Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 23 LIPCA 2019
Zasady udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup materiałów edukacyjnych – omówienie Rozporządzenia Rady Ministrów
Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1342),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.).
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to okres wzmożonych wydatków, które mają związek z zakupem pomocy szkolnych. Naprzeciw temu wyzwaniu wychodzi Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych, które dookreśla warunki rządowego programu „Wyprawka szkolna”. Jest on skierowany do uczniów niepełnosprawnych w rozumieniu prawa oświatowego, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Do grupy tej należy młodzież:
• słabowidząca,
• niesłysząca,
• słabosłysząca,
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
• z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
• z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona w powyższych punktach).
Rozporządzenie nie przewiduje dotowania uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne.
Przedmiot wsparcia
Pomoc w formie dofinansowania będzie udzielana ze względu na przedmiot wsparcia oraz rodzaj szkoły i poziom edukacji, na którym uczeń rozpocznie naukę w roku szkolnym 2019/2020.
Przedmiot wsparcia Rodzaj szkoły i poziom nauczania
• podręczniki do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
w tym podręczniki do kształcenia specjalnego,
• materiały edukacyjne • branżowa szkoła I stopnia,
• klasa I czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
• klasy I–III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzonego w czteroletnim liceum ogólnokształcącym,
• klasa I pięcioletniego technikum,
• klasy I–IV dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonego w pięcioletnim technikum,
• szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,
• klasy III–VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
• klasy VI–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej
• klasa I liceum sztuk plastycznych,
• klasy IV–VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
• klasy I–IV dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonego w liceum sztuk plastycznych,
• klasy IV–VI dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych prowadzonej w liceum sztuk plastycznych
• podręczniki do kształcenia w zawodach, w tym podręczniki do kształcenia specjalnego • klasy II i III branżowej szkoły
I stopnia lub klasy II–IV dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzone w pięcioletnim technikum
• materiały edukacyjne • klasa I branżowej szkoły I stopnia, klasa I pięcioletniego technikum, klasa I dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzona w pięcioletnim technikum lub szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
Wysokość wsparcia
Wymiar dotacji jest zróżnicowany i zależy od rodzaju niepełnosprawności oraz od typu szkoły, w której uczeń podejmie naukę w roku szkolnym 2019/2020.
Wysokość dotacji Rodzaj niepełnosprawności Typ szkoły
Do 225zł • niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
• niepełnosprawności sprzężone w przypadku, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym • branżowa szkoła I stopnia,
• klasa I czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
• klasy I–III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzone w czteroletnim liceum ogólnokształcącym,
• klasa I pięcioletniego technikum,
• klasy I–IV dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzone w pięcioletnim technikum,
• szkoła specjalna przysposabiająca do pracy
Do 390 zł uczeń:
• słabowidzący,
• niesłyszący,
• słabosłyszący,
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
• z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
• z niepełnosprawnościami sprzężonymi (kiedy występują co najmniej dwie z powyżej wymienionych dysfunkcji) • branżowa szkoła I stopnia
Do 445 zł uczeń:
• słabowidzący,
• niesłyszący,
• słabosłyszący,
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
• z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
• z niepełnosprawnościami sprzężonymi (kiedy występują co najmniej dwie z powyżej wymienionych dysfunkcji)
• klasa I czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
• klasy I–III dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzone w czteroletnim liceum ogólnokształcącym,
• klasa I pięcioletniego technikum,
• klasy I–IV dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzone w pięcioletnim technikum,
• klasy III–VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
• klasy VI–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej,
• klasa I liceum sztuk plastycznych,
• klasy IV–VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,
• klasy I–IV dotychczasowego liceum plastycznego prowadzone w liceum sztuk plastycznych,
• klasy IV–VI dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych prowadzone w liceum sztuk plastycznych
O dotację mogą się starać wszyscy uczniowie spełniający powyższe warunki, niezależnie od organu prowadzącego szkołę (gmina, jednostka samorządu terytorialnego inna niż gmina, osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego oraz osoba fizyczna).
Procedura udzielanego wsparcia
I. Pomoc w ramach programu „Wyprawka dla ucznia” jest udzielana na wniosek składany do dyrektora szkoły, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2019/2020. Wniosek musi być złożony w terminie ustalonym przez organ prowadzący: wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub przez ministra odpowiedniego resortu.
Organ prowadzący Rodzaj szkoły
Minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego • ogólnokształcąca szkoła muzyczna II stopnia,
• ogólnokształcąca szkoła baletowa,
• liceum sztuk plastycznych, w tym klasy dotychczasowego liceum plastycznego w liceum sztuk plastycznych i klasy dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych w liceum sztuk plastycznych,
• ogólnokształcąca szkoła sztuk pięknych
Minister właściwy ds. rolnictwa • szkoła rolnicza
Minister właściwy ds. środowiska • szkoła leśnicza
Minister właściwy ds. gospodarki morskiej • szkoła morska
Minister właściwy ds. żeglugi śródlądowej • szkoły żeglugi śródlądowej
II. Wniosek mogą złożyć:
• rodzice ucznia,
• rodzice zastępczy,
• osoby prowadzące rodzinny dom dziecka,
• opiekunowie faktyczni (czyli osoby, które zamieszkują z dzieckiem i sprawują nad nim rzeczywistą opiekę, jeżeli złożyli oni do sądu wniosek o opiekę nad dzieckiem),
• pełnoletni uczeń,
• nauczyciel, pracownik socjalny lub inna osoba, za zgodą rodziców ucznia lub jego prawnych opiekunów.
III. Dyrektor, na podstawie złożonych wniosków, sporządza listę, która zawiera:
• nazwę i adres siedziby szkoły,
• imiona i nazwiska uczniów,
• klasy, do których uczniowie będą uczęszczali w roku szkolnym 2019/2020.
IV. Dyrektor przekazuje listę na ręce wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na siedzibę szkoły. W przypadku szkół prowadzonych przez resorty – na ręce odpowiedniego ministra.
V. Na podstawie przekazanej listy odpowiedni organ prowadzący szkołę przekazuje pieniądze na jej rachunek.
VI. Dyrektor szkoły zwraca rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub pełnoletniemu uczniowi pieniądze za poniesione wydatki na podręczniki lub materiały edukacyjne do wysokości dotacji określonej w Projekcie (na podstawie dowodu zakupu).
Jeżeli szkołę prowadzi jednostka samorządu terytorialnego inna niż gmina (osoba prawna, osoba fizyczna), to pieniądze zwracają odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy dla siedziby szkoły.
Osobom indywidualnym koszty zakupu podręczników / materiałów edukacyjnych są zwracane na podstawie:
• imiennej faktury VAT wystawionej na nazwisko: rodzica, opiekuna prawnego, rodzica zastępczego, opiekuna faktycznego, ucznia,
• paragonu,
• rachunku,
• pisemnego oświadczenia, do którego należy dołączyć informację o rozliczeniu wydatków poczynionych w ramach programu „Wyprawka szkolna”.
W przypadku grupy uczniów koszty zakupu podręczników / materiałów edukacyjnych są zwracane do wysokości dotacji zależnej od rodzaju niepełnosprawności oraz typu szkoły, na podstawie potwierdzenia zakupu wystawionego przez podmiot, który dokonał zakupu. Przedłożone w tym celu potwierdzenie zakupu musi zawierać:
• imię i nazwisko ucznia,
• nazwę i adres siedziby szkoły,
• klasę, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2019/2020,
• wykaz zakupionych podręczników lub materiałów edukacyjnych,
• kwotę zakupu,
• datę zakupu,
• czytelny podpis osoby, która dokonała zakupu.
Ważne!
Projektowane Rozporządzenie ma wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu i obowiązywać w roku szkolnym 2019/2020.