prezentowania torsów. W takiej sytuacji mile widziana u pana będzie raczej koszula
z krótkimi rękawami, z rozpiętym jednym guzikiem pod szyją, a u pani – w razie braku
rajstop bądź pończoch – trochę dłuższa sukienka lub spódnica. Kolejną istotną kwestią jest
podział, jaki stosujemy, różnicując nasze stroje. Dzielimy je na dwa typy: eleganckie oraz
sportowe (swobodne, ale nie niechlujne), często nazywane strojami typu casual. W przypadku
stroju służbowego możemy ponadto spotkać się z takimi określeniami, jak: business
suite, business attire czy informal attire, oznaczającymi strój elegancki, wieczorowy lub po
prostu przeznaczony na specjalne, uroczyste okazje.
Ubiór męski
Rozpoczniemy nieschematycznie, od ubioru pana, gdyż to właśnie on wymaga szczególnej
uwagi ze względu na dużą standaryzację męskiego wyglądu, co w większym stopniu naraża
go na możliwość popełnienia gafy. Na początku pod lupę weźmiemy obuwie. Jaki kolor
powinny mieć buty? Jaki musi być ich kształt i podeszwa? Należy stwierdzić, że buty
eleganckie, pasujące do każdego stroju, odpowiednie do pracy czy na wieczorne przyjęcie –
to buty czarne. Warto pamiętać, że brąz – nie tylko w przypadku obuwia, ale też innych
elementów garderoby – jest uważany za kolor sportowy. Początki tego poglądu sięgają
zamierzchłej przeszłości, kiedy to brązowy barwnik był najłatwiejszy do uzyskania, a tym
samym najtańszy, co uczyniło go kolorem ludzi ubogich. W związku z tym przetrwał do
naszych czasów jako część stroju raczej niezobowiązującego. Kolejnym ważnym elementem,
na który musimy zwrócić uwagę przy wyborze obuwia, jest podeszwa. Przede wszystkim
stawiamy na gładki spód buta. Nieodpowiednie są wszelkiego rodzaju tzw. traktory
z głębokim bieżnikiem, w jakim przenosimy błoto i zanieczyszczenia z zewnątrz do
pomieszczeń, w których pracujemy. W tym przypadku należy jednak pamiętać
o wspomnianej już wcześniej zasadzie zdrowego rozsądku. Jeżeli pogoda nie sprzyja
noszeniu skórzanych półbutów, najlepszym wyjściem będzie zmiana obuwia po przyjściu do
pracy.
Przechodząc do wyższych partii ciała, należy kilka słów poświęcić spodniom. Te eleganckie,
biznesowe, to przede wszystkim spodnie garniturowe lub inne materiałowe. Wszelkie dżinsy,
sztruksy, spodnie lniane pozostawmy na wolne popołudnia i inne niezobowiązujące okazje.
Najczęściej popełnianym błędem w doborze tej części ubioru jest zła ocena jej długości.
Nogawka nie powinna się zaginać cztery razy na łydce, jak to często można zauważyć
szczególnie u młodszych panów. Im swobodniej opada na but, tym lepiej. Musi z tyłu sięgać
do linii między wierzchem a obcasem, na przodzie zaś do linii ostatniego przewiązania
sznurowadeł. Warto też zwrócić uwagę na odpowiednie dopasowanie spodni w pasie.
Nieodłącznym elementem spodni jest niewątpliwie pasek. Jego kolor dobieramy do koloru
butów, zgodnie z zasadą: czarne buty – czarny pasek, brązowe buty – brązowy pasek.
W wydaniu klasycznym im mniejsza sprzączka, tym lepiej.
Przejdźmy teraz do górnych części stroju – koszuli, marynarki i krawata. Elementy te, jak
żadne inne, powinny odpowiednio się komponować i uzupełniać. Jakie cechy odróżniają
koszulę elegancką od koszuli sportowej? Im mocniejsze prążki, kratka czy inne wzory,
a także im intensywniejsze i jaskrawsze kolory, tym koszula będzie mniej elegancka. O jej
charakterze świadczy również kołnierzyk. Te z guzikami zawsze będą koszulami sportowymi,
do których nie należy nosić krawata, a jedynie pozostawić rozpięty górny guzik. Zgodnie
z wymogami estetyki pan o szerokim owalu twarzy powinien wybierać koszule z wąskim
rozstawem kołnierzyka, natomiast mężczyzna o szczupłej, pociągłej twarzy lepiej będzie się
prezentował w modelu z rozstawem szerokim.
Nic tak nie ozdabia koszuli, jak odpowiednio dobrany krawat. Prawidłowo zawiązany,
powinien sięgać mniej więcej do paska. Nie ma w tym przypadku żadnych wyjątków
i usprawiedliwień. Jeżeli jego długość jest inna, świadczy to o nieumiejętnym zawiązaniu
bądź wątpliwej jakości. Wybierając krawaty, powstrzymajmy się od zakupu takich, które
upstrzone są różnego rodzaju figurami geometrycznymi i wzorzystymi ozdobami. Najlepiej
pozostać przy standardowych kolorach i wzorach, w końcu krawat stanowi jedynie dodatek
do ubioru, a nie jego główny, wyróżniający się składnik.
Co do marynarki, to ważne jest podkreślenie kolorystyki, jaką należy się kierować przy jej
wyborze. W miejscu pracy powinny dominować różne odcienie grafitu, granatu i szarości.
Każdy mężczyzna musi pamiętać o rozpinaniu marynarki przy siadaniu oraz zapinaniu jej
przy wstawaniu. Gdy w marynarce mamy dwa guziki, to zapinamy jedynie górny, natomiast
przy trzech – zapinamy środkowy. Inaczej jest w przypadku marynarek dwurzędowych,
których nie należy rozpinać w całości. W tym przypadku, siadając, trzeba rozpiąć tylko guzik
dolny z prawej strony, reszta pozostaje zapięta.
Dress code zwraca także uwagę na dodatki, które przepisowo ubrany dżentelmen powinien
ograniczyć do minimum. Należy się wystrzegać noszenia wszelkiego rodzaju kolczyków oraz
umieszczania w widocznych miejscach tatuaży. Jedyną dozwoloną biżuterią są obrączka
ślubna i sygnet rodowy. Włosy sięgające dalej niż do ramion należy związać. Nie wolno
zapominać o podkreśleniu tak ważnych spraw, jak: codzienna higiena osobista, pielęgnacja
dłoni, a szczególnie paznokci, oraz dobór odpowiedniej wody toaletowej przy jednoczesnym
stosowaniu antyperspirantu.
Ubiór damski
Ubiór eleganckiej kobiety, choć składa się z o wiele większej liczby elementów i wariantów,
paradoksalnie nie wymaga tak skrupulatnego opisu jak w przypadku mężczyzny. Panie,
przestrzegając kilku podstawowych zasad dress code oraz podkreślając walory estetyczne,
mogą sobie pozwolić na dużo większą kreatywność niż panowie.
Podobnie jak wyżej, rozpoczniemy charakterystykę od obuwia. Choć powszechnie wiadomo,
że kobieca noga lepiej prezentuje się w butach na wysokim obcasie, to w godzinach pracy jest
on zabroniony. Wynika to z kilku podstawowych kwestii: ergonomia pracy kobiety noszącej
szpilki jest o wiele gorsza, ponadto narażona jest ona na upadki i kontuzje. Co więcej, to
popularne obuwie w kontakcie z podłożem często generuje dość duży hałas, dlatego paniom
zaleca się wybieranie butów na niższym, ale za to wygodniejszym podwyższeniu. Wierzch
buta powinien zawsze zakrywać palce, odkryta za to może być pięta.
Kolejny obowiązkowy punkt w służbowej garderobie kobiety to rajstopy lub pończochy.
Najbardziej pożądane są te w kolorach cielistych, trzeba też pamiętać o zapasowej parze
w torebce. Sukienka lub spódnica powinny sięgać co najmniej do kolan. Wybrać można
również spodnie, pamiętając, aby – tak jak w przypadku pana – unikać wszelkich sportowych
materiałów, np. lnu, dżinsu, sztruksu.
W górnej części ciała elementami, na które należy zwrócić szczególną uwagę, są dekolt oraz
ramiona – powinny być zakryte. Zbyt ostentacyjne prezentowanie biustu czy ramion może
odwracać uwagę od tego, co najważniejsze, czyli aspektów merytorycznych, a w bardziej
konserwatywnym środowisku narazić na szwank naszą reputację. Oczywiście zakrycie
ramion nie powinno sprawiać paniom większego kłopotu, mogą bowiem założyć żakiet czy
bolerko.
Tak jak w przypadku mężczyzny najbezpieczniejszym wyjściem jest założenie białej koszuli,
w stroju kobiety ponadczasowa i pasująca do każdej okazji jest tzw. mała czarna.
Należy zwrócić uwagę na makijaż stosowny do pracy. Dominować w nim powinny naturalne,
pastelowe kolory. Naturalność pożądana jest również w odniesieniu do dłoni.
Niedopuszczalne są długie tipsy z wszelkimi zdobieniami. Najlepszym wyjściem będzie tzw.
french. Zgodnie ze standardami dozwolone są nie więcej niż trzy pierścionki na obu dłoniach,
wliczając w to ewentualną obrączkę ślubną. Biżuteria w uszach i na szyi powinna być
delikatna, nie może też odstawać zbytnio od ciała. Zasada ta jest podyktowana również
wymogami BHP. Jeżeli pani ma włosy dłuższe niż do ramion, powinna je spiąć, żeby nie
zasłaniały twarzy.
Po czym poznać, że wybraliśmy odpowiedni strój? Jeżeli stając przed lustrem, nie mamy
stuprocentowej pewności, że to jest nasz idealny wizerunek, najrozsądniejszym krokiem
będzie zmiana ubioru, co zapewni nam pożądany komfort.