Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura pracy nad projektem programu wychowawczo-profilaktycznego w Szkole ……………………………………………………………………………..
(wzór)
1. Powołanie zespołu projektowego złożonego z:
• nauczycieli,
• pedagoga, psychologa,
• pracowników niepedagogicznych,
• uczniów,
• rodziców.
2. Analiza istniejącej sytuacji wychowawczej:
• analiza wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych (na wspólnym posiedzeniu rady pedagogicznej i rady rodziców; w posiedzeniu uczestniczyć mogą również przedstawiciele samorządu uczniowskiego),
• powołanie zespołu do opracowania projektu programu wychowawczo-profilaktycznego (wskazany udział przedstawicieli rodziców).
3. Przeprowadzenie diagnozy sytuacji wychowawczej w zakresie:
• relacji nauczyciele – uczniowie,
• relacji między uczniami,
• działań samorządu uczniowskiego,
• stanowienia i egzekwowania prawa,
• sposobu prowadzenia zajęć przez nauczycieli,
• sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
• współpracy z rodzicami.
4. Zebranie informacji od:
• nauczycieli,
• psychologa szkolnego,
• pedagoga szkolnego,
• uczniów,
• rodziców
na temat sytuacji wychowawczej w szkole.
5. Zebranie informacji wynikających z ewaluacji:
• wewnętrznej pracy szkoły,
• zewnętrznej pracy szkoły.
6. Gromadzenie obserwacji nauczycieli dotyczących zespołów klasowych i poszczególnych uczniów. Analiza zachowania uczniów:
• w czasie lekcji,
• na przerwach,
• podczas wycieczek,
• podczas imprez szkolnych.
7. Informacja wynikająca z nadzoru pedagogicznego dyrektora:
• zgodność oceniania z programem wychowawczo-profilaktycznym,
• zgodność metod nauczania stosowanych przez nauczycieli z programem wychowawczo- profilaktycznym (np. umiejętność pracy zespołowej),
• analiza skarg rodziców i zaleceń organu nadzoru pedagogicznego w zakresie problemów wychowawczych.
8. Opracowanie harmonogramu programu:
• określenie zadań i celów,
• wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację programu,
• wskazanie terminów oraz sposobów monitorowania i ewaluacji.
9. Ustalenie ostatecznej wersji programu wychowawczo-profilaktycznego przez zespół projektowy:
• złożenie pisemnego wniosku do rady rodziców o uchwalenie programu,
• rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program do 30 września danego roku szkolnego.