Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Podróżujemy po całym świecie! – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny
Cele główne:
• rozwijanie u dziecka zaciekawienia otaczającym światem,
• pomoc w zrozumieniu świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim i dalszym otoczeniu dziecka,
• nauka tworzenia przez wychowanków wypowiedzi i wyrażanie siebie,
• budowanie u dzieci twórczej i kreatywnej postawy wobec wyzwań.
Cele szczegółowe:
• podawanie skojarzeń,
• rzucanie do celu,
• nauka tekstu na pamięć,
• zapoznanie z wyglądem mapy fizycznej świata,
• zapoznanie z wyglądem globusa,
• poznanie nazw kontynentów i ich położenia,
• wskazywanie i nazywanie różnych miejsc geograficznych na mapie i na globusie,
• wyszukiwanie informacji o kontynentach,
• wyciąganie wniosków z przedstawionych źródeł,
• współpracowanie w grupie,
• prezentowanie pracy zespołowej,
• odtwarzanie brzmienia słów w innych językach,
• projektowanie własnego stelaża do globusa,
• budowanie odpowiedzi na pytania.
Środki dydaktyczne: białe skarpetki (wiele par), walizka/plecak, rymowanka lub piosenka o podróżach, fizyczna mapa świata, znaczniki, kontury kontynentów w dużym powiększeniu, szary papier, obrazki/ilustracje/fotografie – materiał źródłowy do pracy o cechach charakterystycznych każdego kontynentu, klej, kredki, pastele, globus, różne materiały plastyczne, karta pracy, kartki A3, nożyczki, wyrazy „mama” i „tata” w różnych językach, pytania do quizu, atlasy przyrodnicze (Ziemia i jej kontynenty).
I. Spontan skojarzeniowy – czyli plecak pełen odkryć
Lato w pełni. To najlepszy czas na podróże: zarówno te bliskie, jak i dalekie. Mając za sobą wspólną wymianę doświadczeń związanych z podróżami po naszym urokliwym kraju, czas pójść krok naprzód.
Nauczyciel zaprasza wychowanków do wspólnej podróży w nieznane. Każda tajemnica w odpowiednim czasie zdradza swe sekrety. Nim to nastanie, trzeba jednak podjąć trud przygotowań do tej niesamowitej wyprawy!
Wychowawca kładzie na środku sali plecak/walizkę, do której każdy z wychowanków będzie wrzucać jedną białą skarpetkę. Zabawę nauczyciel może rozpocząć od działania sportowego. Warto zamienić skarpetki w małe piłeczki, by potrenować u dzieci umiejętność rzutu do celu.
Gdy dzieci zostaną odpowiednio przeszkolone, prowadzący nadaje skarpetkom funkcję symboliczną – każde z dzieci podaje jedno słowo, które kojarzy mu się z podróżą, i wkłada skarpetkę do walizki. Prowadzący kontynuuje ten etap, aż dzieci nie pozbędą się wszystkich otrzymanych skarpetek. Zadanie kończy się nauką krótkiej rymowanki/piosenki o podróżach, wybranej przez opiekuna grupy.
II. Niezwykły świat!
Tym razem nauczyciel prezentuje dzieciom fizyczną mapę świata.
Czy przedszkolaki wiedzą, co to takiego? Oczywiście! To jeden z „obrazów” naszej planety. Czy najmłodsi pamiętają, jak się ona nazywa?
Po ustaleniu tych kilku faktów wychowawca zadaje dzieciom dalsze pytania, wskazując równocześnie odpowiedzi na mapie świata i oznaczając je kulkami modeliny lub innymi znacznikami. Przykładowe pytania:
1. Jak nazywa się kraj, w którym żyjecie?
2. Jak nazywa się mieszkaniec/mieszkanka tego kraju?
3. Jaki kolor ma flaga naszej Ojczyzny?
4. Jak się nazywa zamieszkany przez Was kontynent?
Po tym krótkim sprawdzianie wiedzy prowadzący podkreśla, że tak jak każde z dzieci ma sąsiada z ławki (imię jego należy głośno wypowiedzieć), tak i Europa ma swoich sąsiadów. Najbliższą jej sąsiadką, z którą dzieli jeden ląd, jest Azja. Nauczyciel kontynuuje opowieść o kontynentach, a pod koniec dzieli wychowanków na siedem zespołów. Każda z drużyn otrzymuje jeden duży kontur kontynentu (wzór w załączniku do przerysowania na szarym papierze).
Zadaniem każdej grupy jest opracowanie jednego z kontynentów na podstawie otrzymanych od wychowawcy obrazków i ilustracji. Wiele z nich dużo sugeruje. Zadania przedszkolaków to częściowe domyślenie się oraz wywnioskowanie kilku informacji na podstawie zdjęć.
Przykład: Otrzymana fotografia lodu i śniegu przy Antarktydzie ma nawiązywać do tego, że jest tam bardzo zimno.
Ilustracje mogą dotyczyć różnych obszarów tematycznych: mieszkańców, zjawisk przyrodniczych, klimatu, zwierząt żyjących na ich terenie, niezwykłych miejsc/zabytków itp. Gdy część informacji zostanie przez najmłodszych przyswojona, aranżują one swoje kontury/makiety w taki sposób, by oddawały one wszystko, czego dzieci nauczyły się o nieznanym im lądzie.
III. Poznajemy kontynenty
Każdy z zespołów odbył jedną z najdalszych dla siebie podróży. Na szczęście nie jest to koniec wyzwań. Od wieków ludzie przywozili z każdej podróży, prócz pamiątek, niezwykłe opowieści. Nastał zatem czas, by również najmłodsi przedstawili innym swoje odkrycia oraz zdobyte podczas wyprawy informacje.
Wychowawca zaprasza kolejne grupy na środek sali. Każda z drużyn najpierw nazywa podarowaną „makietę” kontynentu i krótko opowiada słuchaczom o swojej pracy. Nauczyciel wspiera dzieci w budowaniu wypowiedzi i zachęca pytaniami do dalszego snucia historii. Po prezentacji następuje chwila na pytania do występujących lub nauczyciela, związane z danym kontynentem.
Po wszystkich wystąpieniach nauczyciel zadaje dzieciom jeszcze jedna zagadkę. Wychodzi przed wychowanków z globusem i tłumaczy, że jest on modelem naszej planety: Ziemi.
Czy zespoły potrafią na nim wskazać kontynenty, które opracowały? Po odkryciu ich położenia przedszkolaki siadają do stolików. Każde z nich otrzymuje kartę pracy, na której przedstawiona jest kula ziemska. Należy szybko zamienić ją w globus, dorysowując do niej swój autorski stojak. Kulę można również wyciąć i wkleić do stojaka narysowanego na kartce A3.
IV. Podróż dookoła świata – różne języki
Czy na świecie istnieje jeden uniwersalny język? Niestety nie. Nawet jeśli używamy gestów, możemy przez nie popełnić wiele gaf. To, co w naszym kraju jest przyjazne, gdzie indziej uznawane może być za wrogie lub niegrzeczne. Sprawdźmy zatem, jak dwa najdroższe dzieciom wyrazy wymawia się w wielu językach. O jakie wyrazy chodzi? Oczywiście: „mama” i „tata”. Wychowawca przedstawia dzieciom ich brzmienia. Przedszkolaki zaś starają się je jak najdokładniej powtórzyć. Czy któreś z nich przypadło najmłodszym do gustu?
V. 100 pytań do… – podsumowanie
W ramach podsumowania zajęć wychowawca zaprasza najmłodszych na mały quiz. Składać się on będzie ze 100 pytań lub zadań. Wszystkie z nich powinny być związane z naszą planetą i mieszczącymi się na niej kontynentami, lecz mogą dotyczyć różnych obszarów i zakresów tematycznych. Oto przykład 10 z nich:
1. Czy Ziemia jest jedyną planetą w kosmosie?
2. Wymień dowolny kontynent, którego nazwa rozpoczyna się na A.
3. Wskaż na mapie Antarktydę.
4. Jakie ze znanych Ci groźnych/drapieżnych zwierząt zamieszkuje Afrykę?
5. Na jakim kontynencie mieszkasz?
6. Podaj nazwę jednego obcego języka, w którym mówi się na naszej planecie.
7. Jak nazywają się niebieskie pola na mapie świata?
8. Powiedź słowo „tata” w dowolnym języku obcym.
9. Wskaż na globusie Europę.
10. Jaka pogoda (klimat) panuje w Afryce?
Tydzień kończy się wspólnym oglądaniem książeczek na temat różnych kontynentów – ich fauny i flory.