Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Uważne uczenie się Craig Hassed Richard Chambers Najważniejsze w procesie uczenia się są te momenty, w których odkrywamy, że otaczający nas świat jest fascynujący. To one wpływają na nasz rozwój osobisty oraz powodują, że zyskujemy lepszy kontakt z własnym wnętrzem. Jednak powszechne, konserwatywne podejście do procesu nauczania sprawia, że dzieci często tracą wrodzoną radość z odkrywania i chęć dowiadywania się nowych rzeczy o otaczającym świecie. Ponadto uczniowie coraz częściej mają problemy z koncentracją, a także z radzeniem sobie w sytuacjach stresujących. Poradnik Uważne uczenie się przedstawia szeroki wachlarz możliwości wykorzystania koncepcji uważności (mindfulness) zarówno w procesie uczenia się, jak i nauczania innych. Autorzy, wychodząc od historii i założeń nurtu, informują czytelnika o kontekstach zastosowania uważności w środowiskach nastawionych na tzw. uczenie głębokie lub osiągnięcie stanu flow. Obok części teoretycznej na uwagę zasługują też charakterystyczne dla metody mindfulness ćwiczenia praktyczne, które regulują uwagę. Stosowanie uważności zwiększa efektywność uczących się i nauczających, wspomaga ich w rozwoju osobistym, redukuje stres, zapobiegając np. atakom paniki czy pogorszeniu zdrowia. Techniki zawarte w poradniku pomogą wyodrębnić i skoncentrować się na tym, co najważniejsze we współczesnym świecie przeładowanym informacjami. Z kolei dla nauczycieli, edukatorów i autodydaktów Uważne uczenie się to, poza teorią i praktyką, użyteczne wskazanie odniesień i źródeł, które inspirują do rozwijania warsztatu dydaktycznego.