Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 9 LIPCA 2019
Nowe sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
• Ustawa z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju
totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy,
budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.
1103),
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r.
poz. 2203 ze zm.).
Do czasu wejścia w życie Ustawy Prawo oświatowe uchwały w sprawie sieci przedszkoli oraz
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych były podejmowane na podstawie art. 14a
Ustawy o systemie oświaty. Nowe prawo spowodowało zakończenie obowiązywania tej regulacji,
skutkiem czego wiele gmin podjęło już, bądź podejmie, uchwały w sprawie sieci przedszkoli i
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, na podstawie art. 32 Ustawy Prawo
oświatowe. Czy jednak faktycznie jest to konieczne, czy też uchwały przedszkolne podjęte jeszcze
na podstawie Ustawy o systemie oświaty mogą nadal obowiązywać?
Sieć przedszkoli
Prawo oświatowe wprowadziło nowe typy szkół, nieprzewidziane w Ustawie o systemie oświaty:
czteroletnie licea czy pięcioletnie technika. Główną przyczyną wprowadzenia nowego aktu była
likwidacja gimnazjów, która pociągnęła za sobą konieczność wydłużenia okresu kształcenia w
szkole podstawowej z sześciu do ośmiu lat. Przepisy wprowadzające upo. zakładały dwuletni okres
wdrażania reformy ustroju szkolnego, który rozpoczął się 31 marca 2017 r. wraz z podjęciem przez
rady gmin i powiatów uchwał na podstawie art. 210 oraz 217 Przepisów wprowadzających, czyli
uchwał w sprawie:
• dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego,
wprowadzonego przez upo., na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.,
• dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego
wprowadzonego przez upo. oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na
okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.
W każdym przypadku podjęcie tych kategorycznych uchwał poprzedzone było przyjęciem uchwały
w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. Wszystkie z nich
określiły jednak sieci szkół wyłącznie w okresie przejściowym wdrażania reformy, a więc w czasie,
gdy dwutorowo funkcjonowały jeszcze zarówno gimnazja, jak i szkoły starego ustroju. Okres
przejściowy kończy się wraz z ostatecznym końcem funkcjonowania gimnazjów i klas
gimnazjalnych, czyli z końcem obecnego roku szkolnego. Podjęte w 2017 r. uchwały w sprawie
sieci szkół przestaną zatem obowiązywać, co z kolei skutkuje koniecznością podjęcia zupełnie
nowych uchwał w sprawie sieci już na podstawie regulacji upo., obejmujących wyłącznie szkoły
nowego ustroju szkolnego.
Pamiętać jednak należy, że reforma szkolnictwa wprowadzona przez upo. oraz Przepisy
wprowadzające w niewielkim stopniu dotknęła również przedszkoli. O ile nowe typy szkół stały się
faktem, a obejmujące je sieci muszą rozpocząć funkcjonowanie od 1 września 2019 r., o tyle
przedszkola nie uległy żadnym istotnym przeobrażeniom. Co więcej, o ile Przepisy wprowadzające
wymagały podjęcia uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, o tyle
nie zawierały wymogu podjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci przedszkoli. Obowiązujące
regulacje nie przewidywały zatem podjęcia uchwał przejściowych, obowiązujących do 31 sierpnia
2019 r., a dotyczących wyłącznie przedszkoli. Czy w związku z faktem, że gminy i powiaty mają
obecnie obowiązek podjęcia uchwał sieciowych, obowiązujących już bezterminowo, powinny
podejmować również uchwały w sprawie sieci przedszkoli?
Czy należy podjąć nowe sieci przedszkoli?
Przepisy wprowadzające upo. nie nakazywały podjęcia uchwał w sprawie dostosowania sieci
przedszkoli do nowego ustroju szkolnego, ale umożliwiały wprowadzenie zmian w istniejącej sieci
przedszkoli, podjętej na podstawie art. 14a uso., pomimo tego, że przepis ten, upoważniający do
wydania uchwały, przestał obowiązywać. Zgodnie bowiem z art. 206 ust. 4 Przepisów
wprowadzających uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i
gimnazjów do nowego ustroju szkolnego mogła obejmować zmianę uchwały o sieci przedszkoli i
oddziałów przedszkolnych w zakresie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
W uchwałach przejściowych można więc było zawrzeć zmianę obowiązującej uchwały sieciowej.
Co więcej, zmiana ta będzie obowiązywać bezterminowo, nie utraci mocy wraz z wejściem w życie
nowych uchwał w sprawie szkół.
Przepisem, który jednoznacznie przesądza o zachowaniu mocy obowiązującej przez uchwały w
sprawie sieci przedszkolnej, podjętej jeszcze na podstawie uso., jest regulacja art. 347 Przepisów
wprowadzających, stosownie do której uchwały w sprawie sieci publicznych przedszkoli i
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych podjęte na podstawie art. 14a ustawy
zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, pozostają w mocy.
Ustawa zmieniana w art. 15 to uso., a więc uchwały w sprawie sieci przedszkoli i oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych, podjęte jeszcze przed wejściem w życie upo. i
ewentualnie zmienione na podstawie Przepisów wprowadzających, nadal obowiązują. Zakończenie
przejściowego okresu wdrażania reformy oświatowej, który kończy się 31 sierpnia 2019 r., nie
kończy zatem okresu obowiązywania dotychczasowych sieci przedszkoli. Teoretycznie uchwały te
mogą nadal obowiązywać, z tym jednak zastrzeżeniem, że powinny oddawać stan faktyczny, jaki
będzie istniał w gminie od 1 września 2019 r., czyli obejmował aktualny stan przedszkoli i
oddziałów przedszkolnych.
Warto więc zastanowić się, czy faktycznie jest to możliwe. Wdrożenie reformy ustroju szkolnego
mogło spowodować utworzenie szeregu nowych szkół podstawowych w miejsce dotychczasowych
gimnazjów, a co za tym idzie – mogły również powstać nowe oddziały przedszkolne. Ponadto w
okresie przejściowym wdrażania reformy ustroju szkolnego mogły zajść zmiany w nazewnictwie
ulic, przy których siedziby mają przedszkola i szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi.
Zmiany te mogła zainicjować rada gminy z własnej inicjatywy, ale również mogły zostać
wymuszone regulacjami Ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju
totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli,
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki, zwanej potocznie ustawą
dekomunizacyjną. Zmiany nazw ulic mogą skutkować tym, że dotychczasowa uchwała w sprawie
sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych stała się w tym zakresie nieaktualna. O ile
wprowadzenie w niej zmian na podstawie Przepisów wprowadzających było dopuszczalne w 2017
r., o tyle teraz nie ma już sposobu na to, aby taką uchwałę uaktualnić.
Pomimo tego, że gminy nie mają obowiązku podejmowania nowych uchwał w sprawie sieci
przedszkoli, to jednak podjęcie takiej uchwały może być zasadne. Ma to też taką zaletę, że gmina
będzie dysponować uchwałami w sprawie sieci szkół oraz w sprawie sieci przedszkoli podjętymi w
jednym czasie, co sprzyja przejrzystości rozwiązań przyjętych przez radę gminy.
Opinia kuratora
Przyjęcie na podstawie art. 32 upo. uchwały w sprawie sieci przedszkoli oraz oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych musi zostać jednak poprzedzone uzyskaniem
pozytywnej opinii właściwego kuratora oświaty. Ustawa wyraźnie wymaga tu opinii pozytywnej,
zatem kurator może zablokować przyjęcie uchwały, jeżeli takiej opinii odmówi. Sama procedura jej
uzyskania nie jest niestety prosta i wymaga współdziałania organu prowadzącego z dyrektorami
przedszkoli i szkół podstawowych, w których zostały zorganizowane oddziały przedszkolne.
Na stronach kuratorów dostępne są karty informacyjne wskazujące zakres danych, które musi
przekazać gmina w celu uzyskana pozytywnej opinii kuratora do projektu uchwały w sprawie sieci
przedszkola. Przykładowo, zgodnie z kartą informacyjną udostępnioną przez Śląskiego Kuratora
Oświaty, uzyskanie pozytywnej opinii wymaga przedstawienia m.in.:
• liczby dzieci sześcioletnich zamieszkałych na terenie gminy,
• liczby dzieci sześcioletnich uczęszczających do publicznych przedszkoli, oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego
prowadzonych przez gminę, wg stanu na 30 września roku szkolnego, w którym jest
podejmowana uchwała,
• liczby dzieci sześcioletnich uczęszczających do niepublicznych przedszkoli, o których
mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, czyli otrzymujących
pełną dotację,
• liczbie dzieci trzy-, cztero-, pięcioletnich zamieszkałych na terenie gminy,
• liczbie dzieci trzy-, cztero-, pięcioletnich uczęszczających do publicznych przedszkoli,
oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania
przedszkolnego prowadzonych przez gminę, wg stanu na 30 września roku szkolnego, w
którym jest podejmowana uchwała,
• liczbie dzieci w wieku roku i dwóch lat zamieszkałych na terenie gminy (kryterium – rok
urodzenia),
• liczbie miejsc ogółem w publicznych: przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w
szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych
przez gminę,
• liczbie miejsc ogółem w publicznych: przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w
szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych
przez podmioty inne niż JST,
• informacje dotyczące długości drogi dzieci podlegających obowiązkowi rocznego
przygotowania przedszkolnego i dzieci pięcioletnich do przedszkoli, oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego itd.
Posiadając te informacje, gmina może zwrócić się do kuratora z wnioskiem o wydanie pozytywnej
opinii do projektu sieci przedszkoli, natomiast organ prowadzący, aby uzyskać te dane, będzie
musiał współpracować z dyrektorami przedszkoli. Jest to niezbędne choćby dla ustalenia faktycznej
liczby miejsc, jakimi dysponują placówki. Pomimo zatem tego, że to gmina jako organ prowadzący
występuje do właściwego kuratora, to w procesie podejmowania nowej sieci przedszkoli będą to
obecnie dyrektorzy.
Brak formalnego nakazu podjęcia nowej sieci przedszkoli nie oznacza braku konieczności przyjęcia
uchwały w tej sprawie, ponieważ zmiany powstałe w sieci przedszkoli od czasu wejścia w życie
upo. mogą okazać się na tyle znaczące, że uporządkowanie obowiązującej w gminach regulacji
będzie niezbędne.