Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Aktualności prawne 10.06.–10.07.2019 r. Weszły w życie / zostały zmienione / zostały opublikowane Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Rozporządzenie RM z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 (Dz.U. z 2019 r. poz. 1075) Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i uczniom objętym rządowym programem pomocy dzieciom i uczniom w formie: zasiłku losowego na cele edukacyjne, wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie MEN z dnia 12 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1093) Rozporządzenie przewiduje zmianę daty zakończenia roku szkolnego z 21 na 19 czerwca 2019 r. z uwagi na dzień ustawowo wolny od pracy przypadający na 20 czerwca 2019 r. Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie MKiDN z dnia 14 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1121) Rozporządzenie przewiduje zmianę daty zakończenia roku szkolnego z 21 na 19 czerwca 2019 r. z uwagi na dzień ustawowo wolny od pracy przypadający na 20 czerwca 2019 r. Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie MKiDN z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1087) Rozporządzenie określa: • tryb i formy badania jakości kształcenia artystycznego, • skład komisji przeprowadzających poszczególne formy badania jakości kształcenia artystycznego Szkoły publiczne Rozporządzenie MKiDN z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1247) Rozporządzenie określa ramowe plany nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych Szkoły publiczne i niepubliczne Rozporządzenie RM z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (Dz.U. z 2019 r. poz. 1194) Rozporządzenie ustanawia stanowisko Pełnomocnika Rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki. Do jego zadań należą: • analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny, • analiza propozycji zgłaszanych przy „Okrągłym stole” edukacyjnym w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, • przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży Szkoły publiczne i niepubliczne Projekty Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Ustawa o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (podpisana przez Prezydenta) Nowelizacja dotyczy m.in. sposobu oceniania pracy nauczycieli, trybu awansu zawodowego, zawierania umów o pracę na czas określony z nauczycielami, zasad ustalania dodatku za wychowawstwo, przyznawania jednorazowego świadczenia na start Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą Konieczność wydania nowego Rozporządzenia wynika z wejścia w życie zmian w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148). Najważniejsze zmiany wprowadzane przepisami Rozporządzenia dotyczą: • uwzględnienia zmiany dotychczasowej nazwy „szkolne punkty konsultacyjne” na „szkoły polskie”, • uzupełnienia ram programowych kształcenia uzupełniającego o treści dla klas na poziomie czteroletniego liceum uzupełniającego Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej Rozporządzenie powiela większość rozwiązań z poprzedniego aktu prawnego. W stosunku do obecnych przepisów projektowana regulacja przewiduje m.in.: • zmianę terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych SIO, • rozszerzenie zakresu danych dotyczących rodzajów opinii, • doprecyzowanie zakresu danych dotyczących liczby uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, • rozszerzenie zakresu danych o liczbę uczniów korzystających ze świetlicy szkolnej według klas Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków W zakresie merytorycznym Rozporządzenie przewiduje podobne rozwiązania jak dotychczasowe Rozporządzenie MEN z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r. z poz. 939 ze zm.). Wprowadzone zmiany odnoszą się głównie do druków szkolnych z obszaru szkolnictwa branżowego Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Zmiana Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania do zmienionych przepisów określających typy szkół oraz klasy w poszczególnych latach szkolnych, w których dotychczas obowiązująca podstawa programowa kształcenia w zawodach będzie miała zastosowanie do końca roku szkolnego 2021–2022 Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie zmieniające dostosowuje brzmienie przepisów do zmienionego sposobu określenia typów szkół i klas w poszczególnych latach szkolnych, do których będzie miała zastosowanie dotychczas obowiązująca klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji Projektowane Rozporządzenie zakłada dostosowanie przepisów do zmian w zakresie szkolnictwa branżowego, tj. wykreślenie sformułowania „szkoła policealna dla młodzieży” oraz dodanie do przepisów dotyczących szkół dla dorosłych również branżowych szkół II stopnia oraz szkół policealnych, w których organizacja kształcenia będzie analogiczna do dotychczasowej organizacji kształcenia w szkołach dla dorosłych, a co za tym idzie sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania również powinien być analogiczny Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt Rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Konieczność wprowadzenia zmian wynika z nowelizacji Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). W związku z ww. zmianami niezbędne jest dostosowanie przepisów Rozporządzenia do regulacji zawartych w ww. Ustawie, w szczególności dotyczących przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centra kształcenia zawodowego oraz wprowadzenia od roku szkolnego 2019– 2020 egzaminu zawodowego Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego Konieczność nowelizacji Rozporządzenia wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). Zmiany dotyczą m.in.: • uwzględnienia w treści Rozporządzenia zastąpienia szkolnych punktów konsultacyjnych 1 września 2019 r. szkołami polskimi, • zasad prowadzenia monitorowania przez kuratorów oświaty, • przekształceń w sposobie funkcjonowania szkół niepublicznych Szkoły publiczne i niepubliczne Projekt Rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej Zmiana Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania jego przepisów do regulacji wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.) oraz przepisów wydanych na podstawie art. 111 ww. Ustawy. Wprowadzone zmiany wymagają uchylenia przepisów dotyczących łączenia klas w szkołach zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, gdyż od 1 września 2019 r. nauczanie w klasach łączonych będzie odbywało się zgodnie z art. 96 ust. 6 Ustawy Prawo oświatowe oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502) Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach polskich oraz w publicznych szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej Zmiana Rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania go do zmian w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148). 1 września 2019 r. szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej staną się szkołami polskimi Szkoły publiczne Projekt rozporządzenia MEN w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe Projektowane Rozporządzenie określa warunki uzyskania przez osobę posiadającą certyfikat kwalifikacji zawodowej, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie lub świadectwo czeladnicze odpowiednio dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, uwzględniając wykształcenie tej osoby oraz potwierdzone przez nią kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie, a także sposób ustalania wyniku zgodnie z art. 44zzzo ust. 3 i 6 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) Szkoły publiczne i niepubliczne