Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zabawa w poszukiwanie skarbu – plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny Cele główne: • wzajemna integracja dzieci, • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, • rozwijanie umiejętności współpracy, • rozwijanie wyobraźni dziecka. Cele szczegółowe: • słuchanie opowieści, • praca według instrukcji nauczyciela, • wskazywanie prawej i lewej ręki, • łączenie punktów, • rozpoznawanie kierunków: prawo, lewo, góra, dół, • podążanie po wyznaczonej na mapie trasie, • łączenie punktów, • malowanie przedmiotów. Środki dydaktyczne: kartki z kropkami, pisaki, skrzyneczki/sakiewki, słona woda, muszle, bursztyny, piasek z plaży, gadżety pirata, mapy (karta pracy), drewniane skrzynki, kredki i inne materiały plastyczne, farby do malowania drewna. Stworzenie klimatu opowieści Nauczyciel wprowadza dzieci w temat zajęć za pomocą opowieści: Dawno, dawno temu, na nieznanych morzach, gdzie żaden statek pasażerski już się nie zapuszczał, naprzeciw morskim tytanom płynęli piraci. Nie wiadomo, skąd wzięła się ich zła sława. Być może przyczyniły się do tego opowieści o napadach na inne okręty i kradzieżach cudzych bogactw. Czy ta zbójnicka gromada rzeczywiście była taka zła? Zapewne nikt z was nie chciałby spotkać prawdziwego pirata... W naszej baśni można to jednak zmienić. Piraci, którzy bywali na morzach naszej Przedszkolnej Krainy, z pewnością nie mieli wiele wspólnego z sianiem postrachu. Byli to raczej zapaleńcy, wielcy odkrywcy, poszukiwacze skarbów i nowych ziem. Pewnego dnia zaczęło im jednak brakować rąk do pracy na pokładzie. Cała nadzieja na kolejne odkrycia zmalała... Od czego jednak jesteśmy my? Też możemy im pomóc! Wypłyńmy na szerokie wody! Podążając za mapą skarbów Podstawowym narzędziem nawigacyjnym podczas każdej żeglugi jest mapa. Nim ją przeanalizujemy, musimy się jednak przeszkolić, w jaki sposób ją odczytać. Przedszkolaki dzielą się na pary. Każda z nich przygląda się mapie skarbów pokazanej przez nauczyciela. Wychowankowie domyślają się, do czego może ona prowadzić – warto się przekonać. Niedługo każdy z nich otrzyma własny egzemplarz, ale najpierw czeka ich zadanie. By wyprawa zakończyła się sukcesem, trzeba nauczyć się kierunków: dzieci na zmianę wyciągają w górę raz prawą, raz lewą rękę, według poleceń opiekuna. Po chwili prowadzący przed każdą parą kładzie kartkę przepełnioną kropkami (zgodą ze wzorem poniżej). Każda z par ma za zadanie usiąść z jednej strony kartki i poprowadzić linię według wskazówek nauczyciela. Przedszkolaki wybierają z dołu kartki jedną kropkę startową. Następnie ruszają dwie kropki do góry, trzy w prawo, jedną w górę, dwie w lewo i jedną w dół. Następnie wychowawca sprawdza, jak wygląda trasa zaznaczona przez dzieci. Teraz można zapoznać się z prawdziwą mapą, ale by to się stało, najpierw musimy wyjść na podwórko. Pięć wyzwań Okazuje się, że podążając szlakiem zaznaczonym na mapie, możemy odkryć pięć niezwykłych pirackich skarbów/sakiewek. Zakopane są one w miejscach zaznaczonych krzyżykiem (znaczki należy nanieść na mapę). Skarby zdradzają sekrety morza, które jest miłością każdego marynarza. Warto, by nauczyciel przy podstawowych liniach/trasach zaznaczył liczbę kroków, które należy wykonać. W ten sposób dzieci pokonują drogę i odkrywają kolejne morskie bogactwa: 1. Przystanek I – wychowankowie odnajdują słoną wodę, którą można posmakować. 2. Przystanek II – dzieci odnajdują muszle. Czy to prawda, że każda z nich szumi i opowiada nam jakąś historię? 3. Przystanek III – bursztyny. Podopieczni dowiadują się, że był to dawniej bardzo cenny dar, którym można było również płacić. 4. Przystanek IV – piasek. Każdy marynarz tęskni za lądem i suchą ziemią. Często wypatruje go na horyzoncie z tęsknotą w oczach. Dopłynięcie do portu oznacza dla niego szczęśliwą i bezpiecznie zakończoną podróż. 5. Przystanek V – skrzynia z gadżetami charakterystycznymi dla pirata: opaska na oko, miecz, kapelusz i pluszowa papuga. Przygoda z mapą sprawiła, że przedszkolaki odkryły wiele morskich skarbów. Co w sytuacji, w której każdy z nich miałby zakopać swój własny skarb? Co za znalezisko by to było? Wraz z tym pytaniem przechodzimy do kolejnego zadania. Mój największy SKARB! Każde z dzieci otrzymuje małą drewnianą skrzyneczkę. Można kupić je w sklepach związanych z ozdabianiem różnych przedmiotów. Przedszkolaki dekorują skrzynki w dowolny sposób oraz zabierają je ze sobą do domu, by ukryć w nich coś dla nich drogocennego. Które z dzieci zdradzi, co schowa w skrzyni? Na to pytanie odpowiadają tylko ci wychowankowie, którzy chcą podzielić się swoją tajemnicą. Nowa flaga Piratów. Nowa flaga Odkrywców Wychowawca zaprasza dzieci do stworzenia własnego projektu Flagi Piratów. Jakiś czas temu pewna mała, dobra wróżka wymazała z niej czaszkę, gdyż po poznaniu Przyjaznych Piratów w naszym przedszkolu stwierdziła, że zasługują oni na lepszy symbol. Niech zadecydują o nim najmłodsi. Wychowawca zachęca dzieci do uruchomienia wyobraźni i zaprojektowania własnej wersji flagi.